Hallo,
Ik heb hier een “klarstein” led sfeerhaard met verwarming erin dewelke garantie uiteraard net gepasseerd is op het moment van ophouden.
De haard heeft een aan uit schakelaar afstandsbediening en een paar keuzeschakelaars voor de stand van de verwarming.
Ik had gedacht op de printplaat een glaszekering aan te treffen maar dat was dus niet het geval. Staaltje goedkoop ontwerp denk ik dan.
De netvoeding komt gelijk op de print met een gelijkrichting. Daar had ik nog spanning.
Terwijl ik de kap achteraan eraf heb en hem een paar keer aan en uit probeer te zetten krijg ik op een gegeven moment vuurwerk en knalt R3 erdoor. De verwarming was kortstondig en van klein vermogen ?
Heeft iemand een mogelijk idee wat de logische oorzaak zou kunnen zijn dat de haard niets deed?
Ik zag ook niet meteen een defect component. Nu uiteraard wel op weerstand 3.
Goedkope zooi ?
Bedankt,
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tja, als je weet waar je naar moet kijken zit die zekering er gewoon, alleen is 'ie ingepakt omdat 'ie (vermoedelijk) niet voldoet aan de vereisten en bij volle sluiting waarschijnlijk uit elkaar spat. De krimpkous er omheen voorkomt hopelijk al te veel nevenschade.
Ik kan moeilijk zien op de eerste foto wat R3 voor waarde had, maar het lijkt een erg lage waarde. Ik gok dat die als stroom-meetweerstand (in het Engels heet dat een shunt) gebruikt is voor het driver-chipje dat er vlak boven zit.
Dit of er zit op de andere kant een FET om dat trafootje te sturen (maar bij dit soort formaten zijn er chipjes die dat eigenhandig af kunnen) en dan is de weerstand een onderdeel dat snelle oscillatie door op- en ontladen van de gate van de die FET voorkomt.
Een defect kan door zoveel zaken komen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat voedings IC is gescheurd en heeft kortsluiting veroorzaakt.
Dit gebeurt veel en heeft meestal niet een oorzaak. Gewoon een oververmoeid IC.
Met wat pech heeft het een oorzaak.
Hopelijk vind je de waarden terug vd weerstandjes. Kleurcode op die blauwe is soms tricky.
Diodes nameten. Ook secundair meten op sluitingen.
R3 lijkt 10 ohm. R2 100ohm maar daar ben ik verre van zeker van.
Ik dacht dat hier ergens nog zulk printje ligt.
Op donderdag 29 augustus 2024 21:24:28 schreef weardguy:
Tja, als je weet waar je naar moet kijken zit die zekering er gewoon, alleen is 'ie ingepakt
Dit of er zit op de andere kant een FET om dat trafootje te sturen (maar bij dit soort formaten zijn er chipjes die dat eigenhandig af kunnen) en dan is de weerstand een onderdeel dat snelle oscillatie door op- en ontladen van de gate van de die FET voorkomt.Een defect kan door zoveel zaken komen.
Nu zie ik hem idd op F1 ?
Onderop de print zit er niets.
Ik denk weg sfeer en een enkeltje richting container park.
Weinig zin om daar teveel energie in te steken.
Bedankt
Op vrijdag 30 augustus 2024 07:07:18 schreef EricN:
Dat voedings IC is gescheurd en heeft kortsluiting veroorzaakt.
Dit gebeurt veel en heeft meestal niet een oorzaak. Gewoon een oververmoeid IC.
Met wat pech heeft het een oorzaak.
Hopelijk vind je de waarden terug vd weerstandjes. Kleurcode op die blauwe is soms tricky.Diodes nameten. Ook secundair meten op sluitingen.
R3 lijkt 10 ohm. R2 100ohm maar daar ben ik verre van zeker van.
Ik dacht dat hier ergens nog zulk printje ligt.
Bedankt,
Ik zie nu dat F1 ook doorgeknald is. Krimpkous die er rond zat is gescheurd.
als de boel zo spektakulair sneuvelt, zal de zekering het ook opgegeven hebben.
je zou kunnen kijken welke spanning dat ding ongeveer gaf, en er een eigen DC voeding op aansluiten.
als je dat IC nr googled, zal je waarschijnlijk typeschemas vinden.
of je vervangt het ic, de fuse, de weerstanden en wat er nog kapot was
IC zal mogelijks een viper12A of viper22A zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]