Voor een paar testjes zoek ik een goedkope Mppt tester, ik dacht een van deze 2:
https://aliexpress.com/item/1005005771582956.html
https://aliexpress.com/item/1005006913454323.html

Iemand ervaring met een van deze?

[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]

Persoonlijk zou ik die van uni-T nemen. Geen ervaring met deze meter, maar wel ervaring met andere meters van uni-T. En daar is niets mis mee.

Is er daar een apart apparaat voor nodig? Men kan toch volstaan met een labvoeding en een dummy load?

Is er daar een apart apparaat voor nodig?

Elk excuus om een nieuw meetapparaat te kopen is een goed excuus, wat mij betreft....

Op zondag 4 augustus 2024 15:23:41 schreef Paulinha_B:
Is er daar een apart apparaat voor nodig?

Wel zo handig in 1 compact apparaatje (mits niet te duur... ;) )
Da dan maar voor de Uni-T.

Op zondag 4 augustus 2024 15:23:41 schreef Paulinha_B:
Is er daar een apart apparaat voor nodig? Men kan toch volstaan met een labvoeding en een dummy load?

Ik begreep hem ook eerst andersom, maar dit gaat dus om een apparaat wat de open circuit spanning, short circuit stroom en het MPPT vermogen kan meten.

Niet het ding waarmee je een MPPT controller kan testen of ie wel het MPPT vind.

Op zondag 4 augustus 2024 13:57:07 schreef Lambiek:
Persoonlijk zou ik die van uni-T nemen. Geen ervaring met deze meter, maar wel ervaring met andere meters van uni-T. En daar is niets mis mee.

Toen ik ze lang geleden voor het eerst zag, had ik ze afgedaan als "goedkope Chinese troep", en ik heb jaren geprobeerd iets substantieels te vinden om ze op af te kraken, en dat is me nooit gelukt. Ze zijn echt goed, zeker voor dat geld. Intussen raad ik ze ook aan iedereen aan die een redelijke multimeter wil kopen voor redelijk geld; een Fluke heeft voor de meeste mensen geen meerwaarde die de veel hogere prijs verantwoordt.

Toen ik ze lang geleden voor het eerst zag, had ik ze afgedaan als "goedkope Chinese troep", en ik heb jaren geprobeerd iets substantieels te vinden om ze op af te kraken, en dat is me nooit gelukt. Ze zijn echt goed, zeker voor dat geld

Een paar jaar geleden nog een gevoelige DC-stroomtang gekocht (resolutie 1mA) bij Conrad in de aanbieding (huismerk Voltcraft). Later kwam ik erachter dat het exact hetzelfde model was als eentje van Uni-T.

Het apparaat werkt prima, geen enkel probleem mee gehad. Het wordt incidenteel gebruikt en verdwijnt na gebruik altijd netjes in z'n beschermend hoesje, het heeft immers niet de robuustheid van een Fluke.

Maar voor mij in elk geval z'n geld dubbel en dwars waard, het heeft me al een paar keer goed uit de problemen geholpen.

Op zondag 4 augustus 2024 19:02:47 schreef SparkyGSX:
Toen ik ze lang geleden voor het eerst zag, had ik ze afgedaan als "goedkope Chinese troep",.....

Ze werden en worden door veel mensen afgekraakt en de grond in getrapt. :) Ik heb er een scoop van een ampèretang/voltmeter en een megger, ik vind ze prima. Heb ook een dure gecalibreerde multimeter, maar de Uni-T ampèretang doet er niet veel voor onder.

Hoe werkt zoiets in de praktijk? Open spanning en kortsluitstroom snap ik, maar bij het bepalen van het optimum/maximum moet dat apparaatje, afhankelijk van het paneel, toch een paar honderd watt verstoken.
Ik lees niets over een losse belastingweerstand. Zijn het pulsmetingen, zodat de gemiddelde warmte meevalt?

e ↓: check, gewoon snelle meting dus inderdaad.
Eigenlijk net als een curvetracer voor transistoren of buizen: door de snelle trace kun je ook in gebieden meten waar, als je er te lang bleef hangen, het te meten onderdeel stuk zou gaan. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (28%)]

toch een paar honderd watt verstoken.

Het vermogen word pas een probleem als je dat over een langere tijd gaat meten. Goede vermogens weerstanden kunnen een piekvermogen aan wat ruim 40x groter is als het nominale vermogen.

Ik had laatst nog met een paar oude 2N3055 gespeeld en ik had daarvoor test even 20W in laten dissiperen van ongeveer een seconden maar het opwarmen van zo tor was maar heel weinig en dat terwijl ze niet eens op een koelblok zaten.

Van de UNI_T staat geven dat het het een vermogen van 5 - 800W kan meten
Ik denk wel dat je de MPPT zo snel kan testen dat je met een 20W (800W x 40) weerstand wel uit de voeten kan.