Anoniem
Ik vraag mij af of de volgende calculator wel klopt, en er zijn meerdere sites die dezelfde formule gebruiken:
https://www.kabeldikte.nl/
Als je bijvoorbeeld: 12V, 2000W, 1 meter kabel en 5% invult dan komt er 9,7mm² uit.
Dit is gebaseerd op een totale maximale spanningsval van 0,6V, dus in werkelijkheid wordt er gerekend met 2 meter kabel.
Qua spanningsval klopt dit, maar dan zou je dus 167A hebben over een stukje van 1 meter (heen en terug) van 9,7mm²...
Dat is toch veel te dun?
Of zie ik dit verkeerd?
Ik heb ook even een testberekening laten doen. Die calculator kijkt alleen naar het spanningsverlies, niet of de kabel het wel aankan.
Ik gebruik nooit zulke calculators, je kunt beter leren om zelf die berekeningen te maken.
Overigens gebruik ik voor o.a. autoversterkers e.d. de vuistregel dat oppervlakte van de doorsnede gelijk is aan de toelaatbare stroom keer 10.
Dus 10mm^2 mag 100A hebben. Da's maximaal!
Daar laat ik dan een veiligheidsfactor van 2 op los, dus dan maar 50A door een 10mm^2.
Uiteraard is het niet meer dan een domme vuistregel die geen rekening houdt met lengte, of het in een volle kabelgoot ligt of juist onder vloerbedekking in een auto, etc.
10A per mm2 is een bruikbare vuistregel voor kleinere doorsnedes. Tot 2,5 mm2. Daarboven wordt het minder.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 28 augustus 2024 12:01:21 schreef r-p:
Overigens gebruik ik voor o.a. autoversterkers e.d. de vuistregel dat oppervlakte van de doorsnede gelijk is aan de toelaatbare stroom keer 10.Dus 10mm^2 mag 100A hebben. Da's maximaal!
Daar laat ik dan een veiligheidsfactor van 2 op los, dus dan maar 50A door een 10mm^2.
Uiteraard is het niet meer dan een domme vuistregel die geen rekening houdt met lengte, of het in een volle kabelgoot ligt of juist onder vloerbedekking in een auto, etc.
Maar dan heb je nog een extra factor die meetelt. Hoe lang wordt die versterker maximaal belast? Muziek is geen 100% aan max. In tegendeel. Als je gemiddeld 75% haalt zal het al heel veel zijn. Alleszins lang niet meer gezond voor de oren.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb hier nog zo'n jarboekje van de Muiderkring (1964), waarin een koperdraddtbel in staat. Die gaat weliswaar maar tot 4mm², maar dat kan je tot grotere waarden omrekenen er van uitgaant dat je een stroomdichtheid van 3A/mm² aanhoudt. "Niks geen hogere wiskunde."
Kopietje maken??
Die Muiderkring tabel gaat duidelijk over wikkeldraad. Omdat die met zijn allen op een kluitje zitten is de stroomdichtheid beperkt tot 3A/mm2.
Voor voedingsleidingen kun je gerust een stuk hoger gaan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ha Klaas,
Ja, dat is waar, maar die omgevingsafhankelijkheid is een extratje.
Ik zou ook niet (naar verhouding) de kabels van de 380kV leiding in mjn huis willen; die Tennet draaden worden immers luchtgekoeld en mogen best wat warmer worden. Voor grondkabels is de speleing kleiner maar die worden altijd nog door de massa van de grond gekoeld.
Ik denk dat binnen de ruimte van een elektr(on)isch apparaat al veel kleinere marges spelen.
Groet, T.A.
benleentje
Golden Member
Als je bijvoorbeeld: 12V, 2000W, 1 meter kabel en 5% invult dan komt er 9,7mm² uit.
Op 12V is 5% spanningsval eigenlijk al veel te groot. 5% hoort bij 230V netten. Als ik 2% invul dat krijg ik wel realistische waardes.
maar het is ook beetje logisch nadenken. Als je al accepteert dat ja na amper 1 meter kabel al 5% verlies heb kan dat alleen als je kabel te dun is
.
Waarmee ik eigenlik bedoel de verliezen schalen met de lengte. Als ik op het werk voor 230V een stuk kabel bereken van 20 meter meter dan hanteer ik ook maar maximaal 3% verlies. Op een kabel van 100 meter mag het van mij 5% zijn.
10A per mm2 is een bruikbare vuistregel voor kleinere doorsnedes. Tot 2,5 mm2. Daarboven wordt het minder.
Ik heb het nooit echt goed uitgerekend maar voor 2 x meer stroom word de kabel zeker 3x dikker. Zeker boven de 35mm2 gaat het hard
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
idd, er is niet echt een regel, je moet zelf bepalen welk verlies je acceptabel vind.
dat er bij een wasmachine 220 of 240V toekomt, boeit weinig, dus 5% spanningsval (10V) is dus acceptabel).
bij een 5V installatie, zal je willen dat er op het einde minimaal 4,85V aankomt. dat is minder dan 3% verlies
als ik 12V aanleg, zal ik toch ook eisen dat er minstens 11,9V ofzo aankomt. dan zit je nog met 0,8% verlies
hangen er nu gewoon ledspots (12V) op het einde, dan boeit het me weinig of er 11,5 of 11,9V aankomt. de interne DC/DC zal de boel toch omzetten zodat er 300mA loopt (3W led spot). en dan neem ik gewoon de kabel die ik heb liggen om te leggen.
zo heb ik nu 1,5mm² liggen van een meter of 12 waar dus 12V ledspots aanhangen (2x 3W).
die lijn is 0,3ohm, dus met 600mA daardoor verliest de kabel 0,2V
Op woensdag 28 augustus 2024 17:53:44 schreef benleentje:
Ik heb het nooit echt goed uitgerekend maar voor 2 x meer stroom word de kabel zeker 3x dikker. Zeker boven de 35mm2 gaat het hard
Dat zit in de verhouding tussen het koelend oppervlak en de doorsnede.
Stel dat je de draaddiameter 2 x zo groot maakt, dan wordt de doorsnede 4 keer zo groot. Je zou verwachten dat er dan ook 4 keer zo veel stroom doorheen mag, maar omdat het koelend oppervlak maar 2 keer zo groot is, gaat dat niet op.
B.v. bij het aansluiten van grote trafo's worden soms meerdere kabels parallel gebruikt. Dat is niet alleen omdat die dunnere kabels makkelijker verwerkbaar zijn, maar dus ook om het koelend oppervlak te vergroten.
benleentje
Golden Member
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als het voor een elektrische installatie is dan kun je beter de NEN1010 er bij pakken.
Er zijn vele zaken die de draaddikte bepalen.
Soort isolatie rubber, pvc etc.
Soort geleider, koper aluminium
Dikte/diameter geleider
Aantal geleiders (aders) in een kabel
Aantal kabels bij elkaar (of juist niet)
Kabel in een omhulling (buis),of in de grond.
Omgevingstemperatuur
En dan moet je nog rekening houden met je spanningsverlies
En de maximale lengte van de kabel bij kortsluiting, de
Maximale lengte bij aardsluiting.
En mag je nog rekening houden indien een kabel kortstondig wordt belast.
En kun je je zelf nog afvragen (dus geen verplichting) om de kabelader dikker te kiezen zodat is minder verlies is in de kabel. Heel belangrijk als een kabel langdurig vrij konstand wordt belast.
Het verlies in de kabel kost ook geld (energie) die je kWh meter registreert....
DRAKA heeft op haar website de kabulator staan, kun je ook een aderdikte mee bepalen.
Maar let op! de uitkomst van de kabulator moet je eigenlijk nog kontroleren, vooral in speciale gevallen.
Kortom, het bepalen dan de optimale draaddoorsnede omvat meer dan wat gegevens in een calculator in te voeren en blindelings te vertrouwen op de uitkomst.
Anoniem
Op 12V is 5% spanningsval eigenlijk al veel te groot. 5% hoort bij 230V netten
Toch wordt in de automotive 4-5% als de maximale toelaatbare spanningsval gezien, afhankelijk van het soort component natuurlijk.
als ik 12V aanleg, zal ik toch ook eisen dat er minstens 11,9V ofzo aankomt. dan zit je nog met 0,8% verlies
0,1V verlies over de bedrading bij zo'n zware omvormer?
Dan heb je aardig dikke kabels nodig.
Victron adviseert 70mm² tot 5 meter voor deze omvormer. En dit is per plus en per min, dus in totaal 10 meter totaal.
Als daar 167A door gaat dan heb je wel iets meer dan 0,1V spanningsval, ruim 0,4V.
Daarbij zou de calculator voor een leek gewoon zo gemaakt moeten zijn dat er een minimale dikte kabel is bij de stroom die hier doorheen kan. Welke spanningsval hij ook kiest.
Vind ik dan.
Op donderdag 29 augustus 2024 10:04:54 schreef InHogereSferen:
0,1V verlies over de bedrading bij zo'n zware omvormer?
Dan heb je aardig dikke kabels nodig.
Victron adviseert 70mm² tot 5 meter voor deze omvormer. En dit is per plus en per min, dus in totaal 10 meter totaal.
Als daar 167A door gaat dan heb je wel iets meer dan 0,1V spanningsval, ruim 0,4V.
dan zijn de kabels te lang of te dun.
op 12V is er veel kans dat een zware omvormer uitschakelt op 11.5V wegens lege accu.
dan heb je niet veel reserve meer als je al 0.4V verliest over de kabels
omvormer dus op ongeveer 1meter van de accu plaatsen, en de uitgang van de omvormer die 5meter laten overbruggen
of een bufferaccu bij de omvormer en dikke kabels van de ene naar de andere accu aanleggen
het is dus wat je zelf acceptabel vind. 0,5V drop in een 12V automotive systeem is mij teveel.
want als je 2000W trekt, heb je op 12V dus 167A
maar op 11,5V zal die omvormer ineens 174A beginnen trekken om zijn 2000W te blijven leveren
maar zoals al eerder vermeld, ik heb thuis ook 12V spotjes aan de voorgevel, boeit mij weinig of daar 11 of 12V aankomt, die led DC/DC trekt het toch recht. die zal wel voorzien zijn dat die van 9-15V ofzo kan werken
Anoniem
dan zijn de kabels te lang of te dun.
Tja, het is wat Victron zelf adviseert.
0,0175 ÷ 70mm² x (2 x 5meter) = 0,0025 ohm.
±170A x 0,0025 ohm = 0,43V.
En de Victron omvormer staat vanuit fabriek zo ingesteld dat hij bij 9,3V pas uitschakeld en bij 10,9V weer inschakeld. 11,5V lijkt me aan de hoge kant, er valt immers ook spanning over de interne weerstand van de accu.
Maar goed, iedereen zal inderdaad een eigen mening hebben wat hij acceptabel vind. Zelf vind ik 0,5V (4%) als uiterste max acceptabel.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (13%)]
ha, daar zit het al.
victron houd geen rekening met de accuspanning van 11,5V, maar rekent automatisch dus al 9.3V + 0.5V spanningsverlies, is ongeveer 10V dat die acceptabel vind om op af te slaan. bij een belaste accu is het ongeveer 10V als grootorde (als je de auto start, zakt de accuspanning ook naar 10V)
andere electronica zal bij 11,5V vinden dat de accu genoeg leeggetrokken is en ermee stoppen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
benleentje
Golden Member
Toch wordt in de automotive 4-5% als de maximale toelaatbare spanningsval gezien, afhankelijk van het soort component natuurlijk.
Geen idee. Maar het ging mij er meer om dat je de spanningsval ook moet schalen met de lengte van de kabel. En 5% verlies na 1 meter vind ik teveel.
Maar het is ook erg raar dat je programma dat verlies ook als de norm ziet en niet uitgaat van een realistische stroomdichtheid in de kabel. Een maximum 10A/mm2 als uitgang voor de berekening is al meer realistisch.
Zelf vind ik 0,5V (4%) als uiterste max acceptabel.
Dat is het ook maar dan wel als maximum en niet op elk stukje draad in een auto
.
Op het hedendaagse internet is veel nuttig informatie te vinden maar helaas veel meer onzin informatie. Zo een calculator mist je er zelf bij na blijft denken is een handig hulpmiddel om een globaal idee van de ader dikte te krijgen maar er zijn nog bij moeten dat je zelf kan invullen wat de stroomdichtheid mag zijn. En eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn want daar zijn ook al genoeg tabellen voor te vinden die ze zo in de calculator kunnen stoppen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
Een bekend zonnepanelenimporteur gebruikt(e) ook zo'n tovercalculator.
De NEN adviseert(!) een maximaal spanningsverlies van 1% over de kabel, dus wat uit de omvormer komt, en de hoofdschakelaar in de meterkast. Dat is 2,3Vac. Liefst nog minder.
Die tovercalculator rekende met gemiddelden over 24h ?!?, bleek bij navraag. Vast en zeker ontworpen door iemand die op de evenaar woont.
Hun calculator zat eigenlijk te rekenen met verliezen tussen de 2 en 3%.
En zo creëer je pieken op je omvormer (253V!) om het opgewekte pv-vermogen op het net te zetten, als de netspanning wat hoger is, bijv. 248Vac.
Als antwoord daarop krijg je: het is maar een piekmoment, maximaal een uurtje of zo...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op vrijdag 30 augustus 2024 08:21:22 schreef keebrev:
Een bekend zonnepanelenimporteur gebruikt(e) ook zo'n tovercalculator.
De NEN adviseert(!) een maximaal spanningsverlies van 1% over de kabel, dus wat uit de omvormer komt, en de hoofdschakelaar in de meterkast. Dat is 2,3Vac. Liefst nog minder.
Die tovercalculator rekende met gemiddelden over 24h ?!?, bleek bij navraag. Vast en zeker ontworpen door iemand die op de evenaar woont.
Hun calculator zat eigenlijk te rekenen met verliezen tussen de 2 en 3%.
En zo creëer je pieken op je omvormer (253V!) om het opgewekte pv-vermogen op het net te zetten, als de netspanning wat hoger is, bijv. 248Vac.
Als antwoord daarop krijg je: het is maar een piekmoment, maximaal een uurtje of zo...
Ontworpen door iemand die nog nooit in de praktijk een oververhitte 5x6 heeft gezien...
Dan lul je wel anders
Tidak Ada
.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]
benleentje
Golden Member
Natuurlijk is er een kort piek moment, maar toch is bij PV gedurende uren achter elkaar de stroom erg hoog. En ook al kan de kabel het qua temperatuur goed aan dan nog zijn de verliezen vaak zo hoog dat een dikkere kabel zichzelf terug verdient.
Ha ha ik omdat het deels onder elkaar staat lees ik dit:
Ontworpen door ... lul