Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Beste allemaal,
Misschien een redelijke noob vraag, maar ik krijg de witte draden niet verwijderd uit de kroonsteen van een tl armatuur. Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja hoe?
Achtergrond
Ik wil het armatuur anders bedraden vanwege led buizen en hergebruik van deze kroonsteen is handig omdat een een speciaal aardcontact met het armatuur aan zit.
Eigen pogingen
Ik heb al geprobeerd in de kleine gaatjes te drukken maar dat levert niets op.
Het betreft deze kroonsteen.https://www.bjb.com/en/terminal-block-3-poles/46.413.1115-0
Via die kleine gaatjes moet de klem toch te lossen zijn.
Lukt mij ook niet altijd. Wat ik dan doe: de draad stevig beetpakken en met een heen en weer draaiende beweging er uit trekken.
idd, ofwel eruit draaien (heen en weer en goed trekken aan de draad).
maar met een kleine schroevendraaier HEEL HARD in die pinnetjes drukken, moet wel lukken. je drukt het veercontact dan in. misschien terwijl je aan het drukken bent, de draad wat dieper induwen en dan eruit. kan zijn dat het koper een inkeeping heeft en daardoor blijft plakken aan het veercontact
roadrunner84
Meep! Meep!
In de link staat "releasable" ofwel je zou ze moeten kunnen losmaken. Ik zie boven de witte draden een rond gaatje zitten, zou daar een ontkoppel pal achter zitten? Kan je daar met een pin of schroevedraaier in drukken om de draad te lossen?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik deel de mening van diebobo. Bekijk blz 5.
Nogmaals: die drukkers waar N en L op staat, zijn alleen bedoeld voor release van de externe bedrading. Bij de interne bedrading -waar het hier om gaat- staat expliciet: "not releasable".
Correctie: dat "not releasable" slaat op de eventueel aanwezige suppression capacitor.
In het vak eronder staat inderdaad "releasable". Dan lijkt het mij dat dat dan via de gaatjes aan de zijkant, boven de wire insertion openings, moet. Bij de gaatjes bovenop staat specifiek dat die voor 'automatic testing' doeleinden zijn bedoeld.
Robvansuilen
Dank voor alle opnerkingen. Ik ben er uit gekomen. De L en N en Aarde drukkers zijn alleen om de 2,5 mm draden te lossen.
De ronde gaatjes bovenop en boven de witte draden zijn het ook niet.
Wat hier werkt is en dun puntig voorwerp zoals een kraspen parrallel aan de witte draden in hetzelfde gat steken als de witte draden. Dit gat is sleufvormig en ervoor bedoeld.
Met de extra pen in het gat kun je de witte draden eruit trekken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Normaliter los je ze door ze er draaiend uit te trekken. (met iets in het draadgat porren kan de kontaktveer beschadigen)
Als het een TL armatuur is met alleen een smoorspoel en een starter, is het voldoende om de starter kort te sluiten. Bij alle TL buizen die ik heb vervangen door een LED buis, werd een dummy starter meegeleverd.
Bij starterloze armaturen, meestal herkenbaar aan het geleidende lijntje over de volle lengte van het glas (TL-M) Zal je de inhoud moeten verwijderen.
Bij een armatuur met een elektronisch voorschakelapparaat gaat dat niet.
ik heb meerdere armaturen, met smoorspoel of EVSA, omgebouwd naar ledbuizen, en mijn tactiek was bij allemaal hetzelfde: alles er uit slopen en opnieuw bedraden.
Flink heen en weer draaiend er uit trekken inderdaad werkt prima.
Bij een TL bak verbind ik de starter en vsa door met een wago.
Dan kan je de ledbuis er op 2 manieren in zetten.
Er zijn er ook die alleen een fitting voeden maar dan is de kans op BOEM 50% 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 28 augustus 2024 22:03:28 schreef KlaasZ:
Bij een armatuur met een elektronisch voorschakelapparaat gaat dat niet.
ik heb meerdere armaturen, met smoorspoel of EVSA, omgebouwd naar ledbuizen, en mijn tactiek was bij allemaal hetzelfde: alles er uit slopen en opnieuw bedraden.
t zal harder gaan nu, oa bij de TU hebben ze geen spaarlampen ( PL-C - PL-S ) meer sinds de vakantie dus het word sowiso led en ombouwen of ander armatuur.
Op woensdag 28 augustus 2024 22:10:18 schreef revado:
Bij een TL bak verbind ik de starter en vsa door met een wago.
Dan kan je de ledbuis er op 2 manieren in zetten.
dat is ook mijn uitgangspunt. Eén van de voedingsdraden laat ik over de andere fitting lopen zodat je de buis er op twee manieren in kan steken. Maar in plaats van dingen te overbruggen steek ik er dus nieuwe bedrading in. VSA en starter gaan er uit. Waarom dingen laten zitten die toch geen functie meer hebben?
Op woensdag 28 augustus 2024 22:10:18 schreef revado:
Flink heen en weer draaiend er uit trekken inderdaad werkt prima.
Tenzij het een draad is met een adereindhuls die daar net boven vastgegrepen is, die blijven lekker hangen en na een tijdje heb je alle aders stuk en zit het restant in de weg op een onbereikbare plek. 
Op woensdag 28 augustus 2024 22:24:42 schreef KlaasZ:
[...]dat is ook mijn uitgangspunt. Eén van de voedingsdraden laat ik over de andere fitting lopen zodat je de buis er op twee manieren in kan steken. Maar in plaats van dingen te overbruggen steek ik er dus nieuwe bedrading in. VSA en starter gaan er uit. Waarom dingen laten zitten die toch geen functie meer hebben?
Bij de oudere philips bakken zit de vsa vast geklonken, die laat ik dan lekker zitten.
Op woensdag 28 augustus 2024 22:24:42 schreef KlaasZ:
[...]dat is ook mijn uitgangspunt. Eén van de voedingsdraden laat ik over de andere fitting lopen zodat je de buis er op twee manieren in kan steken. Maar in plaats van dingen te overbruggen steek ik er dus nieuwe bedrading in. VSA en starter gaan er uit. Waarom dingen laten zitten die toch geen functie meer hebben?
Let wel: in een dummy-starter zit vaak een zekering verstopt! Wat je kan doen, als het mogelijk is, één draadje van de vsa aan de andere aansluiten. Of beide draden van de vsa los halen en met een steekklem doorverbinden.
Op woensdag 28 augustus 2024 22:31:39 schreef revado:
Bij de oudere philips bakken zit de vsa vast geklonken, die laat ik dan lekker zitten.
Kan ook. Maar met een schroevendraaier* er tegen en dan een flinke tik met de hamer komen ze zo los.
* voor zulke klusjes heb ik een oude schroevendraaier die meestal als beitel dienst doet.
Op donderdag 29 augustus 2024 08:38:16 schreef keebrev:
Let wel: in een dummy-starter zit vaak een zekering verstopt!
De buizen die ik heb geplaatst waren Philips en die hebben de zekering in het koude eind van de buis. De dummy is een domme doorverbinding.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 29 augustus 2024 10:56:14 schreef KlaasZ:
[...]De buizen die ik heb geplaatst waren Philips en die hebben de zekering in het koude eind van de buis. De dummy is een domme doorverbinding.
de dummy en het ene buiseinde zijn beide zekeringen. heb al vaker gehad dat een ledbuis de zekering stuk had. paar haren uit een vmvl draadje erom draaien en buis werkt weer. ook handig als men het armatuur goedkoop heeft omgebouwd, L en N op 1 voetje dus. en de buis verkeerdom erin is gestoken. klap, buis zwart voor 5cm maar andersom in de bak gestoken werkt het nog gewoon 
Robvansuilen
Ik had bakken met een electronische ballast zonder starter. Ik heb deze ballasten en overbodige bedrading geheel verwijderd. De draden van de buis contacten aan één kant zijn ook geheel verwijderd en aan de andere kant worden de nieuwe buizen nu gevoed met 220 door de originele bedrading die rechtstreeks op de " kroonsteen" is aangesloten.
Werkt prima
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (10%)]