Vrienden,
Voor een komend project ben ik bezig met een schakeling waarmee via een optocoupler een voeding spanning kan worden aan of uitgeschakeld. Elders in de schakeling komt een OpAmp als comparator werkend op + en - 12V die de CNX62 aanstuurd. Jullie zullen de bedoeling wel begrijpen.
De schakeling werkt op mijn testbordje naar tevredenheid, maar ik vraag me af of dit wel de juiste manier is.

Dat is niet opgezet als schakelaar maar als regelaar. Hoe meer licht op de fototor valt hoe verder het ding geknepen wordt.
Helemaal aan gaat het ding nooit, er zal altijd spanning nodig zijn voor de gate.

Dus nee, dit is geen goede schakelaar.

Op donderdag 25 juli 2024 16:08:18 schreef Sine:
Helemaal aan gaat het ding nooit, er zal altijd spanning nodig zijn voor de gate.

Nee. daar kwam ik ook al achter. Logisch ook want hij gaat pas geleiden vanaf zo'n 4V. Maar helemaal uit gaat ie ook niet. Ik had oorspronkelijk 10k gebruikt i.p.v. 100k. Het is nu wel beter maar helemaal sperren doet ie niet.

Als je de uitgangsspanning wilt uitschakelen i.v.m. aanraakveiligheid dan beter een relais gebruiken met contacten geschikt voor die spanning/stroom (of liefst hoger).

Een opamp is geen echte comparator. Het werkt vaak wel min op meer maar echte comparators werken veel betrouwbaarder.
De IRF840 is een lineaire N-channel, jouw schema is een correcte P-channel

[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]

Voor een komend project ben ik bezig met een schakeling waarmee via een optocoupler een voeding spanning kan worden aan of uitgeschakeld

Is een voor DC geschikt Solid State Relais (SSR) niet de simpelste oplossing? Want dat is in feite wat u nu zelf aan het bouwen bent.

Of, onder het motto 'beter goed gejat dan slecht bedacht' evt. zelf het ontwerp van het inwendige van een commercieel DC SSR nabouwen, zoals bijv. op deze pagina (ca. halverwege):

https://www.electricaltechnology.org/2019/01/solid-state-relay-types-o…

In het DC-to-DC SSR op die pagina gebruiken ze ook een N-channel FET zoals uw IRF840. Ik zou wel een 12V of 15V zenerdiode toevoegen tussen de G en S om te voorkomen dat de spanning op de gate te hoog wordt. En parallel over die zener misschien een weerstand van 100k om bij lekstroompjes door de optocoupler-transistor de FET niet 'open' te sturen.

In uw schema staat trouwens een P-channel FET getekend....

In deze opzet is de schakelaar zonder sturing 'aan' volgens mij. En met sturing niet (volledig) uit te krijgen.

Gaat beter met een P-FET en andere opstelling.

Je kan ook een Photovoltaic optocoupler gebruiken bijvoorbeeld een VOM1271
De uitgang van de optocoupler sluit je aan op de gate en de source van de mosfet, verder heb je geen componenten nodig.

@Sine, bedankt voor je reactie. Misschien heb jij een betere oplossing hiervoor. Maar zoals gezegd, het werkt wel naar tevredenheid verder. Er loopt trouwens ook niet veel stroom hoor! Hooguit 150mA. Het valt me nu trouwens op dat het pijltje van de MOSFET andersom moet.
@Bobosje, Het zou inderdaad simpel met een relais kunnen maar ik had het anders in mijn hoofd.
@fred101, Het komt niet zo precies hoor. Het is een hobby project voor eigen gebruik. Als het wat word tenminste.
@nonius, bedankt voor de link. Ik ga het bestuderen. Het gaat wel even tijd kosten maar misschien kan ik er wat mee.
@harry64, bedankt, ook hierin zal ik me verdiepen.
Thevel, ook bedankt voor je tip. Zodra ik weer een bestelling plaats bij Reichelt laat ik een paar meekomen om te testen. Wie weet.

Het werkt niet zoals jij denkt omdat je de verkeerde type mosfet gebruikt. Het schema werkt met een P-channel.
De 100k stuurt jouw N-channel open als de opto in sper is. Als de opto gaat geleiden trek je de gate naar Vsource en gaat de mosfet in sper.
Het werkt dus niet zoals je bedoelde en puur per ongeluk. Ik neem aan dat het niet je eigen ontwerp is.

Een opamp als comparator kan onvoorspelbaar gedrag geven, ze kunnen vast lopen bij volle uitzwaai. Niet iets wat je wilt bij 150V. Een comparator kost net zoveel als de gemiddelde opamp.

Op donderdag 25 juli 2024 19:30:35 schreef fred101:
Het werkt niet zoals jij denkt omdat je de verkeerde type mosfet gebruikt. Het schema werkt met een P-channel.
De 100k stuurt jouw N-channel open als de opto in sper is. Als de opto gaat geleiden trek je de gate naar Vsource en gaat de mosfet in sper.
Het werkt dus niet zoals je bedoelde en puur per ongeluk. Ik neem aan dat het niet je eigen ontwerp is.

Een opamp als comparator kan onvoorspelbaar gedrag geven, ze kunnen vast lopen bij volle uitzwaai. Niet iets wat je wilt bij 150V. Een comparator kost net zoveel als de gemiddelde opamp.

Hoi Fred, het is niet per ongeluk hoor. De schakeling heb ik eerder gebruikt, maar dan als regelaar. Nu zocht ik een manier om de voeding spanning aan en uit te schakelen en kwam ik hier op uit.
Ik begrijp ook niet echt wat jij bedoelt trouwens. Zelf heb ik ook liever dat er zo’n 4V over de Fet valt maar zo’n probleem is dat ook niet als de stroom niet te groot is.
Ik gebruik m nu als source volger maar als ik een p-channel Fet ga gebruiken moeten de source en de drain omgedraaid worden toch.

Als het alleen voor in/uitschakelen is kun je de mosfet met een VOM1271 opto aansturen...

Op donderdag 25 juli 2024 20:23:51 schreef Arco:
Als het alleen voor in/uitschakelen is kun je de mosfet met een VOM1271 opto aansturen...

Ja inderdaad, daar was ik net over aan het lezen. En ik vroeg me af of die ook in een DIL uitvoering beschikbaar is. En geeft zo’n VOM1271 wel genoeg spanning af om de Fet open te sturen.

ik vraag me af of dit wel de juiste manier is

Verkeerde vraag! De wereld is niet wit/zwart, ook niet de wereld van de elektronica. Beter is om zich af te vragen of dit voor de gegeven situatie wel de optimale benadering is. Maar dan moet deze gegeven situatie wel nauwkeuriger omschreven worden.

Verder ga ik graag akkoord met @fred101: een P-channel mosfet, met aangepaste aansturing, ware hier waarschijnlijk meer gepast.

als ik een p-channel Fet ga gebruiken moeten de source en de drain omgedraaid worden toch.

Jawel, inderdaad, krek zo. Daar is ook nog nooit iemand van doodgegaan ;)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (17%)]

Op donderdag 25 juli 2024 20:28:38 schreef douwebakker:
[...]
Ja inderdaad, daar was ik net over aan het lezen. En ik vroeg me af of die ook in een DIL uitvoering beschikbaar is.

Maar dan koop je toch zoiets?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (99%)]

VOM1271 met IRF840 gaat wel werken...

.

Bobosje en Ohm Pi
(Dank voor de verklaring; ondertussen heb ik beter gelezen).

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (98%)]

Er zit een zonnecel in de VOM1271. Die zorgt voor de nodige spanning als de ingangsled licht geeft.

De foto-diodes functioneren als een soort zonnepaneel en leveren de spanning en stroom voor de gate aansturing.

Op donderdag 25 juli 2024 21:36:41 schreef Bobosje:
VOM1271 met IRF840 gaat wel werken...
[bijlage]

ik heb ze zojuist besteld.
10 stuks voor nog geen € 10.00 en gratis verzenden.
Onbegrijpelijk hoe het kan voor dat geld.

[Bericht gewijzigd door douwebakker op (21%)]

Op donderdag 25 juli 2024 21:52:06 schreef douwebakker:
[...]ik heb ze zojuist besteld.
10 stuks voor nog geen € 10.00 en gratis verzenden.
Onbegrijpelijk hoe het kan voor dat geld.

Bij Ali?

Meestal kan het ook niet voor dat geld, meestal zijn het, of gebruikte, of omgelabelde andere types (Met geluk vergelijkbaar), of omgelabeld zelfde type ander merk, of defect, of compleet iets anders met fake opdruk, of gebruikt en omgelabeld en kapot, of etc
Maar bijna nooit wat ze zeggen dat het is.
Maar soms heb je geluk. Als je een 741 met LTC1052 opdruk ipv een echte LTC1052 krijgt heb je een probleem, als je een TL074 krijgt met TL084 opdruk zul je het niet merken.

Als ze binnen zijn de datasheet erbij pakken en testen of hun specs kloppen, daarna ergens anders de echte bestellen >:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Op donderdag 25 juli 2024 22:21:06 schreef fred101:
Meestal kan het ook niet voor dat geld, meestal zijn het, of gebruikte, of omgelabelde andere types (Met geluk vergelijkbaar), of omgelabeld zelfde type ander merk, of defect, of compleet iets anders met fake opdruk, of gebruikt en omgelabeld en kapot, of etc
Maar bijna nooit wat ze zeggen dat het is.
Maar soms heb je geluk. Als je een 741 met LTC1052 opdruk ipv een echte LTC1052 krijgt heb je een probleem, als je een TL074 krijgt met TL084 opdruk zul je het niet merken.

Als ze binnen zijn de datasheet erbij pakken en testen of hun specs kloppen, daarna ergens anders de echte bestellen >:-)

Hoi Fred, jij zit zeker nog met die comparator in je hoofd. Dit gaat om de VOM1271. Ik had ze ook liever bij Reichelt besteld, maar die heeft ze niet.

Nee, ik had het over de VOM1271. TME verkoopt hem, Farnell ook, Sinus.nl ook en Mouser heeft ze ook.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]