Beste,
Net schiet er mij nu een schakelingetje binnen van in mn 'schooljaren'.
Dit betreft een controle van een 'rechts' draaiveld, waarbij de 3 lampen 'tegelijk' of 'afwisselend' oplichten. Hierbij is tegelijk 'rechts' (L1-L2-L3)draaiveld en afwisselend 'links' draaiveld(L1-L3-L2).
Nu weet / vind ik deze schakeling niet meer terug.
Kan er mij hier iemand mee helpen?
Bedoel je het synchroniseren en koppelen van 2 3-fase spanningsnetten waarbij met 3 lampen werd bepaald of beide spanningsnetten synchroon liepen voordat de netten konden worden gekoppeld?
benleentje
Golden Member
Je hebt 2 schakelingen die daarin wat op elkaar lijken.
Een draaiveld meter heeft 2 lampen 1 voor links en de andere voor een rechts draaiveld.
Een synchronisatie schakeling heeft vaak wel 3 lampen maar soms ook maar 2. En dan 1 voor je gaat te snel of je gaat te langzaam.
Synchronisatie is nodig als je een generator aan al bestaande generator of gesynchroniseerd net wilt koppelen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Vergis je je niet in een schakeling voor de synchronisatie van twee stuks 3-fase generatoren?
Lamp 1 tussen L1 van generator 1 en L1 van generator 2
Lamp 2 tussen L2 van generator 1 en L2 van generator 2
Lamp 3 tussen L3 van generator 1 en L3 van generator 2
het lijkt me dat TS een draaiveldrichting indicator beschrijft, maar wat hij zag op school was een sync-indicator. (als alle lampen uit waren mocht je de alternator aankoppelen
)
Op maandag 2 september 2024 19:25:49 schreef Toeternietoe:
Vergis je je niet in een schakeling voor de synchronisatie van twee stuks 3-fase generatoren?
Lamp 1 tussen L1 van generator 1 en L1 van generator 2
Lamp 2 tussen L2 van generator 1 en L2 van generator 2
Lamp 3 tussen L3 van generator 1 en L3 van generator 2
je kan de lampen ook tussen de verschillende fazen hangen, dan gaaz ze roterend aan-uit en wanneer de bovenste 2 half branden mag je schakelen.
zo:
KGE
Golden Member
Zoiets?
Elektuur had ook een versie bedacht met meer onderdelen en een batterij (had ook wel zonder gekund volgens mij):
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
nee want dat is een draaiveldrichtingindicator (zoals de AEG uitgevoerd was)en geen sync indicator.
nonius
set SCE to AUX.
KGE, die draaiveldrichtingsindicator met neon-lampjes lijkt me wel leuk om een keertje na te bouwen. Waar komt dat ontwerp vandaan, en zit er wat tekst en/of uitleg bij (spanningen C's, weerstandsratings, etc.)? Of evt. andere, vergelijkbare simpele ontwerpen zou ik ook wel in geïnteresseerd zijn.
En inderdaad, de vraag van OP beschrijft het één, maar bedoelt het ander.
De truc met de drie lampen was een simpele manier om twee verschillende 3-fase netten op het juiste moment in te schakelen (wanneer spanning, frequentie en fase allemaal synchroon waren).
Voor OP: als het puur om het meten van het draaiveld gaat, een moderne Duspol kan dat ook vaak. De mijne toch in elk geval wel, maar gaat wel in 2 meetstappen (L1 & L2; L2 & L3)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 2 september 2024 20:05:51 schreef nonius:
Voor OP: als het puur om het meten van het draaiveld gaat, een moderne Duspol kan dat ook vaak. De mijne toch in elk geval wel, maar gaat wel in 2 meetstappen (L1 & L2; L2 & L3)
Let op bij gebruik van een twee-polige spanningstester (zg Duspol): Een draaiveldrichting meten met 2 fasen kan niet.
Je moet de spanningstester vast houden, er is dan via je hand een capacitieve koppeling naar aarde. Zo kan de draaiveldrichting bepaald worden.
Uit ervaring kan ik je mededelen dat een Benning tweexpolige spanninstester altijd een Rechts draaiveld aangeeft als je deze niet vast houd.
Ook als het draaiveld links is.
nonius
set SCE to AUX.
Je moet de spanningstester vast houden
Dat is bij de Duspol die ik bedoel (Benning Duspol Expert) sowieso het geval, die houd je altijd met beide handen vast, toch?
Op maandag 2 september 2024 20:05:51 schreef nonius:
KGE, die draaiveldrichtingsindicator met neon-lampjes lijkt me wel leuk om een keertje na te bouwen. Waar komt dat ontwerp vandaan,
dat is het schema van oa de AEG draaiveldindicator van héél lang geleden.
nonius
set SCE to AUX.
Dank, Kris. Zoeken met Nederlandse zoektermen gaf weinig resultaat, maar op 'AEG Drehfeld indikator' wel een interessant resultaat, met hetzelfde AEG schema en nog wat varianten met LEDs: https://www.mikrocontroller.net/topic/148871
Voor OP: in onderstaande link uitleg over de 'dark lamp synchronization method', om twee 3-fase netten gesynchroniseerd aan elkaar te koppelen, indien dat het was waar u eigenlijk naar op zoek was: https://www.youtube.com/watch?v=_s2TMlE8SNs
Op maandag 2 september 2024 19:45:20 schreef KGE:
Zoiets?[bijlage]
Elektuur had ook een versie bedacht met meer onderdelen en een batterij (had ook wel zonder gekund volgens mij):
Ja, een gevolg van voortschrijdend inzicht? lang geleden kon het met enkele weerstanden, condensatoren en twee neonnetjes. In de jaren 80 moest het TTL zijn, of het was niet goed, en tegenwoordig moet er minstens een arduino bij 
Op maandag 2 september 2024 21:33:33 schreef nonius:
Dank, Kris. Zoeken met Nederlandse zoektermen gaf weinig resultaat, maar op 'AEG Drehfeld indikator' wel een interessant resultaat,
Ik zoek er nog altijd eentje, voor de verzameling. heb enkel een foto, is nog een minimalistisch bakelieten kastje met de twee neonnetjes en twee pijtjes..