beste,
ik zou graag 5 spotjes van 5watt aan mijn tuinhuis bedienen via een afstandsschakelaar, maar ik heb geen wifi in het tuinhuis, de afstand is ongeveer 15m, ik las al dat het mogelijk is via RF bediening
op internet (Temu) heb ik al dergelijk systeem gevonden voor ongeveer 10€,
nu is mijn vraag, is dit te vertrouwen, of kan ik het anders oplossen, zonder grote kosten
alvast bedankt
Het makkelijkst en ook makkelijk te ruilen bij problemen is Kaku (klikaanklikuit.nl) dat ligt bij de meeste bouwmarkten.
Verder kan je nog wat snuffelen bij bijvoorbeeld de Aktion of Lidl, soms hebben die wel eens zo'n pakketje liggen met 1-4 stekkerdozen en één afstandsbediening.
Het voordeel van Kaku is dat je ook een bewegings-,lichtsensor, wandschakelaars, inbouwmodules, dimmers, stekkermodules, rolluikschakelaars, computermodule etcetera kan koppelen. Bijvoorbeeld mijn buitenlamp voordeur kan ik nog steeds bedienen met de originele wandschakelaar, maar hij gaat ook mee met 3 andere buitenlampen op sensor. De lamp gaat altijd mee, dus ook als iemand hem uitzet met de wandschakelaar gaat hij de volgende avond gewoon weer aan.. Dit was redelijk eenvoudig volledige onzichtbaar in te bouwen. (alleen de sensor moet natuurlijk ergens hangen, maar draadloos en werkt jaren op batterijen).
tijdens het wat rondneuzen hier op de site, zie ik net, dat een simpele RF zender /ontvanger gemakkelijk te bouwen is
is dat zo, en kan ik 15m overbruggen, lichtjes in tuinhuis bedienen van uit mijn huis
nonius
set SCE to AUX.
tijdens het wat rondneuzen hier op de site, zie ik net, dat een simpele RF zender /ontvanger gemakkelijk te bouwen is
is dat zo, [...]
Nee, dat is niet zo.
En toch zeker niet voor minder dan de 10 euro die een kant-en-klare oplossing kost.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat het verboden is niet-goedgekeurde zendertjes in gebruik te nemen (tenzij men zend-amateur is, en dan nog onder zeer strikte voorwaarden. De lampjes van het tuinhuisje bedienen vallen daar niet onder, tenzij u elke keer voordat u ze bedient, uw callsign uitzendt, en vóór einde van de uitzending, dus direct na bediening, nogmaals uw callsign uitzendt).
Uit uw taalgebruik maak ik op dat u uit België komt, en daar heeft het BIPT nog minder gevoel voor humor dan ons Nederlandse AT....
Het is inderdaad zo dat Temu en Aliexpress setjes op 433Mhz verkopen.
Er zit een drukknop met zendertje bij en een mooi doosje met ontvanger en relaisschakeling die max 10A kan schakelen, dus meer dan genoeg. Zo uit mijn hoofd heb ik daar iets van €8 voor betaald.
Ik gebruik deze ook om verlichting op de schuur aan en uit te zetten en dat werkt al meer dan 1 jaar prima.
De afstand kan wat variëren, maar 25 meter is het maximum.