Hallo,
Ik heb een Samsung HT-4200, welke onlangs gewoon aanstond en opeens poef en gedaan.
Type voeding: V170S_DPN
Wat metingen gedaan en de printzekering gecontroleerd en ook even vervangen, maar na het toestel onder spanning te zetten direct de zekering opnieuw kapot. Dus er moet toch ergens een kortsluiting zitten in deze voeding?
https://i.imgur.com/wwA3Sy5.jpeg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik reeds te horen kreeg dat het toestel onherstelbaar is doordat die voeding niet meer leverbaar is?
Misschien kan deze toch nog hersteld worden, maar zijn er dingen die ik zelf kan controleren?
Alvast bedankt
Als de zekering voor de 2e keer eruit ploft dan zou ik eerst eens naar de bruggelijkrichter kijken of deze niet sluiting ligt..
Anders de driver of de fetts die voor de coil zitten..
nonius
set SCE to AUX.
En de volgende keer dat u de voeding wilt testen, een gloeilamp in serie met de netspanning zetten.
Dat voorkomt verdere schade aan de voeding (al was het maar de zekering) en in het rond vliegende brokjes electronica. Daarnaast geeft de gloeilamp een goede indicatie van evt. nog aanwezige kortsluiting. Dat maakt het testen iets minder 'alles of niets'....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans op gare pwm controller en schakelfet. gezien hoe het kapotging zou ik denken dat een kleine schijfcondensator er ook aan bijdroeg.
@SMD Dat had ik reeds gedaan en die was kapot, vandaar dat ik ook een nieuwe plaatste, maar die moest ik niet nameten want er kwam vrij snel wat rook uit...
Ik neem jullie tips mee, maar zo een PWM controller kan je dat nameten om te weten of dat defect is of gewoon vervangen?
Uiteraard ga ik de dingen die ik kan controleren (voornamelijk de simpele dingen) zoals die bruggelijkrichter, etc eerst eens uitmeten.
Meestal PWM FET defect, condensator, driver wat weerstandjes en zekering.. Alles in dat circuit nameten..
Wat ik meestal doet is van de driver een datasheet opzoeken dan weet je een beetje hoe de schakeling werkt.
Maakt het meten makkelijker om de driver heen.
Een nadeel is dat je een driver niet kunt doormeten op diode stand of op weerstand.
Deze kun je eigenlijk alleen meten met spanning erop maar dit kan jouw geval niet of pas als kortsluiting is opgeheven.
Een fett kun wel doormeten op de diode stand.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In de datasheet van de smps controller/driver staat meestal wel een testschema. Dat kun je opbouwen om hem te testen.
Je kunt de boel ook via een gloeilamp aanzetten en dan met een thermische camera kijken wat er heet wordt.
Je kunt dan ook met een scoop kijken of hij draait.
Een andere optie is vervangen.
Maar eerst met de dingen die simpel te testen zijn beginnen. (diodebrug, elco, mosfet, zekering, evt fusable weerstanden etc (Ik heb geen idee wat er allemaal inzit)