Goedendag,
De motor van onze ITHO D7150 afzuigkap reageert niet meer op indrukken van de knoppen. Het display reageert wel correct naar standen 1,2,3 en P, ik hoor het standaard schakelgeluidje (relais of iets dergelijks) na het wijzigen van de ventilatiestand, de verlichting werkt ook maar de motor doet helemaal niets. Ik hoor ook er ook geen enkel geluid vanaf komen.
Ik heb geprobeerd om bij de interne elektronica te komen om op zoek te gaan naar eventuele losse kabeltjes maar ik zit vast bij de demontage. Ik vermoed dat de regeleenheid zich in hetzelfde deel bevindt als de toetsen en de lampjes maar ik krijg dat deel er niet af. Alle zichtbare schroeven zijn er uit en er zit geen beweging in. Heeft iemand een idee hoe dit verder te demonteren?
Met vr. gr.
Andre
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Die middenconsole waar de lampjes in zitten heeft aan de zijkant 4 schroefjes. Die er uit. Dan omlaag trekken. Er kan wat weerspannigheid zijn door aangekoekt vet maar het is gewoon omlaag trekken. Mss wat koevoet truuk met een schroevendraaier tss de spleet...
EricN
Heb je een wattmeter en kun je bij het stopcontact? Dan kun je meten of er tijden de standen stroom getrokken wordt. Meest aannemelijke is een vastzittende motor of defecte aanloopcondensator. Dan ga je stroomafname zien en een licht gezoem. Heb je niets van stroom dan is de motorwikkeling stuk of iets op de print.
De wikkelingen kun je eenvoudig met ohmmeter uitmeten.
Dank voor je reactie, precies wat ik nodig had en daardoor ben ik inmiddels een stap verder. Ik durfde het niet aan om er zelf aan te gaan wrikken maar na jouw bevestiging dat het gewoon een kwestie is van naar beneden trekken heb ik me er aan gewaagd en is het uiteindelijk los gekomen. Helaas geen losse stekkers/kabels gevonden die het euvel hebben verholpen.
Ik heb er een vermogensmeter tussen gezet en vind de volgende resultaten:
stand 1: 114 W
stand 2: 129 W
stand 3: 142 W
stand P: 164 W
Bovenstaande wattages zijn met verlichting aan. Zonder is het circa 30 W lager. Met twee lampjes van 15 W elk lijkt dat te kloppen.
Er wordt dus vermogen gebruikt zonder dat er hoorbaar iets gebeurt. Ik neem aan dat de conclusie dan is dat er een probleem is met de motor en/of condensator en niet met de printplaat? We hebben overigens nooit iets gemerkt van een probleem, het is plotseling ontstaan.
Voor het geval dat: Is het vervangen van de motor een beetje te doen? Ik kan nergens informatie vinden hoe je daar bij komt of waar de condensator zit. Er zitten wel wat schroeven op de behuizing maar daarmee krijg je zo te zien geen toegang tot die box en verder zie ik niets.
Ik heb één online winkel gezien die zeggen dat ze dat motortype nog hebben, verder is het overal niet meer leverbaar. Hopelijk hebben die hun voorraadinformatie op orde anders zit ik alsnog vast aan een nieuwe afzuigkap.
EricN
Motor condensator stuk. Makkelijk te vervangen. Kost 10€ denk ik. Of motor mechanisch vast.
[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]
Ok, dan probeer ik dat als eerste.
Heb je misschien ook een idee waar dat ding ergens zit bij dit type? Ik zag zo snel niets zitten bij de rest van de elektronica. Wellicht bij de box van de motor in? Ik zag net dat er aan de bovenzijde van de box ook schroeven zitten dus ik neem aan dat ik er via die kant in kan komen na verwijdering van het afvoerkanaal.
EricN
Als je een kort stuk bout met een moer van 13 ziet dan is dat de C. Bovenop de galva bak. Ik los een paar schroefje om net aan de C te kunnen. Omslachtig maar sneller dan ganse sloop. Voor de eerste keer mss veiligheidshalve alls uiteen halen. Bovendeksel moet er af. Maak nog eens een foto van bovenaan de galva bak. Dan zie ik beter welk model het is. Er zijn ook zoveel soorten...
Soms als het te moeilijk is (time is money) haal ik de draden naar boven en zet ik een nieuwe C in een aftakdoos bovenop de galva bak. Voor volgende interventie super handig. En reken maar dat de nieuwe C's niet lang mee gaan. Ik gebruik voor dit overigens originele C's omdat die toch nog duurzaamst zijn. Alternatieve brol is dikwijls na een jaar al terug stuk.
Hier twee foto's van de bovenzijde.
Ik haal de afvoer er maar even af inderdaad en hopelijk zie ik dan waar ik moet zijn zodra de bovenplaat er af is.
De originele condensator heb ik besteld en zou er morgen moeten zijn.
EricN
De afvoerbuis is losgekoppeld en de schoepen bleken heel soepel te lopen. Wel vettigheid er aan uiteraard. Toen heb ik stand 1 aangezet met de bedoeling de schoepen een zetje te geven en te kijken of de ventilator aan zou gaan maar hij ging uit zichzelf al lopen. Probleemloos door alle standen heen. Er kwam wel één of ander plakkerig pleisterkleurig plakbandje omhoog geblazen vanuit de kap. Mogelijk heeft deze wat weerstand opgeleverd en het draaien verzwaard.
Aangezien ik de boel al zo'n beetje uit elkaar heb en de condensator onderweg is wil ik sowieso de condensator nog vervangen.
Voor het verwijderen van de bovenkap zie ik 4 schroeven aan de galva bak en twee aan de muurbeugel. Die moeten er allemaal uit om de bovenplaat er af te kunnen halen. De galva bak is dan dus niet meer verbonden aan de muurbeugel. Valt de afzuigkap dan naar beneden of is er onder ook nog een muurbeugel die hem op zijn plaats houdt?
Of is het de bedoeling dat ik de kap in zijn geheel van de muur afhaal?
EricN
Vandaar mijn uitleg. Ja, dat valt dus naar beneden. Om de condensator te vervangen moet alles gesloopt worden. Dampkap vd muur. Bovenplaat los...
Ik los enkel de 2 voorste vijsjes. Piep eens binnenin om de uF vd condensator te verifiëren. Dan terug dicht. De 2 witte draden zijn vd condensator. De nieuwe id plaats en ik leg die op de dampkap maar wel in een aftakdoos beschermd. Zo wordt een klus van een uur en een kwart ineens een kwartier werk. Spaart een volle portemonee voor de klant. En niet te vergeten de miserie die je hebt met de afkitting en verf en drg.
Ik neem aan dat ze de goede condensator met de juiste uF waarde opsturen als er aangegeven wordt dat deze geschikt is voor mijn merk en typenummer afzuigkap. Misschien ben ik naief en kan ik het inderdaad beter controleren 
Bovenop in een aparte doos is een goed idee. Laat je dan de oorspronkelijke condensator gewoon ontkoppeld en ontladen op zijn plek zitten? Alleen de draden uit de kroonsteen halen en dan die van nieuwe condensator er weer voor in de plaats. Dan hoef je die hele doos niet in (behalve voor het controleren van de condensator waarde)
Bij een gelijkstroom condensator die je op een printplaat soldeert is het van belang dat je plus en min niet verwisselt, anders klapt hij uit elkaar. Hier is sprake van wisselstroom dus dan maakt niet uit welke draad ik waar in stop neem ik aan?
EricN
Tja. Of ze de juiste opsturen weet ik niet. 2,5uF?? Die kom ik veel tegen.
Yep. Draden afknippen. C laten zitten.
Een elco werkt op DC en is polariteitsgevoelig. Hij buffert een op en neer wippende gelijkspanning. Geen wisselspanning. Maar een slechte elco laat de DC spanning ietwat wippen. Een AC meter meet die fluctuatie ook al is ze niet ac, ze is wisselend in grootte (DC). Dit noemen we rimpelspanning. Dus je krijgt dan een spanning af te lezen. Die behoort in normale omstandigheden zeer laag te zijn. Bij slechte elco zie je op de AC meterstand over die elco dus een spanning die er niet mag zijn. Dus: wisselende gelijkspanning, geen wisselspanning.
Elco's kosten ook haast niets. Je kan ze ook zomaar vervangen. Opgelet met de spanningswaarde. Dat is meestal de oorzaak van defect. Ik neem altijd een modelletje zwaarder.
Een vb:
Er staat 24v (gemeten!) over een 25v(max toegelaten spanning) elco. Dan gaat hij snel stuk. Neem een 35v en dan gaat hij nooit meer stuk. De uF wel dezelfde nemen
De kleine elco er naast niet vergeten.
De motorcondensator is wisselspanning dus heeft geen polariteit. Wordt ook moeilijk met 2 witte draden 
Vanochtend de nieuwe condensator ontvangen. Inderdaad een waarde van 2,5 uF.
https://www.partsnl.nl/563-8205-condensator-25-mfd-140030-5638205-afzu…
Ik heb de waarde van de bestaande niet meer gecontroleerd en er op vertrouwd dat het de goede condensator is. Doosje er bovenop geplaatst, draden doorgevoerd en aangesloten. De afzuigkap werkt werkt weer helemaal top.
Heel erg bedankt voor je tijd, informatie en tips! Zonder dat was het mij niet gelukt.