Hallo, ik zit in Frankrijk en wil een oude groepenkast vervangen, maar daar zit van oudsher de Nul op een gezamenlijk blok afgemonteerd. Hoe kan ik op een simpele manier meten of testen welke nuldraad bij welke fasedraad hoort omdat ik ze in de nieuwe automaten natuurlijk beiden worden aangesloten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
1) ergens één gloeilamp aanzetten
2) !! bijbehorende groep afschakelen !!
3) alle nuldraden losnemen
4) ohms meten tussen deze fase en de nuldraden
Om een volgende groep te doen
5) alle overige nuldraden weer aansluiten
6) herhalen vanaf 1)
Alternatief (is wel iets gevaarlijker)
1) !! alle groepen afschakelen !!
2) alle nuldraden losnemen
3) in alle groepen tenminste één gloeilamp aanzetten
4) één groep inschakelen
5) met een testlamp of Duspol testen welke nuldraad erbij hoort
6) herhalen vanaf 1)
@Aart : Er kunnen meerdere groepen in één buis zitten. (was getekend: Bin d'Aire-Dunndad)
@ fatbeard: Nu je het zegt: daar lijkt het wel op! Ik ben duidelijk niet voldoende bekend met de Franse situatie ':)
electriciteit volledig uit,
je kan alle nullen afkoppelen in de kast,
kortsluiting maken in een stopcontact (stekker met een lus) en dan meten welke fase en nul doorpiepen met multimeter. voor veilheid kan je met multimeter nog altijd eens verifieren dat er geen spanning aanwezig zit. er zou maar eens een draad van bij de buur kunnen komen.
2de manier, als je zo een netwerkbieper hebt kan je gewoon die inpluggen in een stopcontact en kan je zo biepen welke fase en nu samen horen
in oude huizen foefelen ze soms en worden nul draden van andere groepen afgetakt. gebeurde nogal vaak bij verlichting.
1 draad die naar de lamp gaat van schakelaar, en de nul kwam dan ergens van een andere lamp of een stopcontact (ook spanningsloos werken en alle nullen afkoppelen in de kast!)
Op vrijdag 26 juli 2024 10:34:49 schreef Sci:
Hallo, ik zit in Frankrijk en wil een oude groepenkast vervangen, maar daar zit van oudsher de Nul op een gezamenlijk blok afgemonteerd.
Ik neem aan dat je weet dat een installatie in Frankrijk moet voldoen aan hun NF C15-100 norm en er net zoals in BE keuringscertificaten bestaan.
Hoe kan ik op een simpele manier meten of testen welke nuldraad bij welke fasedraad hoort omdat ik ze in de nieuwe automaten natuurlijk beiden worden aangesloten.
230 buzzer of nachtlampje in stopcontact steken. Dan een voor een N losschroeven en terug vastschroeven als je de buzzer nog hoort. Neem wel het kopergedeelte van de losgekoppelde N niet vast, daar staat spanning op via de belasting. Methode ook niet toepassen als die woning 3F is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@Aart,
Ik vond jou opmerking wel terecht: eigenlijk mogen er nooit twee groepen in 1 buis en moeten er altijd buizen omheen.
Dat is inderdaad nog geen gemeengoed in Frankrijk. Zullen vast veel meer huizen zijn waarbij dat niet zo netjes gedaan is.
Zet een grote verbruiker aan.
Steek een F en een N door een amperetang.
Enkel als ze samenhoren is het resultaat 0
Op vrijdag 26 juli 2024 15:32:36 schreef OXO:
Zet een grote verbruiker aan.
Steek een F en een N door een amperetang.
Enkel als ze samenhoren is het resultaat 0
Beter is de stroom door de desbetreffende fasedraad te meten en dan de bijbehorende nul erbij te zoeken.
Op vrijdag 26 juli 2024 11:07:14 schreef fcapri:
in oude huizen foefelen ze soms en worden nul draden van andere groepen afgetakt. gebeurde nogal vaak bij verlichting.
Als het zo'n knijzooi is, kun je het inderdaad beter anders aan pakken.
Persoonlijk zou ik dan alles aanpakken en goed controleren.
Dank allen voor de goede suggesties! Ik ga eerst eens spanningsloos met een toonzoeker aan de slag. Het zijn maar 4 groepen aderparen die ik moet matchen (4, 4, 6 en 4 nul en fase in een buis). Dus eerst even kijken welke groep nu waar uit komt van de 7 onbekenden en dan ga ik met de toonzoeker eens kijken welke blauwe bij welke rode hoort.
Anders optie 2 spanningsloos, brugje in een stopcontact en dan met de multimeter op diode piep zoeken naar de match.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het makkelijkste is alles loshalen en kijken waar de draden uitkomen, uit welke buis. dan stukje tape om de 3 bij elkaar horende draden doen en dat 7x. uitmeten is een heel gedoe en maar de vraag of het kan, want als er geen belasting opzit meet je niks..