ik heb hier iets raar, een collega zijn kruimeldief doet het niet. boel open gedaan en zit bitter weinig in.
een 8.4V li-ion met 2x 18650, een BMS, een schakelaar en een motor

BMS overbrugged, alles werkt. ik dacht dus een 'slechte' fet.
een 20A 2S BMS gekocht en ingesoldeerd, zelfde probleem.

bij aanzetten van de schakelaar zie je de motor een 2-3 toeren draaien. in die hele korte piek tript de BMS blijkbaar en de motor stopt.

wat is het rare nu, als ik de stroom meet en met de amperemeter de 2 draden aan de schakelaar aantik (dus ik speel schakelaar) werkt alles perfect en loopt er 5,7A.

ook mag ik direct tussen accu (zwart) en motor (gele draad) mijn ampere meter aantikken, werkt ook perfect.

voor de één of andere reden heeft die fluke dus een stroombegrenzing zitten?
ik heb ook al geprobeerd met 1meter lange dunne draad in de plaats van die gele te zetten, maar ook daar start die niet mee. ook met een draad zo aantikken (geeft misschien overgangsweerstand) doet het niet, motor doet een toertje of 2 en BMS is getript.

verschillende spoelen al in serie gezet als stroombegrenzing, niks werkt behalve de fluke
1ohm weerstand in serie, werkt perfect (totdat de weerstand doorbrand want daar zit 5W te verstoken op 5A)

nog tips wat ik kan doen om in de plaats van de fluke te zetten als stroombegrenzing? probleem zit dus in de motor die een te hoge piek trekt. vermoedelijk zakt de accu spanning iets te fel in waardoor BMS ingrijpt. zou kunnen andere cellen steken, maar voor de rest werkt die accu wel nog goed. wil gewoon die stroompiek eruit hebben als de motor start.
de schakelaar heel snel een paar keer in en uit schakelen krijg je de boel ook soms gestart en blijft dan werken. ben van plan thuis een 0,1ohm weerstand te zoeken om eens te proberen
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTGl3u8PVHIzfQ3yMPnKMBklI7kvTgx6hTqQ&s

Je kan proberen lager dan die 1 Ohm te gaan. Andere optie is een laagohmige NTC (inrush current limiter) te plaatsen. Zodra die warm wordt, verlaagd die zijn eigen weerstand.

De stroommeter heeft een sense-weerstand, en een fluke waarschijnlijk ook nog een zekering. Daarnaast gebruik je meetsnoeren.

Dat alles heeft een weerstand die de startstroom van de motor wat tot bedaren brengt.

Kennelijk detecteert het BMS zonder de extra weerstand dus "kortsluiting ik ga uit" en met die extra weerstand gaat het net goed en blijf je onder de grens.

Ik zou een 30A en 40A BMS proberen te regelen en kijken of het dan wel blijft werken.

ik weet niet of de BMS tript op de hoge stroom, OF de BMS tript op de lage accuspanning door de dip.
puls is zo kort dat ik geen spanningen kan meten zo snel

2s 30A is niet zo makkelijk te vinden. anders moet ik de bms aanpassen zodat zijn sense weerstand (printspoor???) wat kleiner is? of meet die spanning over de fet om de stroom te bepalen? want zit nergens hoe ze de stroom meten

Een flinke NTC van 1 Ohm (20 mm Yageo bijv.) gaat naar 0.039 Ohm als hij 12 Ampere moet verstouwen. Waarschijnlijk kun je met een kleinere versie ook wel uit de voeten.

Zie dit lijstje:

https://www.farnell.com/datasheets/3217126.pdf