Hmm, ik heb de lamp parallel over de FC motor gezet heb wel gezien dat hij aan gaat maar kan mij niet herinneren dat deze 10-20sec aan bleef, voor mijn gevoel veel korter.
Ga het nogmaals controleren maar ook eens kijken of er spanning van de microswitch komt nu de boel weer ingebouwd is.

Als dat allemaal goed werkt zal ik de besturingsprint verwijderen en nogmaals inspecteren/meten.

Denk dat jullie het met mij eens zijn dat het toch echt in de hoek van de FC moet liggen zeker gezien de foutcode iE0 die steeds terugkomt.
want voor de rest doet de machine het prima.

De zoektocht gaat verder.......

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

FC is een heel belangrijke piste. Maar nooit op blind staren. Ik heb reeds andere mogelijkheden gegeven. Verliesstromen en drg...

Die 10sec is maar een geschatte tijd. Sla me niet door als het 6sec blijkt. Wat belangrijk is is dat het niet continu spanning krijgt en dat er een regelmaat in zit. En dat je hoort bij het spanning krijgen dat de armen wisselen. Watergeluid verandert.

Als de FC motor kort draait word de puls wel erkend, maar is dat wel continu zo?? Draad naar electronica nog OK?

Vandaag logicboard verwijderd en opnieuw bekeken.
Ziet er op zich goed uit.
Draden bevestigd om FC motor en schakelaar te meten.
(viel mij op dat ik inmiddels weer niet de [iE0] melding kan wissen. |:( '

Machine weer in elkaar gezet en 12 min testrun gestart.
Wat mij meteen opvalt is dat de FC motor ~2 sec spanning krijgt (lamp brand) en dan uitgaat, testpunt (S262) op de print geeft na het inschakelen meteen 8,8V gelijkspanning. Dit testpunt komt van de gelijkricht diode en spanningsdeler.

(nu ik het zo intik, denk ik dat ik verkeerd aan het meten ben :-(, maar goed neemt niet weg dat de FC motor bijna niet aangestuurd wordt)

Heel vaag omdat de FC moter en microschakelaar op de werkbank prima functioneerde (inlc. kabel met connectors).
Toch verwacht ik dat ik het in dit circuit moet zoeken. :(

Je opmerking over het watergeluid bij wisseling van de armen is mij niet opgevallen.
In de testrun (service mode en dan S3) (duurt 12 minuten) verwacht ik toch een complete cyclus. Heb daar maar 2 x de FC motor (testlamp) zien oplichten en dat maar max 2 sec.

Ga het schakel circuit nogmaals bekijken, denk dat als hij continue spanning heeft, de CPU een storing geeft.

Ik ga eens voor de diode de wisselspanning meten, anders is er toch echt iets vaags met de microswitch op de FC.

Hmm inderdaad verkeerd gemeten, waardoor ik eigenlijk altijd een logische 1 op de input van de CPU had.
Nu op de juiste manier gedaan en zie nu netjes de lamp (FC) voor een aantal seconden aangaan en de spanning op de switch aan en uit gaan.

Verwacht dat ik de storing nu ook kan wissen.

(was even heel erg dom van mij, was even iets te snel 8)7 )

Eindelijk succes!!!

Geen foutmelding meer, zie nu netjes de FC motor bekrachtigd worden en pulsen van de microschakelaar komen.

Na testrun is de machine weer stomend heet en is die irritante [iE0] error weg.

Als ik zo nadenk over wat ik nu allemaal gedaan heb blijven er maar 2 opties over.

1. FC microswitch is toch gammel (ga ik vervangen zodra ik weer [iE0] melding heb.)
  1. kabel aansluiting op logicboard was niet helemaal okay (heb ik extra gereinigd)

Hoe dan ook vrouw is blij (en ik ook)

Wil de heren: smd en EricN danken voor het meedenken en mij voorzien van de juiste info (zoals SM) _/-\o_

Geen Dank! Meest voor de hand liggend is de slecht werkende schakelaar in FC module..

Op zondag 8 september 2024 16:52:16 schreef Dedas63:
Eindelijk succes!!!

Geen foutmelding meer, zie nu netjes de FC motor bekrachtigd worden en pulsen van de microschakelaar komen.

Na testrun is de machine weer stomend heet en is die irritante [iE0] error weg.

Als ik zo nadenk over wat ik nu allemaal gedaan heb blijven er maar 2 opties over.

1. FC microswitch is toch gammel (ga ik vervangen zodra ik weer [iE0] melding heb.)
  1. kabel aansluiting op logicboard was niet helemaal okay (heb ik extra gereinigd)

Hoe dan ook vrouw is blij (en ik ook)

Wil de heren: smd en EricN danken voor het meedenken en mij voorzien van de juiste info (zoals SM) _/-\o_

Aah ik lees net dit topic en heb exact hetzelfde probleem voor dezelfde machine. Ik lees dat jij inmiddels een service manual hebt ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even mail. Ik zou hem ook graag ontvangen.

Groet,
Johan

Op woensdag 11 september 2024 19:37:50 schreef Witje de J:
[...]

Aah ik lees net dit topic en heb exact hetzelfde probleem voor dezelfde machine. Ik lees dat jij inmiddels een service manual hebt ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even mail. Ik zou hem ook graag ontvangen.

Groet,
Johan

Kijk in je mailbox ik heb je de informatie en wat extra tips gestuurd.
Succes met de reparatie ;)

Eef

Ik heb ook ditzelfde probleem. Ik zou ook graag de service manual willen krijgen zodat ik dit zelf kan oplossen. Eef, zou je me ajb deze informatie ook kunnen mailen. Bij voorbaat dank.
Groet,
Paul

Ook de schakelaar op de Flow Control of water wisselaar, maar wat is de error??

Ik heb foutcode 20 (ook niet altijd) en de verwarming doet het niet. Ik heb de vuil/temperatuur sensor inmiddels vervangen. Ik heb dan wel geen foutcode 20 meer gezien maar de verwarming doet het nog steeds niet. Dat de verwarming niet werkte had ik ook al in maart dit jaar. Ik heb toen het verwarmingselement vervangen en het was toen opgelost. Die was ook kapot (weerstand oneindig). Ik heb het verwarmingselement zoals die nu is nog niet opgemeten (ga ik dit weekend nog controleren). Al kan ik me niet voorstellen dat die na een paar maanden alweer kapot zou zijn. Daarom denk ik dat er iets anders.

Ik vermoed dat element wederom defect is als je relais niet vervangen heb op de print. Dit komt echt vaak voor dat relais zo nu en dan blijft plakken en blaast de max thermostaat op door meermalen schakelen thermostaat op element of element brand zelf door..

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op donderdag 5 september 2024 16:08:07 schreef Dedas63:
[...][...]Daar heb je wel een punt, ik dacht ik edit even de tekst en verwijder het even, maar helaas werkt het niet met dit forum

Dat werkt voor iedereen dus ook voor jou. :)
Het betreffende mailtje openen met de editknop en je tekst weghalen, en weer posten.

Verwarmingselement was inderdaad weer defect. Dus dat wordt relais vervangen en ook weer verwarmingselement. Dank je smd voor de tip.

EricN

Andere mogelijkheden buiten relais zijn:

Te laag water door verstropte hoogtevoeler
Schuimvorming
Rommel (papier) in de water stroming door slecht plaatsen van filter
Zand in de verwarming

De hoogtevoeler (druksensor) had ik ook al vervangen afgelopen juni. Toen had ik code 10 en ook 30. Het water liep toen ook erover heen richting de onderbak. Door vervanging van de druksensor was dat verholpen. Het lijkt wel of na 5-6 jaar er allerlei onderdelen kapot gaan.
Wat betreft de relais zie er ik er twee op de printplaat. Ik neem aan 1 voor het verwarmingselement en 1 voor de circulatie pomp die ervoor zit. Ik kan denk ik dan beter maar alletwee vervangen.

EricN

Nee. Drukvoeler is niet het aandachtspunt. Zeker niet als die vervangen is maar het syfonnetje dat naar de drukmeter gaat dat door vuiligheid verstropt. Komt altijd veelvuldig terug bij dezelfde gebruikers. Opletten geblazen dus (pun intended). Wat perslucht maakt veel goed. Ik laat er water in terwijl ik blaas. De massa van water geeft nog een extra punch.

Nog een laatste update.
Na een paar maal gebruik toch weer foutcode [iE0], dus maar een nieuwe regelklep (FC) besteld en vervangen.
Helaas bleek dit toch niet de oplossing te zijn.
Heb de 3 aderige kabel van de print naar de FC klep, losgehaald en nader bekeken. Bleek toch wat groene corrosie op te zitten.
Licht afgeschuurd en goed schoongemaakt. Tevens de contactlipjes met een speld iets uitgebogen zodat als je deze op de print drukt je echt wat weerstand voelt en nu is eindelijk de foutmelding weg en werkt de vaatwasser naar behoren.
(moraal van dit verhaal, kijk goed naar de connectoren en controleer op eventuele corrosie 8)7 )

Op donderdag 12 september 2024 08:47:28 schreef Dedas63:
[...]

Kijk in je mailbox ik heb je de informatie en wat extra tips gestuurd.
Succes met de reparatie ;)

Eef

Ik loop al dagen te zoeken naar de service manual maar kan het niet vinden. Users manual is wel van duizend-en-een verschillende sites te downloaden. Erg frustrerend om elke keer weer hetzelfde document tegen te komen.

Zou je mij ajb het op kunnen sturen? Ik heb precies hetzelfde probleem namelijk.

EricN

Ik heb de mail doorgestuurd.

Op maandag 12 mei 2025 12:06:17 schreef EricN:
Ik heb de mail doorgestuurd.

Dank voor de zeer snelle reactie, ik heb alleen niets ontvangen :'( .

EricN

Idd. Foutje in het adres. Zou goed moeten zijn nu?

Op maandag 12 mei 2025 17:29:04 schreef EricN:
Idd. Foutje in het adres. Zou goed moeten zijn nu?

Yep, heb ze ontvangen, dankjewel.
Ik had wat moeite te bepalen welk type in de service manual overeenkomt met de hygienisk die ik heb. EDW1953 kwam er het dichtst bij in de buurt en de gegeven toetscombinaties kloppen dus ik heb de test uit kunnen voeren.
Foutcodes i64 en i65: verwarmingselement stuk. Dus die ga ik doormeten en wsl vervangen. Ook even zoeken waar ik eventueel nieuwe relais vandaan kan halen (iemand een tip?).
Jouw opmerking over een verstropte hoogtevoeler is ook nog een aandachtspunt voor me. De vaatwasser had 2 weken hiervoor een i30 (water in de lekbak) foutcode. Ik heb de lekbak leeggezogen met een waterstofzuiger en dacht in 1e instantie dat ik een aansluiting had geraakt waardoor de heater niet meer werkt. (dit kan nog steeds het geval zijn).
Geen idee waar het water vandaan gekomen was, al m'n testen hier na gaven geen lekkage.

EricN

Lekkages zijn bij electrolux (fabrikant) schering en inslag.

1: schuim dat te excessief was en in de onderbak overgelopen. Dit wordt onmiddelijk water. Schuim ga je niet meer vinden.

2: verstropte pressostaat waardoor water (soms) te hoog komt.

3: deurrubber onderaan die niet goed afsluit

4: sproeiarm die niet draait (eenmalig door blokkage of gedurig wegens barsten.) waardoor water in een hoek blijft spuiten.