Goedendag,
Een vriendelijk verzoek om hulp in deze.
Met het voorbereiden van lambrisering op de wand plaatsen, en het afdoppen van een schakelaar had ik ineens geen stroom meer op drie stopcontacten.
Na veel gezoek (gelukkig geen draad geraakt met boren)en het terug aansluiten van de schakelaar zoals het zat,zie ik wat het is.
Op de foto's ziet men een elektradoos. In deze doos zit de verlichting voor de schuur, de schakelaar voor de buitenverlichting en is 1 stopcontact doorgelust (deze weer verder..).
Wat ik nu vreemd vind. Als ik beide bruine draden verwijder uit de schakelaar werken de stopcontacten niet meer. Mag dit zo aangesloten zijn? De schakelaar werkt dan als lasdop?
Kan of mag ik de bruine draden verbinden in de contactdoos in 1 lasdop en 1 bruine draad aansluiten op de schakelaar? Is dat veiliger?
Het lijkt erop dat dit zo is gedaan omdat ze op de lasklem 1 gaatje te weinig hadden. Het is niet fraai, maar ook niet verboden.
Als je het mooier wil doen, vervang de drievoudige lasklem door een viervoudige.
doen ze bij stopcontacten ook.
2draden onder 1 schroef, de ene lust door naar de andere
als stopcontacten en schakelaars samen zitten, hoop ik toch dat alles met 2,5mm² is bekabelt
KGE
Golden Member
Op zaterdag 27 juli 2024 17:40:16 schreef fcapri:
doen ze bij stopcontacten ook.
2draden onder 1 schroef, de ene lust door naar de andereals stopcontacten en schakelaars samen zitten, hoop ik toch dat alles met 2,5mm² is bekabelt
Ik ben nog geen 1.5mm bruin en blauw tegengekomen in de leidingen in huis.
Op zaterdag 27 juli 2024 21:26:22 schreef KGE:
[...]Ik ben nog geen 1.5mm bruin en blauw tegengekomen in de leidingen in huis.
In BE of DE lukt dat, in NL zou dat inderdaad heel vreemd zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat kom je idd niet tegen in NL, het zou wel mogen op een lichtgroep, de schakeldraad is ook 1,5mm2.
dit betreft zo te zien een vrij recent huis/ aanbouw. die lasdoppen zijn er miss net 10 jaar. de buis naar onder is niet 1 buis, maar zijn er 2 met een dubbele invoer spruit op de inbouwdoos.