Ben op zoek naar een reeds gestructureerde verzameling datasheets (pdf) met daarin de meest gangbare componenten om deze lokaal te gebruiken.
Mijn huidige 'historische' verzameling is best uitgebreid, ja zelfs de elektuur cd's zitten er tussen. Maar die verzameling is eigenlijk een boeltje en soms verouderd. Ik wil daar iets aan doen door iets te gaan samenstellen dat wat beter gestructureerd is met een naming convention en zo. Vandaar de vraag of er al ergens een verzameling beschikbaar is waarop ik zou kunnen verder bouwen.
Bedoeling is ook om, waar relevant en realistisch, zaken te verzamelen zoals:
- Kicad symbool en footprint
- spice model
- 3D model
Sites zoals die van Experia bevatten veel nuttige pdf's maar even snel 'alles' downloaden is niet zo eenvoudig, ook niet met een tooltje. alldatasheet.com of de vele gelijkaardige maken het ook niet eenvoudig.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Is uw voornaamste probleem niet het ontbreken van een index?
Overweeg eens een tabel, bv. in iets als Excel, of in een csv-bestand,
met een regel per component, en kolommen voor bestandsnamen, al dan niet met subdir, voor datasheet, kicad-footprint, kicad-3d, spice, en mogelijks nog meerdere?
Optioneel voor elk vermeld document een datum opnemen, dan kunnen verouderde worden opgespoord.
Edit: Of zelfs: zet een database op waarin de diverse documenten als "blob" worden opgenomen. MySql moet dat kunnen, denk ik, en PostgreSQL ook.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]
hardbass
PE2BAS
Op woensdag 28 augustus 2024 13:50:47 schreef Paulinha_B:
Edit: Of zelfs: zet een database op waarin de diverse documenten als "blob" worden opgenomen. MySql moet dat kunnen, denk ik, en PostgreSQL ook.
Oef, bestanden opslaan in een database, dat zou ik niet doen.
Ik weet niet wat binnen je mogelijkheden ligt, maar mijn aanpak zou zijn:
- Zelf gebruik ik gewoon Google, waarom zelf opslaan. (maar je vroeg specifiek om lokaal dus...)
- Tools zoals Elasticsearch, dan heb je er zelf geen werk aan.
- Ik ben wel eens een tool tegengekomen, dat was in principe voor voorraad beheer, maar je kan er ook componenten in aanmaken en datasheets etc. bij opslaan. Kan ik nu natuurlijk niet vinden. Yes dit dus: https://docs.part-db.de/
- Ik zou iets zoeken wat werkt met tags/labels en wellicht een parametrische zoeker heeft. Dat is makkelijk, dan kan je snel zien welke componenten je hebt liggen die aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Als je naar een zelf maak oplossing gaat, tja, dan zijn er veel mogelijkheden. Persoonlijk ben ik niet zoon voorstander van Excel overal voor gebruiken. Maar Excel is wel makkelijk te snappen voor iedereen
Oh, er schiet me iets te binnen, maar dat moet ik even navragen. Ik kom erop terug.
Een databaseje gaat er zeker komen. Geen mySQL of andere DB, ook liever geen inventaris software. Dat vraagt allemaal onderhoud.
Misschien in de vorm van een simpele spreadsheet want het moet eenvoudig (over)draagbaar blijven in zijn geheel.
Ofwel rechtstreeks in de Kicad libraries. Daar zit er bij veel componenten al een link naar een datasheet op het internet. Misschien ga ik die 'localiseren'.
Het probleem zit hem vandaag in de ordentelijkheid. Ik kan alles wat ik heb en op het net wil vinden klasseren maar daar gaat heel wat tijd in kruipen. Vandaar liever verder bouwen op iets bestaand. Ook al is het initieel maar half bruikbaar.
Er zijn ook datasheets die de karakteristieken geven van een familie van componenten, zoals bij al die 74xx reeksen. Die gaan dus niet rechtstreeks over een component. Zal die ook een plek moeten zien te geven.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat vraagt allemaal onderhoud.
Tsja, wat zoudt ge dan willen? Het is al erg fraai dat de tools gratis ende voor niks beschikbaar zijn, maar extra faciliteit vergt nu eenmaal extra werk.
Trouwens als die database eenmaal up & running is dan is er toch niet meer nodig dan ze bij te werken bij wijziging? Een periodieke check of alle bestanden er nog wel staan, en of er geen over een (vast te leggen) houdbaarheidsdatum gaan, is eenvoudig te implementeren.
Er zijn ook datasheets die de karakteristieken geven van een familie van componenten, zoals bij al die 74xx reeksen. Die gaan dus niet rechtstreeks over een component. Zal die ook een plek moeten zien te geven.
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Verschillende regels uit uw inventaris (rekenblad of db of wat dan ook) kunnen verwijzen naar een en dezelfde datasheet. Zoek geen problemen waar er geen zijn, dat is een sterk recept voor het bekomen van een punthoofd
!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
hardbass
PE2BAS
Die eerste zin snap ik niet helemaal, komt er wel of geen database?
Dit is trouwens de app waar ik even niet op kwam: https://www.glideapps.com/
Als ik je goed begrijp wil je:
- Lokaal
- Iets wat iedereen snapt
- Geen onderhoud
Ik ken kicad niet zo goed, als het daar allemaal in kan zou ik dat doen.
---
Een database is trouwens maar een deel van je oplossing, er moet ook iets zijn waarmee je de database kan vullen, aanpassen en uitlezen.
Wat betreft onderhoud, apps, databases, praktisch gezien alles heeft wel iets van onderhoud. Up-to-date blijven bijvoorbeeld, je wilt voorkomen dat er straks ergens een enorm verouderd systeem draait waar niemand iets aan durft te wijzigen. Dat los je alleen maar op door af en toe onderhoud te doen. Bijvoorbeeld updaten naar nieuwe versies van de database.
Je kunt je ook nog de volgende wensen afvragen:
- Moet er meerdere mensen tegelijk in kunnen?
- Moeten er rechten zijn? Of mag iedereen alles?
- Backup?
Het voordeel van professionele oplossing is dat hier vaak al over na is gedacht.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (55%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Op woensdag 28 augustus 2024 15:33:38 schreef hardbass:
Ja, dat vroeg ik me ook direct af.
Een database is trouwens maar een deel van je oplossing, er moet ook iets zijn waarmee je de database kan vullen, aanpassen en uitlezen.
Bwah, sql vanaf de command line is nu ook niet bepaald rocket science, en er zijn toch simpele frontends beschikbaar, al dan niet in GUI, voor eenvoudige updates? In een old-style Unix/Linuxomgeving (mijn eigen realiteit) is een scriptje zo gepiept, trouwens.
Wat betreft onderhoud, apps, databases, praktisch gezien alles heeft wel iets van onderhoud.
Jawel, inderdaad, precies mijn punt.
Op woensdag 28 augustus 2024 15:33:38 schreef hardbass:
Wat ik schreef is inderdaad verwarrend
. Ik bedoel: Er komt zeker een 'structuur' maar geen extra software zoals mySQL of gelijkaardig. Het moet zo KIS (keep it simpel) mogelijk blijven.
Mijn vraag gaat echter niet over die 'structuur', dank dat jullie hiermee willen helpen. De vraag gaat eerder over het verkrijgen van een reeds gestructureerde set aan datasheets over componenten dat de gemiddelde elektronica prutser zoals ik tegenkomt.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Het nadeel van die professionele zaken is meestal betalen.
Je hoeft de datasheet niet in een database te stoppen. Een link naar de datasheet op je pc is voldoende.
Excel misbruiken is net zo overzichtelijk als de gewone structuur van je directories/mappen.
Persoonlijk heb ik een map datasheets en daar een onderverdeling.
40XX voor de IC's uit de 4000 serie.
74XX voor die uit de 74000 serie.
leds voor alles wat met leds te doen heeft. Die is dan weer onderverdeeld in rood, geel, groen, blauw, RGB.
ATmel voor alle ATmega en ATtiny zaken.
Diode, Koelprofiel, OptoCoupler, connectoren (Hirschman, Molex, ...), RTC, ... Je kan er uiteindelijk zo ver in gaan als je zelf wil. Meestal is een datasheet die ik heb binnen no time gevonden. Een DB gaat niet veel sneller zijn. Het maken van GUI en koppelingen gaat ook tijd inzitten. En dan nog een keer de SQL statements voor de opzoekingen. Als het goed is pak je het ook aan als relationele database en moet je ook nog eens een tabel hebben voor de fabrikanten en een koppeltabel voor fabrikant en component. Wil je ook weten welke leverancier(s) dan hoort daar ook weer een tabel en koppeltabel bij. Voor je het weet ben je enkele dagen zoet en gaat het geheel voorbij aan je echte wensen.
Op woensdag 28 augustus 2024 15:43:33 schreef Swake:
De vraag gaat eerder over het verkrijgen van een reeds gestructureerde set aan datasheets over componenten dat de gemiddelde elektronica prutser zoals ik tegenkomt.
Als je 't mij vraagt een vrij utopische gedachte. De componenten die de gemiddelde 'prutser' in huis heeft, behoeft vrijwel nooit een datasheet en componenten die wel een datasheet nodig hebben, zijn meestal specifiek door de 'prutser' voor een bepaalde toepassing gekozen, die niet voor menig andere 'prutser' interessant is.
@buckfast_beekeeper: links naar datasheets opslaan is ook maar betrekkelijk: de afgelopen jaren zijn er -tot mijn grote ergernis- best veel halfgeleider fabrikanten door een andere overgenomen en komen de oorspronkelijke datasheet locaties te vervallen. Moet je dus alsnog gaan zoeken.
Ik geef ieder component een eigen nummertje. Daar hang ik dan (in een SQLiteDB, maar Excel kan ook) gegevens aan als soort component (weerstand, transistor, IC, etc), waarde (10k, 100uF), leverancier en leveranciersnummer. Sommige gegevens zijn er meer per component (Second source van componenten, of bestelnummers van zowel Farnell als Mouser), sommige gegevens zijn niet overal ingevuld (transistoren hebben geen waarde, alleen een partnummer (en een max spanning (Vceo), max stroom (Ic) etc...))
Datasheets krijgen altijd als eerste mijn eigen component-nummer in de bestandsnaam.
En dat is het antwoord op je vraag.
Als ik een locale datasheet opzoek, zoek ik eerst het component op. Daarna is de datasheet vinden triviaal, ieder relevant OS kan in no time een bestand vinden als je de eerste 8 karakters van de bestandsnaam opgeeft.
Sommige datasheets heb ik dubbel (omdat ze twee of meer componenten beschrijven). Jammer dan, diskspace is goedkoop.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik sla datasheets van interesse lokaal op, met de structuur in de directories.
Zo heb ik footprints, mechanisch, passief, halfgeleider, sensor, varia.
Mechanisch heeft dan ventilatortjes, koelplaten, behuizingen etc zo meer eronder staan.
Halfgeleiders is wat uitgebreider: diodes (brug, LED, zener, TVS), FET (JFET, MOSFET (N, P)), IC (compoarator, driver, expander, logic, MCU, geheugen...)... Je krijgt het idee.
Binnen elke directory sla ik de datasheets op onder het typenummer, met eventueel extra de fabrikant en versienummer.
En ja, daar staan ook verouderde cmponenten tussen; up-to-date is een relatief (en persoonlijk) begrip.
Wat voor de een een complete en overzichtelijke verzameling is kan voor een ander een onvolledige, onleesbare brij zijn...
Meegeleverde bibliotheken zijn per definitie achterhaald en nooit naar de persoonlijke smaak/stijl: ik heb in de afgelopen 45+ jaar met vele schema- en PCB-pakketten gewerkt onder DOS, Windows en Linux en nog nooit een bibliotheek gezien die de componenten bevatte die ik nodig had (laat staan in de stijl die ik wilde); een 'bibliotheek' van datasheets zal niet anders zijn.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 28 augustus 2024 15:57:47 schreef MNM(tm):
[...]@buckfast_beekeeper: links naar datasheets opslaan is ook maar betrekkelijk: de afgelopen jaren zijn er -tot mijn grote ergernis- best veel halfgeleider fabrikanten door een andere overgenomen en komen de oorspronkelijke datasheet locaties te vervallen. Moet je dus alsnog gaan zoeken.
Die link kan net zo goed naar een bestand op eigen pc/NAS wijzen. Verwijder je dan een bestand, dan is dat eigen schuld dikke bult.
benleentje
Golden Member
IK vraag mezelf altijd af waarom zou ik een datasheet die ik online sneller kan vinden op mijn PC moeten gaan beheren. Ik sla eigenlijk nu nog alleen datasheets op van componenten waar de datasheet met veel pijn en moeite te vinden is, maar voor een BC547 niet dan vind ik veel sneller online.
Dat van fatbeard deed ik in het begin ook totdat je componenten zoekt waarvan je het nummer niet meer weet en je ook niet weet of het een driver of led display (driver) is. Wel eens zo 10 minuten op de PC aan het zoeken geweest en online binnen 1 minuut gevonden.
En ja, daar staan ook verouderde cmponenten tussen;
De ontwikkeling van met name mosfets gaan zo snel dat een leuk fetje van 10 jaar gelden nu een hopeloos hoge Rds(on) heeft.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
Op woensdag 28 augustus 2024 20:44:30 schreef benleentje:
IK vraag mezelf altijd af waarom zou ik een datasheet die ik online sneller kan vinden op mijn PC moeten gaan beheren
Simpel: enerzijds vergeet het internet nooit, anderzijds kunnen populaire sites zomaar kapot gaan. Neem de NVHR. Zogenaamd vanwege copyright hebben ze alles achter slot en grendel gezet.
Copyright als reden is natuurlijk je reinste bullshit, want ook als je alleen maar onder leden copyrighted service documentatie deelt, ben je technisch gezien in overtreding.
Kortom: nu kunnen we alles nog makkelijk vinden, maar ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat een site waarop ik vertrouwde kapot gaat of actief om zeep wordt geholpen, en dat het alternatief gewoon slechter is. Daarom lokaal, zodat je niet zit met dergelijke verslechtering van de workflow.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wel eens zo 10 minuten op de PC aan het zoeken geweest en online binnen 1 minuut gevonden.
Knap, als je het nummer en de functie niet meer weet... 
benleentje
Golden Member
Nu ja ik wist wel dat het een zwart ding was met 8 pootjes met motortjes wat bugs eet met als logo een kruisje op zijn rug
.
Nee maar zonder gekheid Google lijkt beter te begrijpen wat ik zoek dan als ik een interne zoekopdracht op mijn pc doe. Op mijn PC krijg ik dan soms wel 100 bestanden te zien die iets in de naam hebben zitten maar geen enkele relevantie en ook nog eens in een grote lijst staan. Hetzelfde als ik een topic op dit forum ziek dan heeft Google het vaak wel gevonden. En hier staat dat ook in een grote lijst.
anderzijds kunnen populaire sites zomaar kapot gaan.
Daarom dat de moeilijk te vinden wel download, maar voor algemeen componenten zijn er toch een hoop websites die dat allemaal bijhouden.
dat een site waarop ik vertrouwde
Noem me maar naief maar ik acht de kans groter dan ik zelf die informatie verlies, niet meer kan vinden of dat mijn hdd het opgeeft groter dan dat al die verschillende websites verdwijnen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (49%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb heel veel in een speciale folder staan die toepasselijk PDF heet.
Hieron staat grof gegroeppeerd de datasheets van apparatuur en allerlij onderdelen die voor mij van belang zijn.
Heel precies hoef ik het niet op te slaan omdat mijn zoek programma echt alles vind wat PDF's betreft en trouwens nog veel meer.
Een geweldige stukje zoek software is "Everything" van de maker David Carpenter, dat doet mij er weer aan herrinneren hem een donatie te doen. 
Ik gebruik zelf regelmatig de "Portable" versie, maar het is geheel aan jullie.
Besteed wat tijd aan de configuratie zodat je het zo insteld zodat het confortabel voor je is.
Ik laat het programma ook in mijn Download folder zoeken, maar meestal niet op mijn server shares, maar zoals ik al zij doe het zo zoals jullie het prettig vinden.
Dit programma is supersnel! (en het is "gratis", als goede Nederlanders, schijnt dat belangrijk te zijn, doneren is natuurlijk wel lief als je tevreden bent)
Ik heb de volgende toets comby ingesteld om Everithing op te starten, linker Alt + spatiebalk en type dan b.v. "ad811 pdf"
Dan vind hij alle pdf file's waar ad811 in de naam staat, dus ook de AD8113 of de AD8117 enz.
Maar als ik dit in type "ad811a pdf" dan krijg ik geen resultaten, want die bestaat niet, of in ieder geval, niet op mijn systemen.
Ook de AD8113, AD8117 komt niet in de zoekresultaten voor, ook die hebben gene "a" versie.
Je leert heel snel ook te zoeken in de resultaten, het programma is echt een aanrader, de Windows zoekmachiene mag er niet eens naast staan. 
Plezier er mee.
Groet,
Bram
Paulinha_B
Honourable Member
Eventjes pauseren, ademhalen, en samenvatten:
We hebben nu twee aparte discussies. Enerzijds "lokaal opslaan dan wel ad hoc downloaden". Anderszijds "indexeren en die index doorzoeken, dan wel een effectieve zoekmachine loslaten op een hele collectie informatie, lokaal of niet."
Zoekmachine op niet-lokale informatie zal traag zijn, wegens veel www-trafiek; maar misschien is dat voor sommigen geen bezwaar.
Veel lijkt me af te hangen van de categorie componenten die men gebruikt: voor exotismen die maar door een enkele fabrikant worden aangeboden kan men maar beter lokale opslag toepassen; voor een NE5532 of een CD4017 zullen er altijd wel voldoende bronnen online zijn.
Op werk is wel eens gebleken dat de datasheet lastig te vinden kan zijn op het moment dat een wat specialer component al een paar jaar niet meer gemaakt wordt. Bij ons is dat het moment dat we hem nodig hebben om een vervanger te zoeken.
Denk b.v. aan net-niet custom precisie condensatoren van een wat kleinere fabrikant die er na vele decennia mee stopt, op basis van een foliesoort die naar later bleek al langer niet meer gemaakt wordt.
Dan ben je blij dat je een scan of oud papier in het archief hebt.
Voor de elektronica die we nu maken linken we datasheets standaard aan de interne Diptrace library van componenten die in de producten zitten. De sheets zitten in een pdf map op de server, een aparte met de Name per component. Weinig werk en exact de juiste direct voorhanden daar waar en wanneer je hem nodig hebt.
Voor de hobby heb ik een ongesorteerde map met dingen die voelen als "die bewaar ik even". Ik pas de naam van PDF'jes aan als deze erg onduidelijk is. Maar voor standaard componenten zoek ik meestal opnieuw, het is snel, en soms vindt je wat nieuws en is dat waardevol.
miedema
Golden Member
Op woensdag 28 augustus 2024 23:23:42 schreef blackdog:
Een geweldige stukje zoek software is "Everything" van de maker David Carpenter
https://www.voidtools.com/
+1
Nadat ik, na een tip van Blackdog, Everything ben gaan gebruiken is mijn leven (op dit vlak) veranderd
.
Natuurlijk bewaar ik mijn datasheets lokaal, en natuurlijk heb ik daar een folderstructuur voor.
Maar simpelweg het typenummer in Everything intypen gaat veel sneller dan eerst naar de goede map navigeren. Bovendien geeft Everything meteen alle bestanden die wellicht ergens anders staan. Bijvoorbeeld nog in een downloadmap, of bewaard bij een project. En natuurlijk niet alleen datasheets, maar ook alle andere documenten die over dat onderdeel gaan
.
Everything is supersnel, gebruikt weinig resources, werkt op XP t/m Win11, en is gratis.
Geen haar op m'n hoofd om hiervoor een database op te gaan zetten of zo
.
groet, Gertjan
Op woensdag 28 augustus 2024 23:23:42 schreef blackdog:
... de Windows zoekmachiene mag er niet eens naast staan.
Sinds Windows 7 heeft (voor mij) windows geen zoekmachine meer. Ja, er zit rechtsboven in elk explorer venster een invoerveld waar je iets kunt intypen. Windows gaat dan iets doen (en doet daar ook nog eens tenenkrommend lang over) en komt dan, als je geluk hebt, met iets van "resultaten", waarvan in 99% van de gevallen ieder verband met wat ik heb ingetypt ontbreekt.
Windows Search is sinds Windows 7 echt grondig kapot gerepareerd.
Terwijl de search van Windows XP echt geweldig was.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Nog even als toevoeging...
Je kan je folder met .pdf files ook in de Cloud hangen en dit syncen met meerdere systemen.
Maar op ieder systeem heb je lokaal je "Everithing" index file staan, dan heb je vrijwel de optimale snelheid.
Dat is dan wel even sleutelen met de configuratie van het geheel.
Ik heb de electronica data apart staan van prive en zakelijk, en dan is je .pdf datafolder onversleuteld in de Cloud wat mij betreft OK.
Alles wat er in staat komt toch van het publieke internet en daar geld mijn privacy instellingen niet voor.
Heb je b.v. in je PC meerdere SSD drives(bij Windows) dan plaats de index file en de .PDF data op een andere disk dan waar je C-Drive op staat.
Ook bij zeer veel data in je .pdf folder is het eigenlijk instant.
Op mijn werklaptop plaats ik af en toe een copy van de hoofd .pdf folder op de tweede SSD, zodat ik onderweg ook wat bijdehand heb.
Groet,
Bram
PS
Ik heb de daad bij het woord gevoerd en David 20€ gestort als donatie.
Hi Bram,
Thank you for your feedback and "Everything" donation.
I am glad to hear you like Everything!
Your donation will help support the future development of "Everything".
Regards,
David Carpenter
blackdog
Golden Member
Hi,
Nog even een toevoeging die al een beetje is aangetipt door anderen.
Als je een .pdf of ander bestand download, geef het dan een zinnige naam als je het gaat opslaan in de uiteindelijke map.
Dit hangt af van de instellingen van de browser, je kan het bestand direct in je downloadmap laten plaatsen en daarna de naam editen en daarna verplaatsen naar de goede map.
Maar als je de browser zo insteld dat hij om de naam en locatie vraagt, kan je het in een keer goed doen.
Natuurlijk ben ik zo niet begonnen, ik pas nog steeds bestands namen aan van oude documenten, aldoende leer je.
Waar het om gaat is b.v. dit, neem als voorbeeld de dual opamp NE5532, deze wordt door vele halfgeleider fabrikanten gemaakt en ik doe het dan zo, als ik de .pdf of ander bestand type op sla.
NE5532-Mot, NE5532-TI, NE5532-ST, NE5532NJM enz. enz.
Met dit beetje extra aandacht wordt het later nog prettiger zoeken in je documentatie. 
Groet,
Bram