Ik heb eens een lastig vraagstuk.
Op mijn werk heb ik binnenkort een situatie waar verschillende schakelkasten blootgesteld kunnen worden aan H2S gas.
Van dit gas is bekend dat het OOK koper heel snel opvreet.
De technische ruimte wordt NIET gefilterd is door het management besloten en wordt NIET bemand op moment dat er H2S komt.
Nu wil ik de kasten met koperen rails, plc's, relais, automaten, Hmi's en nog veel meer van die grappen toch zo goed en zo kwaad als het kan gaan beschermen.
Enkele opties dit ik zag:
.1 plastic spray
.2 conformal coating
De vervolg vraag is: aan de buitenkant erop spuiten, bij de wartels en andere openingen of aan de binnenkant? Bij de binnenkant, kom je ook niet overal.
Let wel het gaat om heel veel kasten. Zeker een stuk of 20. En sommige zal ik Dan ook dicht moeten maken, omdat er geen wartels of fatsoenlijke doorvoer gemaakt is (luikje geslepen) dat zal dus Pur worden.
En wat als er ventilator in die kast zit?
Ding gaat naar Afrika, dus zal wel warm worden...
Enig adviezen/ideeën zijn gewenst. Commerciële adviezen/bedrijven: Graag! Ik heb de vraag ook bij Belfor technology (oude recontec) neergelegd, maar die hebben (nog) niet gereageerd.
Dat probleem hadden we ook in een rubberverwerkend bedrijf. Vertind koper had er geen last van. VmVl kabel werd zelfs zwart van binnen en van de geluidsinstallatie rotten de draadjes van de luidsprekerconussen gewoon weg. Dat was wel na een paar jaar.
Is het niet zo dat het gas weer uit de kasten verdwijnt als ze weer uitgepakt zijn?
Anders op locatie perslucht gebruiken om het gas weer uit de kasten te verdrijven?
[Bericht gewijzigd door buzzy op (61%)]
Is het mogelijk om de kasten te 'spoelen' met buitenlucht? Aan en afvoerkanaal, kasten kan je onderling doorverbinden dan (bv met droogkast slang).
Kast staat dan op overdruk, geen indringen van gassen vanuit de ruimte, blijft gespoeld als de ventilator draait, blijft ook koeler wellicht.
Op deze manier, overdruk, houden ze bij wielladers de lucht in de cabine vrij van stof en andere rommel. Daar zit dan wel een grote filter boven op de cabine omdat je geen vaste verbinding met de buitenlucht kan maken.
Alles afdichten lukt nooit, zelfs aan de deuren zijn er kleine lekkages, de kast op overdruk houden met buitenlucht lijkt me makkelijk, niet te duur, zeker van een juiste werking (eventueel de ventilator monitoren)
Ehhhm het H2S komt van buitenaf
Dus de perslucht gaat ook H2S bevatten...
De hele technische ruimte heeft een overdruk...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als er in de ruimte een overdruk heerst, kan er normaal van buiten toch geen gas binnen, tenzij het mee wordt aangezogen.
Onderdruk en overdruk zijn de meest gebruikte technieken om zaken binnen en buiten te houden. Labo's waar met bacteriën en/of virussen wordt gewerkt hebben dikwijls een onderdruk.
Hoe is de situatie nu? Zitten er al kasten en bedrading? Of is het een geheel nieuwe installatie?
Het gaat om een schip van 25 jaar oud. De controlekamer met het hoofdbord en in de machinekamer hangen kasten.
De lucht wordt met ventilatoren van buitenaf aangezogen en buiten komt ook de H2S vandaan, dus die gaat gewoon mee naar binnen.
Over hoeveel ppm praten we eigenlijk? En hoe langdurig?
Als het management besluit dat er niet word gefilterd of gewassen zullen ze moeten accepteren dat er schade ontstaat.
Je kunt natuurlijk wel wat doen maar 20 oude kasten luchtdicht maken is niet reëel. En een beetje purren en lakken klinkt ook een beetje prutserig.
Wat zouden de mogelijkheden voor filtering zijn, en waarom is hiervan af gezien?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Geen idee wat voor een schakelkasten......
Maar heb je kasten voor electra? Automaten hebben inwendig een klein stukje “geweven” koper om de verbinding te maken van het bewegende kontakt naar de vaste aansluitschroef.
Dat is zeer dun koper, vergelijk het met de losse draadjes in een soepel snoer.
Dat stukje kun je onmogelijk verven, sprayen oid.
Bij H2S is dat in niet al te lange tijd weggevreten.
Ik spreek uit ervaring.
Kast zoveel mogelijk luchtdicht maken en dan met perslucht iets op overdruk houden zodat de omgevingslucht niet in de kast kan komen.
Op zondag 8 september 2024 06:18:21 schreef High met Henk:
Ik heb eens een lastig vraagstuk.Op mijn werk heb ik binnenkort een situatie waar verschillende schakelkasten blootgesteld kunnen worden aan H2S gas.
Van dit gas is bekend dat het OOK koper heel snel opvreet.
De technische ruimte wordt NIET gefilterd is door het management besloten en wordt NIET bemand op moment dat er H2S komt.
Klinkt vervelend, maar ik zou gewoon niets doen. Het is een management beslissing. Die dragen dus ook de verantwoording als er iets fout gaat. Ga jij ongevraagd/ongewenst zelf maatregelen nemen dan is de kans groot dat jij bij een calamiteit de zwarte piet krijgt toegespeeld. Bij dit soort dingen wordt alleen naar de juridische waarheid gekeken en nooit naar de fysische waarheid. Je bent dus altijd de klos ook al deed je nog zo je best.
H2S gas klinkt als iets voor de petrochemische industrie. Daar gelden zeer en zeer strenge regels betreffende toxische en explosieve gassen. Helemaal apparatuur als elektrische kasten die bijvoorbeeld gebruikt worden in veiligheids zone nul (= een aantal meters rondom een open boorput voor olie of gas). De elektra kasten moeten hier explosie veilig zijn. Dat betekend zeer stevige, onder druk van schone lucht gebrachte kasten. Dicht gemaakt met enorm veel bouten en de zeer speciale kabeldoornvoeren. Het plaatsen 1 zo'n kabeldoorvoer is gewoon een halve dag werk. Na de bouw of reparatie werkzaamheden moet alles dan nog gekeurd worden door bureau Veritas.
Dit alles is een zeer prijzig gebeuren waardoor kasten als deze enorm duur worden.
Ik kan me zomaar voorstellen dat het management hier geen geld aan wil uitgeven omdat omdat het toch maar Africa is.
Dit hoeft natuurlijk niet waar te zijn, maar als dit zo is moet je daar als werknemer zo ver mogelijk vandaan blijven. Probeer wel ergens vast te leggen dat jij hiervoor wel met de juiste adviezen gekomen bent maar dat die dus door het management naast zich neer gelegd zijn.
Ppm is moeilijk een hard getal aan te hangen: kan wel boven de 100 komen.
Echter we proberen dan in enkele minuten weg te komen.
De H2S komt vrij bij het proces wat we doen: we gaan Slib verwerken.
De accommodatie wordt wel gefilterd en dat is een gegeven feit. Echter voor onbemande ruimtes geldt dit dus niet.
Het is dus natuurlijk ontstaan gas.
En ik heb management al geïnformeerd dat er schade gaat ontstaan, ik ben echter per definitie verantwoordelijk voor de elektrische installatie van dit schip. Dat is deel van mijn werk. Als het kapot gaat moet ik zorgen dat het gemaakt wordt.
Dus het is eigen belang dat het zo lang mogelijk blijft werken..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (68%)]
Op zondag 8 september 2024 09:35:12 schreef High met Henk:
Dus het is eigen belang dat het zo lang mogelijk blijft werken..
Voor een onmogelijkheid zou ik nooit verantwoording nemen. Het hoger kader komt daar bij de rechter ook niet mee rond.
ik zou ook idd overdruk nemen, maar dan met een inert gas, b.v. stikstof.Zolang de kasten dicht blijven , moet het goed te doen zijn.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Overdruk wordt wel vaker toegepast. Dat is een methode die werkt. Dan moet je inderdaad wel schone lucht aanvoeren.
Hermetisch sealen gaat bijna niet. Er zijn altijd luchtdrukschommelingen, kijk maar naar een barometer. Een beetje lek en het komt toch naar binnen.
Wat ik me kan voorstellen is dat overdruk wel gaat werken als je een koolstoffilter in de toevoerleiding plaatst.
Denk je er wel aan dat H2S zwaar giftig is? Als dat in ruimtes accumuleert, kun je een groot probleem krijgen.
Nogmaals: perslucht/overdruk gaat niet: de perslucht of aangevoerde lucht voor overdruk bevat ook H2S op bepaalde momenten.
Als we het detecteren ben ik al te laat.
Al dat juridisch gezwam is niet van toepassing: we kennen de gevaren voor mens en machine en hebben dat geaccepteerd.
Echter ik wil mijn deel toch zo goed mogelijk beschermen, zodat niet alles over een jaar vervangen moet worden..
Henk H.
Golden Member
Ik denk dat ik wel een beetje een beeld heb van wat voor schakelkasten het zijn, wij hebben soortgelijke zaken aan boord van onze schepen. Ook daarvan zijn sommige >20 jaar oud. Elektronica (op PCB's), maar vooral veel relais in voetjes op DIN rail, (grote) lastscheiders, automaten en veel rijgklemmen.
H2S is zwaarder dan lucht en brandbaar en kan een explosief mengsel vormen. Dat wil je niet in schakelkasten waar hoge vermogens in worden geschakeld (grote/zware lastscheiders met bluskamers die volgens mij in open verbinding staan met het interieur van de kast).
Als je alles wilt lakken, denk je dan ook aan rijgklemmen etc? Daar met conformal coating aan de gang lijkt me lastig, en ik zou me ook zorgen gaan maken over het storingzoeken/oplossen van storingen later. Draadje loshalen om iets uit te sluiten, testen, dan weer terugsteken met slecht contact door de conformal coating.
Overdruk met stikstof lijkt me een goede aanpak, kasten zoveel mogelijk luchtdicht maken om het stikstofverbruik te beperken. Volgens mij vallen de kosten van stikstof wel mee (mits je genoeg mee kunt nemen en/of geschikt lokaal kan krijgen). Tankers hebben zelf machines aan boord om stikstof te maken om tanks te ontgassen maar ik vermoed dat dat vrij duur is. Plus je moet er plek en elektrisch vermogen voor hebben.
Wikipedia geeft aan dat er bij 50-100 ppm schade aan ogen kan ontstaan, en bij 100-150 ppm het reukorgaan wordt verlamd en je het niet meer ruikt. Ik weet niet hoe lang die verlamming aanhoudt, misschien ook iets om rekening mee te houden.
Zeer link dus, ook met oog op bemanning. Monitoring van de ppm waardes lijkt me erg belangrijk, de normale (4-)gassenmeters zijn volgens mij bedoeld voor detectie van lage waardes (is het aanwezig of niet) en zullen constant lopen piepen.
EDIT:
Alleen baggeren met "de wind op de kont" zal vast niet gaan? De meeste, zo niet alle, H2S zal vrijkomen op het middenschip en aanzuig van machinekamer zit achterop denk ik? Of hebben jullie machinekamers over het hele schip? Als baggeren met de wind van achter gaat, zit het grootste risico in de benedenwindse apparatuur in het midden- en voorschip.
END EDIT
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Als de concentratie van schadelijke gassen (ammoniak/H2S etc) te hoog wordt en je kunt geen zuivere lucht aanzuigen (van buiten oid) om de kasten op overdruk te houden is dit een volledig kansloze actie.
Zelf coaten van elektronica etc. gaat gewoon niet, zelf meegemaakt/geprobeerd werkt echt niet. Alles blijft toch doorrotten. Achteraf coaten gaat niet, je kunt in de apparaten vaak nergens meer bij.
Zeker bij 20 kasten heb je na 3-5 jaar een dagtaak om alles te repareren bij hoge concentraties schadelijk gas.
Ik heb bij een installatie waar ik een zelfde probleem had uiteindelijk een compleet buizen systeem gemaakt waar de lucht vanaf een andere schuur aangezogen wordt via een grote filterkast. Flow was iets van 1500 m3/h en werkte ook als koeling voor die kasten. In totaal waren dat 10 kast units van 60 cm. 1 kast van 4 units, 1 van 5 en 1 losse kast. Allemaal buis aftakkingen met de juiste diameters om de gewenste (koel) flow te krijgen.
De airco units die we eerst hadden waren allemaal na 2 jaar kapot en meerdere keren gerepareerd, dus na de 5-de reparatie was ik het beu.
De hoeveelheid storingen na aanleggen van die buizen (2020) is toen drastisch terug gelopen, maar nog steeds kom ik ellende tegen van rot in elektronica wat door die tijd is opgelopen en nu pas naar buiten komt. Afgelopen week nog een FO moeten repareren met veel corrosie er in (zwarte pootjes van IC's die kortsluiting/lek veroorzaakte).
Je kunt waarschijnlijk geen overdruk buizen systeem aanleggen (schip zei je) is verrekte lastig want je kunt nergens fatsoenlijk bij, tenzij vanaf de ontwerpfase die koeling/buizen in het hele plan mee ontworpen zijn, zal dus wel niet?
Actieve koolstof filter zou misschien kunnen. Op papier ziet het er leuk uit maar hoe snel verzadigen die? Dat kan wel eens vies tegen vallen. Maar dat is denk ik de enige optie die over blijft.
Dus als jij zegt dat je 20 kasten heb, dat begin maar vast een vacature te plaatsen voor een monteur die je meestuurt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Gaat niet meer over de oorspronkelijke vraag...
H2S kan dodelijk zijn.
Jij hebt het over 100 ppm.
Boven de 130 ppm ruik je het niet meer
100 ppm kan al dodelijk zijn
Volgens de NL ARBO mag je tot 7 ppm (kan al wel weer bijgesteld zijn) er in werken.
Bij 100 ppm ABSOLUUT niet aanwezig zijn, laat staan werken.
Ik zou me meer over mezelf zorgen maken dan over je schakelkast.
Henk H.
Golden Member
Staan de schakelkasten in dezelfde ruimte als de motoren of heb je een aparte schakelruimte/controlekamer? Als het mogelijk is de boel af te schotten kun je misschien gefilterde lucht uit de AC gebruiken. Is ook bevoordelijk voor de temperatuur. Moet de aangevoerde lucht uit de AC wel voldoende overdruk hebben, bij ons krijgen de deurdrangers de deuren met moeite dicht als de machinekamer ventilatie vol aan (en de motoren uit) staan.
Als het dan meteen A60 wanden moeten worden, wordt dat ook al minder aantrekkelijk.
Off topic: Kunnen die motoren draaien op 100 ppm H2S of loop je kans op pingelen? Smeerolie goed blijven monitoren, eventueel olie met hoger TBN (voor hoogzwavelige brandstof) nemen. Al is dat niet jouw pakkie-an natuurlijk.
Waterstofsulfide is al bij 800 PPM dodelijk, uitkijken dus met dat spul. Bij één maal inademing boven de 1000 PPM valt de ademhaling al stil. En ik ga al geen ruimte binnen waar de waarde 10 PPM is. 
Wat je kasten betreft:
Er zijn een paar opties, buitenlucht filteren en doormiddel van overdruk in de kasten blazen. De hele ruimte filteren, maar dat willen ze niet. Hun keuze, dus moeten ze ook eventuele schade aanvaarden. Explosievrije kasten gebruiken, maar dat zal ook wel geen optie zijn. Is trouwens een pokke werk om zulke kasten te maken weet ik uit ervaring.
Zoals al eerder aangehaald is in Atex zones een kast op overdruk zetten common practice. Ik veronderstel dat die overdruk uit een tank moet komen omdat je ook daar niet zomaar lucht van buiten kan aanzuigen, dat zou het hele doel onderuit halen. Als die kasten redelijk goed gesealed zijn heb je niet zo heel veel gasvolume/u nodig dus met een paar op voorhand gevulde persluchttanken kom je waarschijnlijk al een heel eind. Dan moet je enkel de gaconcentratie meten op het moment dat je een tank vult, en als tijdens het vulproces de meting aantoont dat er teveel van dat gas is laat je de tank leeglopen en probeer je op een later moment opnieuw.
Voor de kasten die gekoeld moeten worden zal je een andere manier van koelen moeten voorzien; een ventilator is uiteraard geen optie meer.
Henk H.
Golden Member
Een 25 jaar oude installatie in 20 manshoge (?) kasten overzetten naar Ex kasten is nogal een, eh, klusje. Alle bedrading naar de rest van het schip losnemen, weer aansluiten en testen. Risico op kabels te kort en te weinig ruimte voor de gasdichte doorvoeren, Als het niet gasdicht hoefde heeft men vermoedelijk een gat in de kast gemaakt en liggen de kabels allemaal bij elkaar in leidingkokers of op ladders. Plus risico op instorten van spullen als je het na 25 jaar beetpakt.
We is een filter installatie en er zijn geschikte gasdetectie en aan boord: bij detectie gaat men al weg en probeert een andere hoek.
H2S komt niet bij de mensen aan boord.
Maar er is dus niets wat ik kan doen. Ok, Das ook een conclusie.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 8 september 2024 11:53:43 schreef High met Henk:
Maar er is dus niets wat ik kan doen. Ok, Das ook een conclusie.
Mooi, we kunnen vast spare schakelkasten bouwen 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 8 september 2024 10:23:24 schreef High met Henk:
Nogmaals: perslucht/overdruk gaat niet: de perslucht of aangevoerde lucht voor overdruk bevat ook H2S op bepaalde momenten.Als we het detecteren ben ik al te laat.
Al dat juridisch gezwam is niet van toepassing: we kennen de gevaren voor mens en machine en hebben dat geaccepteerd.
Echter ik wil mijn deel toch zo goed mogelijk beschermen, zodat niet alles over een jaar vervangen moet worden..
Kasten dichtsolderen en doorvoer met glazen seals... Zo blijven zelfs papiercondensatoren veel langer heel dan normaal. Dat zal hem wel niet gaan worden.
Printplaten in de conforme coating, vertind draad gebruiken en alle onderdelen of kasten die alsnog aangetast worden ruim op voorraad houden?