De compressor van mijn koelvriescombinatie (siemens ki34sa50-05) blijft continue draaien in de hoogste stand, althans aan het geluid te horen.
Hij slaat niet meer uit, behalve toen ik de temperatuurinstellingen had veranderd naar het meest warm, toen sloeg hij even kortstondig uit.
Ik heb de temperatuur gemeten in de vries en koelkast gedeelte. En hij regelt netjes naar de ingestelde temperatuur toe.
Het is lastig dat de compressor steeds aan blijft. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Nope.. mee eens, ook op Tweakers veel antwoorden. 12 jaar oud en een Bosch.. Maar waarom op maximale stand? Een koelkast op max stand loopt altijd wel continu? wat zijn de temperaturen?? 1 graad voor koeler en -30 voor vriezer? sja het is wel vragen voor continu draaien..
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat vind ik nu ook een rare vraag, alles op max zetten en dan zich afvragen waarom de compressor blijft werken... Tjaaa... 
Geen idee waar -30 in huishouden goed voor iets is, en de koelkast op het topje van net niet vriezen. Arme koelkast, die zal een korte levensduur hebben, spaar maar al klaar voor een nieuwe.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (43%)]
Word er niet iets over het hoofd gezien?
Er staat het meest warm en niet het meest koud.
Ik neem aan dat de thermostaat dus op het minst koud staat.
Op nummer 1 bijvoorbeeld op een schaal van 1 tot 10 bijvoorbeeld.
Als hij dan constand blijf koelen dan denk ik aan de thermostaat.
Wat zijn de temperaturen?
Koelkast plus minus +7 graden.
Diepvriezer plus minus -18 graden.
[Bericht gewijzigd door winands op (14%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik lees: "naar warmste...".
Ik lees ook dat op de kouste stand de waarden normaal zijn. Desondanks de compressor op 100% staat. Dat is als plankgas maar 60kmh halen. Mooie snelheid, dat wel maar duidelijk niet wenselijk in capaciteit.
Als de tot hiertoe gegeven uitleg klopt is het een gevalletje containerpark. Tenzij er iets mankt in de uitleg die we kregen.
De thermostaat sensor regelt zo te lezen naar de ingestelde temperatuur toe en houdt blijkbaar die temperatuur ook ook vast en dan is het wel vreemd dat de compressor door blijft lopen omdat de thermostaat er voor zorgt dat de compressor afschakelt.
Het is echter wel zo dat als de thermostaat op de koudste (bij Siemens de super) stand wordt ingesteld de compressor continu blijft lopen omdat het regelbereik van de sensor uitgeschakeld wordt als zijnde een soort van eerste ingebruikname of snelvriesstand.
Zodra de gebruiker de gewenste koude stand in stelt 4 tot 6 graden voor het koel gedeelte slaat de compressor af en slaat pas weer aan als de binnen temperatuur te hoog is opgelopen.
M.i. werkt de koel/vries combinatie naar behoren slaat de compressor ook af maar op de momenten dat u bij de combinatie in de buurt komt hoort u de compressor omdat die aan het koelen is en zeker bij warme omgevingstemperatuur meer moeite moet doen om de binnen temperatuur constant te houden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om dat te beoordelen is er denk ik meer informatie nodig.
Als de thermostaat ergens halverwege staat, hoe is dan de temperatuur van een glas water in een half gevulde koelkast? En hoe lang blijft de compressor draaien?
Als je hem op zijn koudst zet, dan regelt hij naar de ingestelde temperatuur toe, maar wat is die temperatuur dan? En is de koelkast daar wel voor gemaakt?
En deed hij vroeger wat anders, oftewel is er een defect of andere verandering in het gedrag opgetreden?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]