Bij mijn lopende project 'uitlezing Kaifa' kwam ik een interessant dingetje tegen:
In de uitleesbuffer zitten o.a. 2 current registers voor actueel verbruik en actuele teruglevering. Registers 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 resp.
Ze gaven een paar jaar (!) geleden de data in formaat xx.xxx*kW waarbij de ene 0 was en de andere dan ongelijk 0. En omgekeerd. Zou je ook verwachten.
Nu mijn project weer opgepakt zie ik dat a) alleen het actuele verbruik maar 1 cijfer voor de komma heeft en b) bij teruglevering blijft er een klein variërend verbruik staan. Dat laatste ligt dan in de orde van 5...16 Watt (tot nu toe gezien).
Lijkt niet terug te leiden tot welke verbruiker dan ook. Inschakelen van een wat grotere verbruiker g(zolang er maar teruggeleverd wordt) maakt geen verschil.
Ik zou denken dat er een upgrade van de firmware is geweest waardoor dit ontstaan is. In de praktijk ga ik daar geen last van hebben maar toch...het is vreemd.
Ik zie in mijn vorige bericht hier een mogelijke onduidelijkheid:
Bedoeld is dat ik zie dat bij teruglevering ten gevolge van de zonnepanelen er in het actuele verbruiksregister toch nog een kleine waarde staat. Fluctueert tussen zeg 5 en 16 watt.
Een mismatch in cos φ misschien? Wat elektronische voedingen die staan te fierljeppen op de sinusgolven. Als je dan een waterkoker aanzet dan zie je geen verschil.
Het kan ook een nieuw apparaat zijn dat je onlangs hebt geinstalleerd.
In de afgelopen jaren zijn er heel wat apparaten verdwenen, toegevoegd en of vervangen. Moeilijk te zeggen of dat er mee te maken heeft. Zeker is wel dat er een leading 0 verdwenen is wat toch redelijkerwijs duidt op een firmware update van de meter.
Wat ik me wel afvraag: hoe momentaan zijn actuele waardes ?
Hoeveel tijdsverschil zit er tussen twee van die samples ?
Zou me idd iets kunnen voorstellen dat faseverschuiving tussen een belasting en de teruglevering of een tijdverschil tussen het meten van actuele belasting en teruglevering er voor kunnen zorgen dat je momentaan daadwerkelijk een verbruikje meet.