Hallo,

IK heb een hoogwerker met elektrische rijmotoren. De motors zijn 48vdc met 4 aansluitingen ipv de 2 die ik gewend ben bij dc motoren. Nu is er een probleem met de servo controller. Mijn vraag is kan ik deze motoren aansturen met een relais alleen? De motoren voor het rijden worden niet heel intensief gebruikt. Ik heb een pen geschreven schema bijgevoegd en het schema uit het boek van de hoogwerker (pen geschreven is alleen van de schakeling waar het nu over gaat). En een foto van de sticker die op beide motoren zitten. Voor de duidelijkheid er zitten twee motoren op (links en rechts). In de schakeling zit 1 omkeer relais en de servo controller. Is het mogelijk om voor en achteruit te rijden met alleen het omkeer relais? En kan iemand mij mischien vertellen waarom er 4 aansluitingen zitten op deze motoren?

Alvast bedankt.

Groet Klaas

schema manicou.pdf

A = anker
D = veld

Voor jou "raar", ik ken niet anders ;-)

Mijn vraag is kan ik deze motoren aansturen met een relais alleen?

Ik denk dat het belangrijk is dat de hoogwerker langzaam versnelt en vertraagt, en niet schokkerig 'alles-of-niets' in-en uitgeschakeld wordt. Heftige bewegingen/plotse versnellingen wanneer iemand op grote hoogte bezig is zijn niet prettig, denk ik.

Dus ik ben bang dat het met alleen relais niet comfortabel en veilig gaat werken....

Merk, type en foto van de controller kan mogelijk helpen, misschien dat iemand hem herkent en/of een defect onderdeel ziet.

Zou ik het met het relais alleen kunnen proberen? Ik hoef de hoogwerker niet op hoogte te verijden.

Er zal toch iets meer nodig zijn.
Om te sturen / manoeuvreren draaien de motor(en) aan een kant iets sneller en de andere wat langzamer.
Dat kan je met relais niet aansturen.

De motoren zijn in serie geschakeld nu. Ik denk dat die voor het difrentieel effect zorgen. Dus alleen vooruit en achteruit is genoeg

[Bericht gewijzigd door chef op (52%)]

En kan iemand mij misschien vertellen waarom er 4 aansluitingen zitten op deze motoren?

Een eenvoudige DC motor heeft magneten en een anker wat dan stroom krijgt. Je kan voor sterkere motoren dan de magneten vervangen voor een soort elektro magneet wat dan het veld noemen.

In je schema is te zien dat het omkeer relais de aansluitingen D1 en D2 in serie bekrachtigen. Dus de motoren zijn geen 48V maar 2 x 24V motoren die in serie staan.

De aansluitingen A1 en A2 van de 2 motoren staan ook in serie.

En waarschijnlijk staat gewoon alles in serie dus zijn het serie motoren.

Zou ik het met het relais alleen kunnen proberen?

Dat is een advies die we hier nooit zouden geven omdat we in een zeker zin ook een verantwoordelijk hebben opgebouwd voor veiligheid.

Ik heb hierboven al een opzet geven van hoe de motoren werken en ik zal dus niet zeggen probeer het maar want dat heb ik het gedaan.
Als er geen rekening mee houd dat het eventueel serie motoren kunnen zijn en je sluit ze verkeerd aan dan zal er ook nog wel iets kapot gaan.

Er zal toch iets meer nodig zijn.
Om te sturen / manoeuvreren draaien de motor(en) aan een kant iets sneller en de andere wat langzamer.
Dat kan je met relais niet aansturen.

Beide motoren staan in serie dus er valt apart niets te regelen.

De motoren zijn in serie geschakeld nu. Ik denk dat die voor het difrentieel effect zorgen. Dus alleen vooruit en achteruit is genoeg

Wat ik al zei niemand hier gaat je vertellen van ja doe het maar. Maar ik krijg wel een beetje het idee dat je er genoeg van af weet van hoe je het moet doen. Dan heb je ons toch niet meer nodig?

Vooruit en achter heb je en ik denk dat je de rest ook wel kan bedenken van hoe het werkt.

Mij lijkt het het simpelste en verstandigste om die controller weer aan de praat te krijgen, of een vervanger zien te organiseren. Waarom bewandelt u die route niet?

Ik heb het eerder al gezegd, plaats hier meer informatie: merk, type controller & hoogwerker, en goede foto's van de printplaat, overzicht en detail. Mogelijk dat iemand u dan verder kan helpen.

Edit: en inderdaad, +1 Benleentje, volledig gelijk. Dit is geen kinderspeelgoed om maar wat aan te gaan beunen.

[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]

Op zondag 18 augustus 2024 21:28:27 schreef benleentje:
[...]Een eenvoudige DC motor heeft magneten en een anker wat dan stroom krijgt. Je kan voor sterkere motoren dan de magneten vervangen voor een soort elektro magneet wat dan het veld noemen.

In je schema is te zien dat het omkeer relais de aansluitingen D1 en D2 in serie bekrachtigen. Dus de motoren zijn geen 48V maar 2 x 24V motoren die in serie staan.

De aansluitingen A1 en A2 van de 2 motoren staan ook in serie.

En waarschijnlijk staat gewoon alles in serie dus zijn het serie motoren.

[...]Dat is een advies die we hier nooit zouden geven omdat we in een zeker zin ook een verantwoordelijk hebben opgebouwd voor veiligheid.

Ik heb hierboven al een opzet geven van hoe de motoren werken en ik zal dus niet zeggen probeer het maar want dat heb ik het gedaan.
Als er geen rekening mee houd dat het eventueel serie motoren kunnen zijn en je sluit ze verkeerd aan dan zal er ook nog wel iets kapot gaan.

[...]Beide motoren staan in serie dus er valt apart niets te regelen.

[...]Wat ik al zei niemand hier gaat je vertellen van ja doe het maar. Maar ik krijg wel een beetje het idee dat je er genoeg van af weet van hoe je het moet doen. Dan heb je ons toch niet meer nodig?

Vooruit en achter heb je en ik denk dat je de rest ook wel kan bedenken van hoe het werkt.

+1

dus als ik op d1 en plus zet en op d2 de min en op a1 een plus en a2 een min zouden de motoren moeten draaien? De a spoelen houden dezelfde polariteit en de D spoelen omdraaien voor voor en achteruit?

Allen dank voor uw antwoorden en meedenken. Ik zal nog even wat info plaatsen over de servo controller

Een hoogwerker met een relais bedienen is gewoon echt niet prettig voor de bediener, hoog of niet. Zelfs als je wél een goed regelbare bediening hebt maar die nog niet lekker onder de knie hebt kan het al een hele opgave zijn zo'n ding vloeiend aan het rijden te krijgen in plaats van met horten en stoten, waarbij dat garant kan staan voor het versterken van het effect: joystick naar voren duwen is rijden, maar door de schok waarmee het ding gaat rijden trek je ook de joystick weer achteruit, het ding stopt weer enzovoort...

En ik heb met meerdere modellen gewerkt en bijna allemaal vereisen ze langer of regelmatiger werken om ze vloeiend te kunnen bedienen.

En dan hebben de modernere vaak ook regelingen die de rijsnelheid automatisch begrenzen zodra het ding een bepaalde hoogte overschrijdt, zodat aanrijdingen met zaken op hoogte minder hard aankomen, naast het risico op omvallen bij het nemen van bochten.

Áls je met een relais gaat werken loop je zeer groot risico dat het ding omvalt als iemand 'even' vergeet dat 'ie op hoogte net zo snel rijdt als in volledig lage toestand.

Voor mij leest de vraag een beetje als, 'het gaspedaal van m'n auto is kapot, kan ik hem niet gewoon vastlassen in de diepste stand? Starten en stoppen doe ik wel met het sleuteltje'.

Een auto zonder koppeling en gaspedaal gaat niet prettig rijden. Of veilig.

Aan OP, om de letselschade-advocaten en juridische aansprakelijkheidsrechtzaken vóór te zijn: wat u van plan bent is erg onverstandig. U doet het op eigen verantwoording en risico, reeds iedereen in deze thread heeft het u ten stelligste afgeraden!

Pas op dat je ALTIJD eerst spanning op het veld zet, en deze er als laatste weer afhaald. Als de veldstroom te laag is gaan die motoren op hol. Als je op die hoogwerker staat ga je dat niet waarderen.

Veldverzwakking = overtoeren!

dus als ik op d1 en plus zet en op d2 de min en op a1 een plus en a2 een min zouden de motoren moeten draaien?

Nee dat moet je zeer zeker niet doen. Het zijn serie motoren.

Maar ik weet niet hoe groot of klein je hoogwerker is. Maar als het een wat kleiner model is en je gaat de motor met een relais aansturen denk ik dat ze zo hard optrekken dat je vanzelf uit balans gaat en zelfs kan vallen. Wij verhuurden die dingen en sommige vooral de kleine hoogwerkers die waren met motorcontroller al erg zenuwachtig. Het is verbazend hoe snel ze kunnen optrekken en daar zorg de controller voor dat het beheersbaar is. IK denk als je met relais gaat lopen werken dat er snel andere dingen kapot gaan.

Vaak zijn de hoogwerkers ook nog eens in de software op snelheid begrenst en ik denk als je direct met relais gaat werken ze dan wel heel erg kunnen gaan.

Op zondag 18 augustus 2024 23:09:18 schreef GJ_:
Pas op dat je ALTIJD eerst spanning op het veld zet, en deze er als laatste weer afhaald.

Als ik het schema goed gelezen hebt dan staat echt alles in serie met elkaar. Dus 2x een serie motor die weer in serie staan.

en bijna allemaal vereisen ze langer of regelmatiger werken om ze vloeiend te kunnen bedienen.

Sommige zijn slecht gemaakt dat je met sommige bedieningen te langzaam gaat en met andere weer te snel. Soms denk ik wel eens laat de ontwerper van zo een ding eens zelf een paar dagen op zo een ding werken daar zouden ze echt beter van worden. De hoogwerkers hè niet de ontwerpers.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

Oh ja. De tekst "serie" in de veldspoelen geeft ook al wat weg.

Op zondag 18 augustus 2024 23:10:29 schreef benleentje:
[...]Als ik het schema goed gelezen hebt dan staat echt alles in serie met elkaar. Dus 2x een serie motor die weer in serie staan.

Als ik naar het schema kijk zie ik toch duidelijk parallel geschakelde ankers en parallel geschakelde veldwikkelingen of heet dit tegenwoordig serie ?

Manicou zal wel Manitou zijn denk ik dan .

Ja viel mij ook op en in eem ander schema staan ze weer parralel

Je mag dat ander schema ook wel eens posten .