Ik besef dat dit een verkeerde topic group kan zijn, maar toch...
Een staande ventilator in mijn huis zwenkt heen en weer terwijl hij lucht verplaatst door de roterende rotorbladen, dit laatste kan op 3 snelheden. Maar op elk van de 3 standen zwenkt (oscilleert) hij altijd met DEZELFDE snelheid! Hoe kan dit, is dit electronisch geregeld? Als dit mechanisch gedaan wordt, hoe dan, als er immers 3 snelheden zijn die dmv voltage geregeld worden?
Mvg,
Spaghetti
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De motor heeft gewoon twee spoelen waarbij je door de ene, de andere of allebij de drie snelheden kan maken. Veel makkelijker dan "spanning regelen".
Ik denk dat er een wormwiel op de hoofdas zit met een mechanische overbrenging naar het zwenk-mechanisme. Ik gebruik dat zwenken nooit: Ik vind het irritant. Ik zou denken dat er wel degelijk verschil is in zwenksnelheid. Het kan zijn dat de drie blaas-snelheden dicht bij mekaar zitten kwa RPM. Ik zal het vandaag op de mijne proberen te meten...
Ik ga er van uit dat er twee motors in zitten.
Een voor de ventilator en een voor het zwenken.
De motor voor het zwenken krijgt altijd de zelfde spanning.
De motor van de ventilator krijgt drie verschillende spanningen waardoor hij langzamer of sneller gaat draaien.
Ik kon het niet laten dit even te verifiëren:
stand 1 zwenktijden:
16.7 16.7 15.7
stand 3 zwenktijden:
10.4 10.5 10.3
Ik vind het het ook duidelijk sneller gaan, maar door de flinke vertraging en de aanmerkelijk snellere fan lijkt het misschien wel even snel.
Het is de Lidl Silvercrest tafelventilator, het mechanische gedrag en de opbouw van die motor met dat draaiende uittrekpalletje bovenop lijkt deze mij precies zoals alle andere die ik ooit in mijn handen heb gehad.
Via de ventilatiesleufjes zie je dat palletje richting motoras gaan en zitten er bij mij verder ook geen aparte motor(draadjes).
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (14%)]
De modellen waar de zwenksnelheid onafhankelijk is van de ventilatorsnelheid hebben een apart synchroonmotortje voor het zwenkmechanisme
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De mijne doet ruwweg 10.5, 11.5 en 12.5 sec over een zwenkactie, De verschillen zijn niet groot, maar dat ligt lijkt me in de lijn der verwachting. Om uberhaupt iets te doen moet ie al best wat toeren maken en meer toeren geeft snel veel meer verplaatsing.
Op maandag 5 augustus 2024 13:02:12 schreef OXO:
Zit hier zelfs in het huismerk van een doe het zelf
En is dat zo'n met 4 van die mechanische drukknoppen? Of met tiptoets of zelfs afstandsbediening?
Ik zie wat digitale met afstandsbediening, die zie ik nog wel een extra motorotje hebben, maar al die standaard dingen hebben allemaal zo'n rond plugje op de achterkant die een wormwieltje in de hoofdmotor aandrukt.
IDD de toren ventilator (zoals die genoemd word) heeft een eigen oscillatie motor, snelheid niet te regelen...
Het is idd die op de foto van K7Jz, maar dan op een standaard. Ooit eens bij de Hema gekocht. Heeft 4 mechanische drukknoppen (3 snelheden en 1 uit).
De zwenktijd is op alle 3 de standen ca. 7 sec.
Dan zit er toch een ander motortje bij lijkt me. Zit er ook zo'n typisch palletje zoals op de rechter foto?
rew
Tja. een aparte motor dat zou kunnen, Dan zal het wel een iets duurdere variant zijn dan degene die ik heb. Zoiets.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 6 augustus 2024 13:42:04 schreef Spaghetti:
Ja, precies zo'n palletje. En dat palletje draait langzaam rond als-ie in de zwenkstand staat...
Ja dat is wel heel erg vreemd, dat palletje is 100% ontworpen om naast de hoofdas van de hoofdmotor een wormwieltje te koppelen. Elke andere vorm zou ergens anders een knopje maken.
Maak een foto/filmpje, schroef het open, geef een type nummer. Of laat het lekker zitten 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het verschil in toerental is in de 3 standen niet erg groot (lucht verplaatsing is kwadratisch). Zegt 'rew' ook al.
Dus het verschil in zwenk-tijd is dus moeilijk te zien.
Probeer anders het toerental van de fan te meten?
Of domweg open schroeven, zoals fred101 zegt, dat is 1 schroefje (en de knop er af trekken).