Bereik Aliexpress RF afstandsbediening

Beste forumleden.
Zojuist heb ik een bestelde afstandsbediening ontvangen.
Ze spreken van 2000 m ontvangst, maar als ik de bijsluiter bekijk staat daar " remote distance: 20-50 m".
Dit is wel een groot verschil met de beloofde 2000 m
Ik heb een afstand nodig van 200 m.
Ik heb het nog niet kunnen testen.
Is er iemand die ervaring heeft met deze afstandsbediening
Mod : AK-C211008
Terugsturen is helaas geen optie omdat dit meer kost dan de aanschaf.
Mijn ervaring met AliExpress was tot nu zeer goed.
Dank u.
Dummy

Arco

Special Member

Heb je ook een link naar die shop?

Wat er in de koptekst van zo'n artikel staat moet je nooit geloven, daar staat vaak allerlei onzin, altijd in de specificaties kijken.
Een 2km halen op 433MHz met een 'speeltje' van 6 euro is ook al niet erg aannemelijk. (een LoRa haalt dat met geluk misschien in heel gunstige gevallen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeever

Golden Member

Op zondag 1 september 2024 09:29:56 schreef dummy1:
Terugsturen is helaas geen optie omdat dit meer kost dan de aanschaf.

Hoezo kosten voor het retour zenden? Mijn ervaring met bestellingen via AliExpress is dat, als men een pakket voor retourzending aanmeldt, men via de mail een DPD-retourlabel ontvangt. Hiermee kan men het pakket gratis retour zenden naar AE-RTN-NL in Bergen op Zoom. Het enige probleem is daarbij dat men het pakket moet gaan aanbieden bij een DPD pakketpunt.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
revado

Honourable Member

Zou je het niet eerst eens uittesten ?
Voor 7 euro kan je uiteraard niet veel verwachten.

Gegevens uit het verre oosten zijn vaak overdreven.
Haal van die 2000 meter een nul af en je hebt nog de afstand die je wilt.
Ik zou het eerst testen.
Misschien valt het nog mee.

Een afstandbediening die 2000m haalt ga je ook niet vinden. Voor 200 meter is het waarschijnlijk ook al moeilijk. Je kunt dan niet meer zien wat je schakelt. We hadden iemand met een kraan die klaagde dat de afstand bediening steeds uitviel. Bleek die persoon in open veld op 500 a 600 meter afstand te staan. Die vond dat dat allemaal maar moest kunnen. Is nog een hele veiligheid toestand geweest. De set die hier gebruikt wordt is legaal en kost iets van 15K euro. De kraan is een paar 100 tons portaalkraan. Wel iets om je wat veiligheid betreft over druk te maken.

Radiotechnisch gaat het ook al niet lukken. Het maximale toegelaten zendvermogen is tegenwoordig maar 10mW en dan zijn er ook nog flinke beperkingen in de tijdsduur dat je mag zenden. Met de op de foto getoonde prutsantenne's mag je blij zijn als je met die 10mW het einde van je voortuintje formaat bierkrat haalt. Ook zit de gebruikte 433MHz band zo enorm vol troep dat ook dat een flinke spaak in de wielen gooit.

Een sterkere maar illegale zelfgebouwde zender met een grote antenne zou misschien kunnen werken. Maar misschien is dat ali ding al wel een sterke illegale zender en als je er dan zowel bij de zender als de ontvanger een knappe vaste antenne aan knoopt gaat het misschien werken.

Wel leuk want dan iedereen met een sterke zender en op een paar km afstand jou geheimzinnige ding schakelen.

Evarist

Golden Member

Een professionele afstandbediening haalt bij mij 30m. Dan nog met een extra antenne aan zender en ontvangerzijde.
De ontvanger is een dubbelsuper.

Ik heb ook een zelfbouwafstandbediening met antenne aan de ontvangerzijde. Deze werkt 50m.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Jeever

Golden Member

Mischien is het Duitse H-Tronic iets voor u. Leveren een 869 MHz systeem met een bereik in open lucht van 150 tot 200 m. Maar... daar hangt natuurlijk wél een ander prijskaartje aan!
https://www.h-tronic.de/en/Shop/Remote-control/

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Je bent voor dat geld nu 1 ervaring rijker. De ervaring dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dat ook zo is.

Bedankt voor deze antwoorden.
De tip voor retourzending wist ik niet.
De afstand is een rechte lijn zonder hindernissen.
Ik ga dan eerst maar eens proberen.
Groeten,
Dummy.

Na de opstelling kan ik zeggen dat het bereik van deze afstandbediening de
afstand van 120 m zeker bereikt, er stond zelfs een boom in de weg .
Dus voor mij is dit prima.
Groeten,
Dummy