er is nu toch wel iets dat ik mij afvraag.

ik heb hier een diode liggen, een obesitas 1N4007 serie.
namelijk de 20A10
https://media.s-bol.com/R7M783jpjjzz/EJB3rl/550x327.jpg

dat ding kan 20A forward current aan (piek 800A) en heeft dan een 1V spanningsval. daar wordt dus 20W gegenereerd in die diode en toch zit die niet in een metalen schroef behuizing.
moet je daar 1 of andere speciale koelplaat ofzo aan monteren?

heb al in pdf's zitten kijken of er een bepaald max aan vermogen kan verstookt worden, maar daar zeggen ze weinig. een max temperatuur van 125° en dan mag je maar 0A meer doorsturen(grafiek). en met 10°C/W kan dat ding dus maar een 10A aan of die warmt van zichzelf al teveel op (met 20A aan 1V zit je met 20W oftewel 200°C).

https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_2304121000_YFW-20A10-TB_…

1A is de 1N4007 gespect

https://ko.datasheetbank.com/ko/datasheet-download/144353/1/Won-Top/IN…

maar die 20A10 is een stuk steviger, bij wantrouwen is er wellicht ook een andere datasheet de raadplegen? Als er gekoeld moet worden staat het erbij. Zonder dat is het in free air conditie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]

Correct, en zelfs 10A continu zou ik al niet durven.
Je kunt ze natuurlijk koelen door op de print een paar flinke koper vlakken te voorzien. En ik heb ze wel eens direct aan een koelplaat gesoldeerd gezien.

Maar als je iets hebt wat maar een duty cylce heeft van zeg 10% dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Dus ja, 20A continu kun je rustig vergeten.

@raaf,
Datasheets en specs zijn per definitie ietwat misleidend, altijd naar de deratings kijken.

Deze diode kun je niet inzetten waar je continu 20A DC hebt lopen.

Levensduur wordt langer koeler is meestal beter, niet in de ruimtevaart met extreme condities. Maar fcapri wil niet naar de maan, I suppose :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (71%)]

Je kunt een heatsink gebruiken: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/koellichaam_12_7_mm_alumin…
Of een wat geschiktere behuizing kiezen voor zo'n lompe diode... :+ (bijv. een TO220 diode)

Exacte vermogen hangt van de koeling af, zonder heatsink gaat dat uiteraard hoofdzakelijk via de pootjes...
(aansluitdraden zo kort mogelijk, en eilandjes/spoortjes die voldoende warmte kunnen afvoeren)

Ik heb ook wel eens zo'n koelring gebruikt zoals in de link van Arco. De mijne was een ex metalcan-transistor koeler

Soms worden die diodes tussen koperen platen gesoldeerd, op die manier wordt de meeste hitte via de aansluitdraden weggevoerd. Zag je wel eens in oude CRT's enzo.

Voor stromen tot zo'n 10A gebruik ik nu meestal de V25PN60 SMD diode. Die hebben een belachelijk lage Vf. Koelen is wel een andere uitdaging want het is geen trough hole.

Als je bv eens een datasheet voor een mosfet doorleest dan kom je er ook achter dat de continu stroom die specificeren ook niet continu gehaald kan worden. het kan wel maar enkel met een ideale oneindig grote koelprofiel.

Als je componenten tot hun uitersten gaat gebruiken dan altijd de datasheet raadplegen, maar dan beter iets nemen wat je niet tot het uiterste hoeft te gebruiken en wat het makkelijk aankan.

Op maandag 26 augustus 2024 15:36:24 schreef Benadski:
Soms worden die diodes tussen koperen platen gesoldeerd, op die manier wordt de meeste hitte via de aansluitdraden weggevoerd. Zag je wel eens in oude CRT's enzo.

Ja en mooie platte diodes met koperen koelvlak die op de koelplaat werden vastgezet in Philips KTV's. Zuinig op wezen, dat komt nooit weer.

De 21PT40. Die schroefden wij in lichtmasten, twee parallel, tegengesteld aan elkaar. Om een kleine spanningsval in de aardaansluiting te krijgen. Iemand had dat bedacht. Dat daarmee de voet van de mast minder aangetast zou worden. Stevige behuizing, met boutgaatjes in mesaansluitingen.

dat ding kan 20A forward current aan (piek 800A) en heeft dan een 1V spanningsval. daar wordt dus 20W gegenereerd in die diode en toch zit die niet in een metalen schroef behuizing.

Datasheet goed lezen, er zitten vaak geniepigheidjes in.

Bij deze diode kan ik me voorstellen dat hij *werkelijk* die 20A aankan, MITS de temperatuur op 25C (of iets dergelijks) gehouden wordt. Dus de datasheet liegt niet echt over wat de diode aankan, maar hanteert wel héél onrealistische testomstandigheden. Aan de gebruiker om uit te maken of de testcondities overeenkomen met de gebruikssituatie....

Een dergelijke diodebehuizing is met geen mogelijkheid op die, door de fabrikant gespecificeerde, temperatuur te houden is, dus in de praktijk zal de diode veel minder aankunnen. Maar als de gebruiker/constructeur erin slaagt om de behuizing van de diode (of zelfs het kristal) op die 25C te houden (misschien met cryogenica?), dan zal die diode best de door de fabrikant opgegeven stroom aankunnen.

Het venijn zit hem in de kleine lettertjes in de datasheet....

Als gelijkrichter is hij nog maar 50% van de tijd in geleiding. Dan heb je ook nog maar de helft van de warmteontwikkeling.

Bij deze diode kan ik me voorstellen dat hij *werkelijk* die 20A aankan,

Een stuk meer zelfs. Ze geven in deze datasheet If(av). En dat is de gemiddelde stroom na het gelijkrichten waarbij de buffercondensator dan steeds enkel op de toppen word bijgeladen met behoorlijke stroompieken.

Als gelijkrichter is hij nog maar 50% van de tijd in geleiding. Dan heb je ook nog maar de helft van de warmteontwikkeling.

Ze geven dus de stroom op na het gelijkrichten en die piekstromen om de condensator weer op top op te laden kunnen dan wel 50A zijn

[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]

Bij zware belasting worden er serieus grote soldeerpads verwacht...

Verder wordt er ook meestal een Ptot opgegeven waar je onder moet blijven...

ik ken diodebruggen van 10A en die worden met metaalbehuizing tegen het frame geschroeft.

daarom vond ik het raar dat deze diodes zonder koeling zomaar 20A aankunnen.
vond ik wel handig om in een ebike bv batterijen parallel te schakelen zodat ze elkaar niet opladen.
nuja, een ebike van 500W doet piek ongeveer 12A op 36V. nominaal is dat een 6-8A om rond de 250W te blijven. en dat zullen ze idd wel aankunnen.
een dik stuk koper als massavlak waar ze dicht aan gesoldeerd zitten kan ook helpen
inschakelpieken tot 800A kunnen ze aan, ook goed

meer dan 10A had ik eigenlijk als schroef diodes verwacht

maar dat is ook altijd irritant dat de behuizing dan ineens aan een 'accupool' hangt. heb dat liever geisoleerd

heb er zo een stuk of 10 liggen, zijn wel handig als ik eens 3A ofzo nodig heb.
aan de uitgang van mijn voeding is ook nog makkelijk, dan blaas ik ze niet meer op als ik ze als acculader gebruik en uitschakel voor ik de accu afkoppel

Op maandag 26 augustus 2024 14:48:08 schreef fred101:
Ik heb ook wel eens zo'n koelring gebruikt zoals in de link van Arco. De mijne was een ex metalcan-transistor koeler

die vond je vroeger vaak op die metalen transistors. vond het dan wel raar dat ze deze diode een plastic behuizing geven. met een metaal lichaam zou die een betere warmtetransfert hebben dan 10°C/watt
https://image.made-in-china.com/2f0j00UPDYdFqLAAkz/2n3053-to-3-Iron-Cap-Transistor-St-Moto-Gold-Seal-Power-Triode.webp

[Bericht gewijzigd door fcapri op (22%)]

meer dan 10A had ik eigenlijk als schroef diodes verwacht

Of Press-fit...
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSu4XmTiivnFkLH9rJMeetKl9gqEOlL1BEwYBCNTzQ_hzozl7JmK-w9xBqo8k1dX_GPEMwHdLk4dygMEpW6co6LgdQtlX_4ToRu4NTIR4Dc5Wp2uiU9NjVA

Op maandag 26 augustus 2024 19:59:42 schreef Arco:
[...]
Of Press-fit...
[afbeelding]

die dioden heb ik nog uit jaren 50/60 philips PE voedingen. daar was alleen de brug silicium, de rest aan torren en dioden nog germanium. voeding deed 2A per kanaal, de 4 ADY torren uit het aparte bouwvorm hoekje hadden een 3mm dikke 15x15cm koperplaat per tor. toen mocht het nog wat kosten :P

de 4 ADY torren uit het aparte bouwvorm

TO36
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=4137#img10

Er zaten 4 ADY26 PNP 60V 25A torren in en dat voor een 2x 2A voeding.
IK wist niet eens dat ze toen al zulke bakbeesten hadden.

Hoe ik dat weet. Ik was vandaag toevallig die oude gesloopte voeding in onderdelen aan het sorteren. Die van mij had in een paar cm water gestaan en daarna deed hij het niet meer.

Op maandag 26 augustus 2024 21:02:53 schreef benleentje:
[...]TO36
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=4137#img10

Er zaten 4 ADY26 PNP 60V 25A torren in en dat voor een 2x 2A voeding.
IK wist niet eens dat ze toen al zulke bakbeesten hadden.

Hoe ik dat weet. Ik was vandaag toevallig die oude gesloopte voeding in onderdelen aan het sorteren. Die van mij had in een paar cm water gestaan en daarna deed hij het niet meer.

ik wist de 3 letters van het type nog zo, had nog 1 tor liggen dat ik wist en dat was idd de ADY26. dat ik die voeding in onderdelen omzette is een 27 jaar geleden inmiddels. enige jaren terug nog een fanrooster op maat gemaakt wat nog een zijkant van de kap van die voeding was.

Hi,

Even snel een plaatje gemaakt van wat er op de werkbank hier legt aangesloten betreffende gelijkrichting.
Misschien verschaft het wat inzicht over piekstromen en dissipatie.

Klik is groter
https://www.bramcam.nl/Diversen/Gelijkrichter-01-Klein.png

De brugcel is van dit type:
www.bramcam.nl/Diversen/GBJ1506U.pdf

Ik zit met het testen van 3-Ampere zonder chasis montage/koeling dus eigenlijk boven de limit,
dit zijn echter korte testen die ik doe waardoor de temperatuur niet te hoog wordt.

Bij deze stroom is dus zichtbaar in de blauwe trace dat er over een diode in de brug ongeveer 700mV valt.
En de RMS stroom door de trafo wikkeling is 4,37-Ampere bij dus 3-Ampere die ik uit de 6800uF elco trek.

Hoe gedaan en waarop te letten bij deze meting
De blauwe trace is zo geplaatst dat ik deze meting kan doen en de 700mV drempel in het blauw goed zichtbaar is van de cursor meting.
De bovenzijde van de blauwe trace valt dus een stuk buiten het beeld, dus de ADC in de scoop loopt dan aan de bovenzijde vast, net als eventueel de ingang van de scoop.
Dit zijn lage frequenties en kan je deze techniek meestal redelijk toepassen om de kleine Delta spanning van de diode in geleiding redelijk weer te geven.
En natuurlijk weet ik meer manieren om dit netter te doen, maar kosten allemaal meer tijd.

Groet,
Bram

ligt dus schoon in lijn met de V2 berekening.
3A DC x 1,41 = 4,3A door de diodes

wel beetje verbaasd van de lage spanningsval, ik had hier al rond de 1V verwacht bij een overbelaste diode.
ik had al rekening gehouden met 10A x 1V bij mij (100°C opwarming bij 10°C/W)

ook wel diodes dat ik niet ken, 'stoomdiodes' :-)

Pressfit diodes zie je nog steeds in o.a. alternators...

Hi fcapri,

Tja "stoom diode" je bent nooit te oud om te leren, *grin*

De gebruikte trafo wordt met de 3-Ampere DC al flink overbelast, dit is ook zichtbaar aan de toppen van de gele trace.

Ik heb ook een nog grotere DC stoom getest, deze was 5-Ampere en dan wordt het geleidingsstukje van de diode in het blauw alleen meer breder en vrijwel niet hoger.
De trafo gaat dan in een soort "stroombron mode" over als je ver over zijn berekende vermogen gaat.
Voor de goede indruk, de laagspanning wikkeling, hier 24V mag met Max. 2-Ampere AC belast worden als de andere wikkelingen ook belast zijn.
Ik hou meestal rond de 65% van de AC stroom aan die je na gelijkrichting mag trekken en dat zou bij deze meting dan 1,3-Ampere zijn.

De brugcel is van een type met een lage drempel spanning en de brugcel was ongekoeld dus de drempel is dan lager, het komt vrij goed overeen met de datasheet.
Oja, dit is de drempel van één diode, je verliest altijd twee dioden drempelpsanning bij een brug.

Groet,
Bram

Op dinsdag 27 augustus 2024 11:12:45 schreef Arco:
Pressfit diodes zie je nog steeds in o.a. alternators...

Zelfs Ali heeft ze, gemerkt, zodat de kathode of anode aan de stud niet verwisseld worden. https://nl.aliexpress.com/item/1005006703830655.html
Even doorscrollen naar de specificatie's want dan ken je lache om de ABN vertaling.
Dynamo's zijn makkelijk te reviseren, vaak wordt er een nieuwe diodeplaat ingezet, de diodes eruit tikken en nieuwe plaatsen is duurder.

Op maandag 26 augustus 2024 16:27:28 schreef mvdk:
De 21PT40. Die schroefden wij in lichtmasten, twee parallel, tegengesteld aan elkaar. Om een kleine spanningsval in de aardaansluiting te krijgen. Iemand had dat bedacht. Dat daarmee de voet van de mast minder aangetast zou worden. Stevige behuizing, met boutgaatjes in mesaansluitingen.

/OT
Dat is best slim, gebruiken ze nog steeds staal voor lantarenpalen? Dat had mijnheer Gustave IJffel moeten bedenken toen die de spriet in Parijs ging bouwen, had een hoop schilderwerk gescheeld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (36%)]

Op maandag 26 augustus 2024 19:04:12 schreef fcapri:
ik ken diodebruggen van 10A en die worden met metaalbehuizing tegen het frame geschroefd.

Ik had het zelfde probleem met een regelaar voor een vacuümfiets, de diode brug werd ruim 80°C wat ik veel te warm vond.

Ik heb toen van aluminium een blok gemaakt waar de diodes tussen geklemd worden en daarop een koelblok gemonteerd. Het geheel werd toen niet warmer dan max 30°C.

Het was voor deze regelaar.

De motor was zwaarder dan opgegeven door de klant. Was 1000W in plaats van 500W en dan moet je wat hé. :)