Misschien zit ik niet in het juiste forum...

Het gaat erom dat ik een zonneboilervat op het dak heb.
Ik wil weten of dit vat, en de bijbehorende installatie, lekt omdat een lekkage lang onopgemerkt kan blijven.

Mijn idee was aanvankelijk om daar een aquastop zoals op de wasmachine voor te gebruiken.
Volgens mij kan zo'n aquastop echter geen kleine volumes "meten".
Bovendien gaan ze maar tot 50 liter. In mijn geval kan er pas alarm geslagen worden boven 300 liter omdat dat de inhoud van het boiler vat is.

Er is een 240 Volt aansluiting maar ik zou het liefst een oplossing zonder stroomvoorziening toepassen. Iets met voeding op basis van een klein zonnepaneeltje is ook prima.

Ik vind het niet erg als de watertoevoer afgesloten wordt boven een bepaald volume.
Er hoeft dus geen melding gestuurd te worden want dat maakt het ingewikkelder, denk ik.

Bij voorkeur zoek ik een simpele, goedkope oplossing. Maximaal 100 euro.
Het mag iets zijn dat ik zo in de winkel kan kopen maar een beetje zelf klussen vind ik ook goed.

Heeft iemand een idee in welke richting ik zou kunnen zoeken?

Edit: De oplossing mag natuurlijk ook een methode zijn die ALLE waterflow na de meter bij houdt zodat een druppelende kraan ook opgemerkt wordt.

Dat is niet zo simpel.
Dan zal je met 2 flowmeters het ingaande en uitgaande water moeten meten.
Gaat er water in maar niet uit via de kranen dan is er iets aan de hand.
Een processor zal dan het verschil moeten controleren.
Bij opwarmen laat de overstort water af, maar bij afkoelen komt er weer wat water in omdat de inhoud krinpt.
Dat zal die processor ook mee moeten nemen.

Die boiler hangt binnen ( zolder) neem ik aan en heeft een glycol systeem naar de collectoren op het dak?

Nou... Meestal word zo'n lekkage gauw opgemerkt. Het ligt er maar aan hoe je het water van de overstort, en eventueel lekkagewater, hoe je dat afvoert.
Meestal merk je het door druppels in de wind. Weet dit uit ondervinding.

De mensen overzee die zulke installaties hebben, voor hen is dit een van de laatste dingen om over te worrie.

Dit zijn de gangbare solargeysers in Zuid Afrika. Daar is dat een van de dingen om het elektriciteitsverbruik een beetje in de hand te houden.

Edit: Een van de weinige foto's die ik kon vinden waar het ding op een asbest dak gemonteerd is.

Dank voor het meedenken @revado.

De hele installatie staat op het dak.
Het is net erg als een kleine, voortdurende lekkage pas na enige tijd wordt opgemerkt.
Belangrijker is dat een gesprongen leiding niet een hele week onopgemerkt blijft.

Bestaat er niet een XXL aquastop zoals voor mijn wasmachine?

Ik vond ook nog zo'n apparaatje: https://electrobes.com/product/water-liquid-flow-sensor-flowmeter/
Deze is echter niet erg nauwkeurig.

Maar even kijkend naar het principe:
Kan zo'n flow sensor niet een klep bedienen die sluit als de flow meer is dan een bepaalde waarde (of als een heel kleine flow niet stopt)?

Op donderdag 29 augustus 2024 17:16:21 schreef mvdk:
Nou... Meestal word zo'n lekkage gauw opgemerkt.

Bij ons heb je dat niet so snel door. Totdat je de waterrekening krijgt...
Zie: https://imgur.com/VRE2N05

Ik heb een sensor op de watermeter in huis, daarmee kan ik zien of er continue water blijft lopen, dan is er een lekkage. In normaal bedrijf zijn er periodes waar geen water wordt verbruikt. De resolutie is beter dan 1liter.

Esp32, hall sensor en wat 3D printen, communicatie via wifi

Met een boiler heb je altijd lekkage. Dat is de overstort. Als het water verwarmd word, en er word dan niet tegelijkertijd warm water afgenomen, zet het water uit en kan niet weg. De leidingen en/of het drukvat zouden kunnen barsten. Daarom zit er ergens een overdruk-klep, die begint te druppelen. Het is heel belangrijk dat daar opgelet word, dat dat ding geregeld drupt. tegelijkertijd is het oncomfortabel, omdat als dat op het dak druppelt, het kan wegwaaien. Je loopt dan in een mist, een motregenbui. Het beste is, om nabij die overstort een afvoer te maken die het overstortwater wat comfortabeler af kan voeren. Blijft over de kans dat er lekkage ontstaat. Maar is die kans groter dan de rest van de installatie?
Wat je kan doen, is zorgen dat eventueel lekwater zodanig wegloopt van het dak, dat het maar in één regenpijp wegstroomt. Daar maak je halfpad een overstortbak in, met daarin een elektrische contraptie die meet als er water loopt. Dan zal dat signaal ook werken als het regent, dat is dan maar zo.

Edit: ik zie nou die foto, als daar op dat dak overstortwater wegloopt, zal het niet gauw wegwaaien. Mijn redenering gaat op voor pannen en plaatdaken.

Die watermeter oplossing is ook goed.

@Peter_dtn dat klinkt al vrij aardig in de richting van wat ik zoek.
In mijn geval zou ik ipv Wifi, een klep bedienen.
Ik zal kijken of ik er op eigen kracht iets verder mee kom.
Suggesties blijven zeker welkom.

@mdvk het gaat mij niet om de overstort. Wat ik bedoel is een constante kleine lekkage. Dus bijvoorbeeld een week lang, of zo.
De overstort van de boiler verliest alleen water als de boiler opwarmt. Dus een paar uur, hooguit.
Maar het belangrijkste is echt: een oplossing die voorkomt dat er dagen lang water stroomt uit een gesprongen leiding, of iets van gelijke aard.

Het meest eenvoudige systeem is een sensor op de waterteller. Ik heb een hall sensor op mijn waterteller, die uitgelezen wordt door een raspberry pi. Indien er gedurende 10 min een continu verbruik is, krijg ik een mailtje. Ook kan ik makkelijk het nachtverbruik controleren (zou 0 moeten zijn).
Zie ook : https://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
Overigens kan een lekkende overstort voorkomen worden door een "sanitair expansie vat". Dit is analoog aan een CV-expansievat, maar geschikt voor drinkwater en met een hogere voordruk.
Automatisch afsluiten kan met zo een klep : https://nl.aliexpress.com/item/1005005499231547.html?spm=a2g0o.order_l…

[Bericht gewijzigd door RP6conrad op (14%)]

@RP6conrad dat lijkt heel dicht in de buurt te komen van wat ik in gedachten heb!
Ik zit bij onze vrienden uit China deze hall sensor:

https://nl.aliexpress.com/item/32868173209.html?spm=a2g0o.productlist.…
Denk je dat die geschikt is voor gebruik i.c.m. de Raspberry pi?

Deze configuratie lijkt net onder de 100 euro te blijven en dat was mijn streven.

Overigens heb ik geen problemen met overstort. Dat kwam in één van de antwoorden naar voren. Maar toch bedankt voor de tip van het expansievat.

Dat hangt af van het type watermeter dat je nu hebt. Sommige werken met een magneetje op het telwerk, andere met een metalen vaantje. Voor dit type heb je een inductieve sensor nodig. Kan je een foto plaatsen van je waterteller ? Google eens op het merk en type van je teller.
De debietmeter van Ali is wel minder gevoelig dan je eigen waterteller, kleine lekken zal deze niet detecteren. Het is makkelijker om een geschikte sensor op je officiele waterteller te monteren, dan heb je ook een indicatie van alle lekken in huis.

[Bericht gewijzigd door RP6conrad op (31%)]

Dank voor het advies om de sensor op de meter te monteren want ik wil inderdaad ook kleine lekken zoals een langdurig druppende kraan kunnen detecteren.

Het lijkt me bovendien eenvoudiger om een sensor op de bestaande meter te monteren, ipv een sensor in de leiding te plaatsen.

Ik heb de watermeter in de foto.

Excuus voor alle noob vragen hieronder.
Maakt het technisch veel uit als het een inductieve hall sensor blijkt te moeten zijn?
De andere soort is een capacitieve sensor, neem ik aan? Of gebruik jij een optische sensor?

Bij dit type watermeter kan je een inductieve sensor gebruiken. Op het rode wijzertje is een metalen plaatje gemonteerd, hierboven kan je met deze sensor dan het aantal liters tellen. Voor een raspberry moet deze wel werken met 3.3 Volt
Deze sensor is waarschijnlijk ok : https://nl.aliexpress.com/item/32871925239.html?spm=a2g0o.productlist.…
Onderschat het programmeren niet, enige ervaring met Linux en Python is zeker een voordeel !

Als je een kant en klaar oplossing zoekt, kun je eens kijken naar een watermeter-sensor van Home Wizard. Die monteer je op de watermeter, waarna je het waterverbruik via de Home Wizard app op je smartphone kunt monitoren.
Ik heb er begin dit jaar eentje gemonteerd, nadat ik een storing in mijn Aquacel waterontharder had. Die had gedurende 1,5-2 mnd ongemerkt continu zijn filter gespoeld, en in die tijd daardoor ong. 200 m3 water verbruikt. Bleek dat de mechanische debietmeter (werkt met interlocking plastic tandwielen) was blijven hangen. Smeermiddel was waarschijnlijk uitgedroogd. De monteur heeft e.e.a. kostenloos vervangen (5 jr. garantie), en sindsdien werkt dat apparaat weer probleemloos. Aquacel heeft de kosten van het extra waterverbruik trouwens op eigen iniatief vergoed, dat is dus erg netjes opgelost.
Ter voorkoming van evt. herhaling daarna zo'n Home Wizard watermeter-sensor geinstalleerd, die werkt perfect! Ik heb er meteen een Home Wizard display bij besteld, zodat ik in de woonkamer in een oogopslag het waterverbruik, opbrengst zonnepanelen, temperatuur en luchtvochtigheid kan aflezen. Ik heb geen slimme meter, zodat het nog geen zin had hun P1-meter te bestellen. Ik ben wel van plan hun Eastron 3-fasen kWh meter aan te schaffen, zodat ik een meer gedetailleerd inzicht kan krijgen in het energieverbruik van mijn huis.
De watermeter-meter kostte me ong. € 50, het display was iets van € 60
Btw, ik heb geen aandelen in Home Wizard of Aquacel, simpelweg tevreden gebruiker. Hopelijk heb je hier iets aan!

Edit:typo's

@RP6conrad
Ik ben niet bang om simpel programmeerwerk in Python te doen.
Code plakken en knippen werkt vaak ook wel.

@re-atari
Een kant en klaar oplossing is ook een aardig alternatief.
Ik heb de homewizard meter bekeken.
Montage lijkt super simpel.
Zelf heb ik Shelly en die hebben dat helaas niet.

Ik neem aan dat je met de homewizard meter ook een scene kunt maken die waarschuwt bij een bepaald verbruik?
Of moet je daarvoor een abonnement nemen van € 0,99/maand?

Verder zie ik dat hij 4x per etmaal een meting doet als je hem op batterijen laat werken. Hoe kunnen er op die manier heel kleine lekkages gedetecteerd worden?

Edit: er blijkt een homewizard API te zijn. Kun je met de API wel gewoon je eigen scenes maken zonder abo?

Kan je in plaats het debiet van de flow, niet de druk in de installatie monitoren ?

Ik vermoed dat het een min of meer gesloten systeem is, als er dan een leidingbreuk is, zal de druk in de installatie weg vallen.

Druksensoren met een instelbaar alarm niveau zijn er te vinden.

Dank je. Ik vermoed dat de druk flink fluctueert als ik het bad laat vollopen en tegelijk de tuin sproei.
Ook voor kleine, voortdurende lekkages zoek ik liever in de richting van het meten van de flow.

Op vrijdag 30 augustus 2024 12:10:54 schreef Els den Iep:
@RP6conrad
Een kant en klaar oplossing is ook een aardig alternatief.
Ik heb de homewizard meter bekeken.
Montage lijkt super simpel.
Zelf heb ik Shelly en die hebben dat helaas niet.

Ik neem aan dat je met de homewizard meter ook een scene kunt maken die waarschuwt bij een bepaald verbruik?
Of moet je daarvoor een abonnement nemen van € 0,99/maand?

Verder zie ik dat hij 4x per etmaal een meting doet als je hem op batterijen laat werken. Hoe kunnen er op die manier heel kleine lekkages gedetecteerd worden?

Edit: er blijkt een homewizard API te zijn. Kun je met de API wel gewoon je eigen scenes maken zonder abo?

Het monteren van de watermeter-sensor is super eenvoudig, een kind kan de was doen. Home Wizard levert met de sensor nl. een plastic adapterplaat, die je met (eveneens meegeleverde) schroeven op de watermeter aanbrengt. De sensormodule klik je vervolgens op die adapterplaat vast. Toen ik hem aanschafte, leverde Home Wizard 3 adapters voor de meest voorkomende watermeters mee, maar las een paar maanden geleden in hun mailing dat vanaf dat moment adapterplaten voor alle in NL in gebruik zijnde watermeters standaard zullen worden meegeleverd.

Ik heb destijds meteen het abo gesloten, de extra mogelijkheden, met name de koppeling via de API met mijn Solar Edge omvormer, waren mij die € 1 per maand wel waard. Je kunt met zo'n abo idd. notificaties aanmaken voor het geval het waterverbruik boven een zelf in te stellen waarde per minuut komt. Zonder abo kun je in de app in een grafiek het waterverbruik van de afgelopen 12 maanden aflezen, wil je verder terugkijken of verdergaande functionaliteit (export naar Excel) dan heb je het abo nodig.

Ik moet het antwoord over de vraag naar het gebruik van de watermetersensor op batterijen helaas schuldig blijven. Mijn watermeter zit nl. in de meterkast en niet in de kruipruimte bij de voordeur o.i.d., er was een vrije WCD beschikbaar zodat ik de sensor meteen vanaf het begin met de (meegeleverde) USB adapter heb gevoed. Als de sensor bij gebruik op batterijen daadwerkelijk maar 4x per dag een meting doet en naar de app doorstuurt, denk ik dat sluipverbruik idd. niet meteen zal opvallen, maar pin me daar niet op vast. Wellicht kun je deze vraag aan Home Wizard voorleggen?

Op batterijen meet hij wel voortdurend maar geeft hij slechts 4 x per dag de metingen door, is wat ik ervan begrijp na nogmaals de documentatie gelezen te hebben.
Misschien koop ik er één om eens te proberen.
Abo's vind ik altijd een probleem voor producten waar ik een aanschafprijs voor betaal...

Op vrijdag 30 augustus 2024 17:16:52 schreef Els den Iep:
Op batterijen meet hij wel voortdurend maar geeft hij slechts 4 x per dag de metingen door, is wat ik ervan begrijp na nogmaals de documentatie gelezen te hebben.
Misschien koop ik er één om eens te proberen.
Abo's vind ik altijd een probleem voor producten waar ik een aanschafprijs voor betaal...

Ah, hij meet dus wel continu, maar je krijgt slechts 4x per dag een geactualiseerd overzicht. Dan kun je evt. sluipverbruik dus toch (letterlijk en figuurlijk) in beeld krijgen. In de app kun je kiezen voor een grafisch overzicht in liters per minuut van het actuele waterverbruik, of het verbruik in de afgelopen dag, week, maand of jaar, dus dat lijkt te voldoen aan hetgeen je beoogt.

Wellicht is het idd. een idee om er eentje te bestellen, als het apparaatje niet bevalt of voldoet aan je wensen kun je hem eenvoudig weer retour sturen, daar doet Home Wizard niet moeilijk over.
Je kunt zonder probleem starten zonder abo, de watermetersensor en app werken dan ook prima. Mocht je later tegen een gewenste functionaliteit aanlopen waarvoor het abo blijkt te zijn vereist, kun je altijd nog besluiten het wel of niet te nemen

Als ik vorderingen maak, zal ik jullie op de hoogte houden.