Ik kreeg van de week een vraag van iemand over dit Sony Android toestel. Volgens eigenaar +/- 5 jaar oud.
Op een zeker moment werd dat ding ontzettend traag. Je zet hem aan en slechts een halve minuut later komt het OSD en beeld tevoorschijn. Ga je dan naar het home screen is het al helemaal onbruikbaar. Bijna een minuut voor het verschijnt; nog eens een halve voor de iconen zich vullen enz.
Naar het schijnt draait de laatste software versie en is hij reeds naar fabrieksinstellingen terug gezet. Dit laatste heeft een maand gewerkt tot het fenomeen stilaan terugkwam.
Is dit het gevreesde NAND probleem, of kan er wat anders aan de hand zijn?
Weinig of geen ervaring met Sony…
EMMC komt zeker in aanmerking, een fabrieks reset doet weinig omdat er nauwelijks data wordt "opgeruimd". Een reset met de .pkg heeft meer efect omdat dan de EMMC geleegd wordt en opnieuw ingedeeld. Omdat het apparaat 5 jaar oud is bestaat ook de kans dat de EMMC een "end of life" heeft bereikt.
Is die .pkg ergens te vinden zoals bij Philips het geval is op de Toengel website?
(dat is bij Sony toch erg hé, na 5 jaar reeds end of life van die EMMC
Dat maak ik bij Philips zelden mee)
Ik ga hier vooral even terug naar William kijken, maar dergelijke berichten komen hier vaak voorbij heb ik al gemerkt.
Sinds de flatscreen tijd krijg ik weinig Sony te zien, omdat drie grote Sony dealers uit de streek al jaren gesloten zijn. Dan zal dit de derde Sony zijn in een jaar tijd en als ik die PKG file ergens vind en het daarmee niet opgelost is, is dat ook de derde met een kapotte EMMC.
En eerlijk, ik vind het erg jammer, want Sony tv's de laatste 5 jaar geven in mijn ogen een erg mooi beeld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is zo'n EMMC niet te vervangen ? Ik kende de term niet maar ik vond deze pagina er over.
https://nl.easeus.com/schijfbeheer/emmc-vs-ssd.html#:~:text=Door%20de%…
Daar staat dat je EMMC door SSD kunt vervangen. Er zijn ook tools om een EMMC te klonen.
Misschien heb je er wat aan want het is belachelijk dat je door zoiets een verder perfect werkend apparaat moet weggooien. Er is al veel te veel electronisch afval.
Video over het vervangen van een EMMC https://youtu.be/rUMATSjFn-0?si=4oILHHdl8IYpgjK2
Dat lukt ook zonder soldeermasker, ik heb dat een paar keer gedaan. Ik heb daarvoor diverse maten balletjes die ik bij Eleshop heb gekocht. Zo'n kleine BGA je je met die losse balletjes en sticky flux gewoon onder de microscoop met een pincet vervangen.
De "programmer" https://www.ufi-box.com/
Op zaterdag 3 augustus 2024 09:59:53 schreef fred101:
Is zo'n EMMC niet te vervangen ?
Ja een EMMC is te vervangen, dan moet je die wel even vooraf programmeren met software die werkt voor dat toestel. De UFI is een goede programmer mits je geen RPMB wil programmeren. De UFI is voornamelijk geschikt voor telefoons. Klonen werkt niet goed, de EMMC heeft hidden files die niet gekopieerd worden.
Het grootste nadeel van een nieuwe EMMC is dat deze geen keys bevat die gekoppeld moeten zijn aan de processor waardoor onder andere Netflix en de CI+ module niet meer werkt. Hier in Nederland is dat meestal geen probleem want vele hebben een settopbox van hun provider die deze apps ook heeft welke vaak beter en sneller werken.
Sommige zijn in staat om de EMMC dusdanig te programmeren dat deze wél voor 100% werkt maar dat wordt uiteraard geheim gehouden.
@ Beeldbuisje, de pkg is in dit geval hetzelfde als een firmware update en kun je downloaden via de Sony website.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan ben ik blij dat ik niet in de TV reparatie business zit. Dat moet frustrerend zijn. Dat had ik een tijd terug. Lang gezocht blijkt een poort van de geprogrammeerde Processor defect en geen firmware of geprogrammeerde vervanger leverbaar. (en niet te kopiëren)
Onder het motto "wat je zelf doet, doe je meestal beter" (en pochen doe ik niet graag, maar hier had ik die zegswijze wel beter ter harte genomen)
Ik moest er eigenlijk al van begin van de week naar gaan zoeken, maar tot gisteren nog geen tijd voor gehad. Om de eigenaar van het toestel op de hoogte te houden stuurde ik al een appje met de uitleg hoever ik zat. Ik had er wel nog eens uitdrukkelijk bij gezegd: op voorwaarde dat je software actueel is.
Gisterenavond een appje terug... bleek ergens een bepaalde toestemming niet verleend te zijn aan een app om automatisch te updaten. Geen idee welke het precies was, maar na hij al z'n apps manueel geupdate heeft, scheen het probleem opgelost te zijn.
Men gaat er vanuit dat hij zoiets al gedaan heeft natuurlijk 
Enfin, zo simpel kan het zijn. Een sony minder dit jaar dan met haperende EMMC 
Op zondag 4 augustus 2024 19:07:52 schreef smd:
Wat nog niet is, komt zeker nog een keer bij die Sony...
Dat is inderdaad één van de opties die je er gratis bij krijgt bij een Sony..
Ik zal het maar bij Philips en Loewe houden als ik de mensen wat aanbeveel. Het valt me op dat ik daar opmerkelijk weinig klachten van krijg en áls ze er al zijn valt dat meestal nogal op te lossen voor een schappelijke prijs 
Ik Panasonic meer.. Ik zie toch te veel Philipsen nog defect.. Nu weer een 70".. Geen beeld herstart continu met Philips logo..
Op dinsdag 6 augustus 2024 18:57:34 schreef smd:
Ik Panasonic meer..
Moet je tegenwoordig mee opletten. De low en mid-end heeft een binnenwerk van Vestel. Daar heb ik al de nodige ellende mee gehad…
High end is uiteraard nog top kwaliteit.
Philips even de logger aanhangen. Heb er nog eentje staan die hetzelfde doet na software update. Blijkt te komen door een fout in het paneel (OLED). Ook iets wat ik niet verwachtte.
[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op (23%)]