Dat apparaat begin 95 zelf gekocht en destijds voor schoolwerk wel vrij vaak gebruikt, stond nu al even stil.
De loading snaar was totaal vergaan en het geheugen plat. Het eerste snel hersteld, het tweede boeit me niet zoveel.
Nu is het zo dat tijdens weergave van een video-cd het beeld erg vaak bevriest. Zet je hem op pauze en weer play gaat hij verder.
Met afspelen van audio-cd's hoor je het geluid ook af en toe stotteren.
De laser is een CDM12.4.
Ik kan me herinneren van in de jaren 90 dat het een typische laser fout was van Philips dat af en toe stotteren van de muziek. Destijds een nieuwe laserunit plaatsen en het was opgelost.
In de CDI is het me natuurlijk om het beeld te doen. Anders dan bij DVD gebruikt dat ding 1 laser voor alle toepassingen dacht ik.
Klopt mijn vermoeden dat bevriezend beeld ook te maken heeft met die slechte laser?
Vermits hij op audio vlak ook stottert acht ik de kans groot, maar aan CDI nooit van z'n leven gewerkt.
Heeft er iemand een idee hoe dat stotteren eigenlijk kwam? De laser echt versleten kan ik bijna niet geloven vermits hij alle mogelijke plaatjes nog kan lezen. CD-R of gewone CD, het stotteren is niet bepaald erger/minder erg bij de ene of de andere...
Benieuwd of van zulk apparaat nog kennis bestaat...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een cdm12.4 is geen swingarm meer, maar een gewone laser met glijasjes. wrs die geleide asjes een drupje dunne olie geven en het werkt weer goed.
Wel en dat heb ik zelfs al geprobeerd.
Eerst helemaal ontdaan van oud vet, drupje olie, maar hetzelfde gedrag helaas.
Ik kan eventueel proberen met nóg fijnere olie…
testman
je kunt vaak het geleide probleem triggeren door snel van track vooruit te skippen tot einde cd en weer terug ( bijv 6 tracks naar voor skippen, paar sec af laten spelen en weer verder ) krijg je de laser gek mee als er al problemen zijn. als de geleiding slecht is, is dat vaak op bepaalde punten en dus hapert het geluid en inlezen van tracks op vaste plekken. de lens welke vuil is kan ook nog, alsmede de cd tafelmotor welke gezakt is. de bandkabel vanaf de laser welke een breuk heeft kan ook, maar dat is vaak ook op bepaalde punten.
Meestal in het begin ergens rond de tweede minuut van m'n testschijfje. (schijfje is geverifieerd ok)
Van de tien keer haperde hij ergens tussen minuut 2 en 2:30. Ik liet hem dan niet doorspelen. Hetzelfde met de audiocd. Hier liet ik hem wel doorgaan en hij blijft intermitterend stotteren gedurende de hele cd.
testman
Op zondag 28 juli 2024 19:16:43 schreef Beeldbuisje:
Meestal in het begin ergens rond de tweede minuut van m'n testschijfje. (schijfje is geverifieerd ok)
Van de tien keer haperde hij ergens tussen minuut 2 en 2:30. Ik liet hem dan niet doorspelen. Hetzelfde met de audiocd. Hier liet ik hem wel doorgaan en hij blijft intermitterend stotteren gedurende de hele cd.
hoe luister je dan? analoge uitgang of digitaal?
geen oud vet aan de tandwielen van de aandrijving? als toestel goed warm is, is het dan minder?
Lijkt op toch slecht lopende laser over ajes, zou alles eens goed reinigen en motortje eens goed laten draaien tijdje.
Maar ook niet uitgeloten dat laser afraakt, is speler tik/ stootgevoelig?
@testman: analoog, voor de gemakkelijkheid via scart op een K35 aangesloten
Temperatuur heeft er eigenlijk niks mee te maken. Ik ben er zelfs van geschrokken hoe warm die wordt als dat eventjes aan heeft gestaan, maar goed, laat de klacht niet verbeteren/verslechteren
@smd: hij is niet abnormaal stootgevoelig. Dat had je vroeger bij Sony wel meer herinner ik me: als de laser versleten geraakte werd hij extreem gevoelig aan tikken. KSS213 en derivaten.
We hebben op het werk bijzonder fijne smeerolie. Ik maak hem opnieuw zuiver en probeer hem te smeren met die olie. Dat wordt een klusje voor volgende week; deze week geen tijd om hem te demonteren.
testman
Op maandag 29 juli 2024 21:10:08 schreef Beeldbuisje:
@testman: analoog, voor de gemakkelijkheid via scart op een K35 aangesloten
Temperatuur heeft er eigenlijk niks mee te maken. Ik ben er zelfs van geschrokken hoe warm die wordt als dat eventjes aan heeft gestaan, maar goed, laat de klacht niet verbeteren/verslechteren@smd: hij is niet abnormaal stootgevoelig. Dat had je vroeger bij Sony wel meer herinner ik me: als de laser versleten geraakte werd hij extreem gevoelig aan tikken. KSS213 en derivaten.
We hebben op het werk bijzonder fijne smeerolie. Ik maak hem opnieuw zuiver en probeer hem te smeren met die olie. Dat wordt een klusje voor volgende week; deze week geen tijd om hem te demonteren.
gevoelig voor tikken is vaak de laser, maar kon ook een hint zijn dat de transport beveiliging er nog inzat. de vering van de laser is dan helemaal weg.
Op maandag 29 juli 2024 21:50:35 schreef testman:
[...]maar kon ook een hint zijn dat de transport beveiliging er nog inzat.
Was die transportbeveiliging niet vooral van toepassing voor de lasers die magnetisch bewogen werden ipv met een motortje?
Ja , klopt, vooral de swing lasers hadden die. En echt oude Sony's hadden complete tap einden er in zitten..