Een nieuw projectje. Aan de praat krijgen van een oude 281 U van Philips.
Een oud toestelletje met U-buizen in de 21-serie.
Een eerste meting toont aan dat deze weerstand (R30) 170 Ohm zou moeten zijn.
Die is onderbroken.
Zit in de serie met de gloeidraden.
Wat is dit voor een weerstand? met 2 veertjes en een stukje koolstof(?) er tussen?
Op dinsdag 17 september 2024 16:25:57 schreef Bavelt:
...
Wat is dit voor een weerstand? met 2 veertjes en een stukje koolstof(?) er tussen?
Denk dat het gewoon een draadgewonden weerstand is. Het "veertje" loopt door, ook onder dat wat jij een stukje koolstof noemt.
Je kunt hem waarschijnlijk vervangen door een 180Ω10W weerstand. Dit toestel is nog gebouwd voor een netspanning van 220VAC; we zitten nu op 230VAC. Een beetje extra stroombegrenzing kan geen kwaad
Op dinsdag 17 september 2024 16:28:13 schreef Bavelt:
@Moderator: Een typefoutje in de naam van het topic. Er Moet Philips staan. Kun je dat wijzigen?
Done, en een beetje extra omschrijving is ook nooit weg.
Het veertje loopt niet door. het zijn twee veertjes die tegen dat - ja wat is het - stukje kool duwen.
Als ik daar met een ohm meter over heen ga, meet ik wel weerstand.
Maar beduidend hoger dan 170 Ohm, eerder in de k-Ohms.
De houder is slechts een stukje porselein.
Ik heb er even een power-weerstand van 200Ohm in gezet. Maar als ik het ding aanzet, zie ik het lampje L1 héél fel oplichten. Gauw weer uit gedaan.
Ik vroeg me dus af of 170 Ohm wel goed is.
Nu heb ik 2 stuklijsten van deze radio:
En bij de eerste staat er geen waarde achter R30...
Dat kortstondig heel fel oplichten kwam wel meer voor bij oude radio's. Maar meten=weten. De nieuwe weerstand zit goed vast?
Staat er niks over in de service documentatie? Ik heb wel schema's van profi spul en daar staat ook vaak waardes niet ingevuld. Dan is het 'factory selected' Bijv. Bij Grass Valley, studio video spul.
https://www.pa3esy.nl/Philips/ontvangers/bx281/pdf/service_doc_281u.pd…
Als het een weerstand is, maar er geen waarde bij staat, is het zeer waarschijnlijk een NTC.
Het klopt dat het lampje zonder NTC zeer fel oplicht, die NTC dient precies om lampje en buizen heel te houden tijdens het inschakelen met koude gloeidraden.
Edit: precies toen Raaf de bilage plaatste mijn bericht geplaatst. Dat dus 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
Ik denk dat het inderdaad een NTC is.maar stuk is-ie wel.
Ik heb maar even een NTC uit een oude TV gepakt (geen idee wat de waarde is). En in serie met de weerstand van 200 Ohm gezet.
De buizen gloeien nu.
Maar er is meer stuk. Er komt een enorme brom uit de speaker. Gemeten over de elco's C1 en C2. 120V tt rimpel. Dat kan natuurlijk niet.
Kan je makkelijk testen door een andere elco tijdelijk parallel te zetten aan de verdachten met draad en een paar kroko klemmetjes. Dan hoef je (nog) niet te solderen. De gelijkrichtbuis kan ook gaar zijn. Evt. overbruggen (vloeken in de kerk) met silicium diodes want dan kan de gloeidraad keten zo blijven zitten. Omdat Si veel efficienter is evt. de serie R verhogen als de spanning teveel afwijkt.
Die elco's waren inderdaad ter ziele. In combinatie met die kapotte serieweerstand voor de gloeidraden is er wel het nodige gebeurd met dit radiootje.
Toch vraag ik me af waarom die NTC stuk is gegaan. Ik zie geen verbrand stukje kool o.i.d. (op een klein hoekje eruit na)
Wat gebeurt er dan met zo'n ding als die van Ohms naar vele Kilo-Ohms gaat?
Degradatie van het kool. Composiet en koolfilm hebben dat ook. Alles boven de zeg 100k is zeer verdacht na *.* decennia. Even nameten want ook deze radio heeft er een aantal. /ot Even telegramstijl want zo praat ik ook. Alleen als ik mijn best doe, cq. aanpas aan de gemiddelde sterveling komen er literair verantwooorde zinnen uit.
R44, die parallel zit over het schaallampje, hetzelfde type weerstand met veertjes, zou 300 Ohm moeten zijn. Meet 2,5M. (koud).
Er moet toch iets anders zijn met deze weerstanden lijkt me.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (11%)]
ja hoor 100k naar 1 Mega ohm komt ook voor. Ik heb er geen recorder op aangesloten om het bewijsbaar te kunnen checken. 220k naar > 500k in transistor versterkers ook wel gezien (koolfilm geen composiet) Sony KTV in de voeding startweerstand ging van laag naar hoog. Altijd lastig zoeken als het de eerste keer is, mja dat is met meer dingen zo, oefening baart kunst. Zo, nu even olieverversen en nieuw filter. Binnenkort weer ff stukkie rijden. Zuid of Oost Europa ben ik nog niet uit, zal wel een U bocht worden.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
Ja een kleine piek kan dat schaalverlichtingslampje wel hebben, daar is de schakeling op gebouwd. Evt. pas je de parallel weerstand iets aan. Heb je het lampje in voorraad?
Op woensdag 18 september 2024 12:22:44 schreef RAAF12:
Degradatie van het kool.
voor zover er kolen inzitten
Wat je bedoelt is degradatie vh het geheel.
NTC's bestaan uit een samenstelling van allerlei oxides die gesinterd worden.
Sinteren wil zeggen dat je materialen tot een geheel vormt (persen onder hoge druk/temperatuur) die dat (vaak) eigenlijk niet willen, dat samenzijn. Een beetje zoals een gedwongen huwelijk of (voor de Fransen) een cohabitation. En we weten uit ervaring, dat blijft niet altijd duren.
Op woensdag 18 september 2024 13:36:38 schreef RAAF12:
Ja een kleine piek kan dat schaalverlichtingslampje wel hebben, daar is de schakeling op gebouwd. Evt. pas je de parallel weerstand iets aan. Heb je het lampje in voorraad?
Het lampje is stuk gegaan (zelf gedaan). Als ik het codenummer mag geloven, zou het hier om een 19V lampje gaan.
Heb ik niet. Dus maar een kerstboomlampje van 36V erin gedaan. Die had ik wel. Flitst wel heel erg bij inschakelen.
Er zit R44 parallel over dat lampje, zou volgens de stuklijst 300 Ohm zijn, maar meet ca 2,5M.
Die heeft dan mijns inziens geen nut met deze waarde.
Ik vermoed dat deze weerstand erin zit om te voorkomen dat de radio stopt als het lampje stuk gaat.
Ik weet nog steeds niet wat ik hiermee aan moet.
Als het een NTC is, waarom zetten ze dat niet in het schema?
In de doc benoemen ze hem wel, maar niet anders dan dat hij dient om het inschakeleffect voor het lampje te beperken.
Maar alle buizen hangen met hun gloedraden ook in dat circuit (bij stand 220 V)...
Sleutelbuizen, leuke radio!
Dat lampje is 19 volt 90 mA volgens mij.
Ik kan eens zoeken, ik heb nig ene bak schaallampjs liggen.
Als je die schakeling helemaal uittekent en de gegevens van de buizen er bij zoekt kun je uitzoeken en uitrekenen welke stroom er door elke tak moet lopen. En over elk onderdeel bepalen welke spanning er staat.
Als je dat weet kun je elke weerstand in de schakeling vervangen door een andere (of een paar andere) meer courante exemplaren. Je kunt dan ook gewoon uitrekenen wat er gebeurt in dat gesinterde ding. Welke stroom moet er door lopen en welke spanning moet er over staan. En wat stroom en spanning zou je in en op dat sinterding willen hebben tijdens het opwarmen van de buizen. Dan zou je dat sinterding kunnen vervangen door een wat meet courante NTC of PTC misschien in combinatie met eenhttps://www.circuitsonline.net/forum/edit/2537371 gewone vermogens weerstand. Je dan ook het hele buis voedings circuit aanpassen voor een hogere voedingspanning van bijvoorbeeld 240 volt.
Maar je moet dan wel het hele circuit even doorrekenen. en aanpassen voor de moderne tijden.
Voor de UCH21 (B2 in het schema) geld bijvoorbeeld een gloeispanning van 20 volt en een gloeistroom van 100 mA.
B3 is ook een UCH21 en heeft dus dezelfde gloeistroom en spanning.
B5 is een andere buis. Dat is de UBL21. De gloeispanning van deze buis is 55 volt en de gloeistroom is 100mA. Gelukkig maar want de gloeidraden van de drie buizen staan in serie en daar loopt dus dezelfde stroom door die dus in alle drie de buizen 100mA moet bedragen. Je kunt nu gewoon de spanning over die drie buizen uitrekenen en die bedraagt dus 20V + 20V + 55V = 95V
Nu begrijp ik de tekening van van die spannings carrousel helaas niet helemaal. Ik zou dus even in het toestel moeten kijken wat het middencontact van die carrousel is.
Maar we weten dankzij de opmerking van Reavado wel dat het lampje 19 volt en 90 mA is. Door weerstand R44 loopt dus een stroom van Ulamp / R44 = 19V / 300Ω = 63 mA Hiermee kun je dus uitrekenen dat over de hele tak (L1||R44 + R30 + R39) een spanning van 19V + (90+63mA) * 170Ω + (90+63mA) * 190Ω = 74,2 Volt
Nu lijkt de gloeidraad van buis B6 (UY1N) in serie te staan met het (L1||R44 + R30 + R39) circuit. De gloeispanning van de UY1N bedraagt volgens de buisgegevens 50 volt. De totale spanning over die hele tak zou dus die 74,2 volt + die 50 volt is 124,2 volt bedragen.
Die spanning lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Teven is de gloeistroom door de buis volgens de datasheet ook 100mA. In mijn berekening van net zou dat ruim 150mA moeten zijn.
In mijn verhaal kloppen er dus dingen niet.
Als je er vanuit gaat dat die 95 volt uit sommatie van gloeispanningen van die drie buizen gelijk moet zijn aan de spanning over de schakeling met dat gloeilampje kun je de andere kant op proberen te rekenen. Over die gloeilampweerstandschakeling komt dan 95V - 50 V = 45 Volt te staan. Door de weerstanden R30 en R39 loopt dan 100 mA. De spanningsval over de weerstanden wordt dan 100mA * (170Ω + 190Ω) = 36 volt. De spanningsval over het lampje wordt dan 45V - 36V = 9Volt.
De stroom door weerstand R44 wordt dan 9V / 300Ω = 30 mA
De stroom door het lampje wordt dan 100mA - 30mA = 70mA.
Als je dus een lampje van 9volt en 70mA zou plaatsen klopt het hele verhaal wel. Een dergelijk lampje is natuurlijk nergens meer te koop. Maar door R44 aan te passen en een extra serieweerstandje bij het lampje te zetten zou er ook wel een 6V 50mA fietslampje in kwijt kunnen. Of twee antiparallele leds. Je moet twee leds antiparallel zetten omdat alles op wisselspanning draait en anders de sperspanning te hoog zou kunnen worden. Met die weerstand aanpassingen zorg je uiteraard dat de de stroom door de leds de waarde uit de led datasheet heeft.
Maar hoe e.e.a. nu met die spanningscarrousel zit blijft toch een vraag. Als je veronderstelt dat die spanningscarousel op 125V staat ingesteld en je volgt de tekening komt die 125 volt netjes op de serieschakeling van de gloeidraad van buis B6 en het lampje en die weerstandjes te staan. En zou de berekening met het 19 volt lampje dus wel kloppen. Ik kwam tenslotte op 124,2 volt. Alleen klopt de stroom dan niet. Als ik uitga van die 125 volt en ik neem R37 en R39 en R30 in de berekening mee en dan 50 volt gloeispanning en 19 volt lampspanning dan kom ik op 128mA gloeistroom uit. En dat is gewoon te veel. Er klopt nog iets niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 18 september 2024 20:04:01 schreef revado:
Sleutelbuizen, leuke radio!
Dat lampje is 19 volt 90 mA volgens mij.
Ik kan eens zoeken, ik heb nig ene bak schaallampjs liggen.
Als het een 8097D lampje is, dan is het (afhankelijk van welk bouwjaar of welke documentatie je raadpleegt) een 19V 97mA, 19V 100mA of 20V 100mA lampje. Wel zo gedimensioneerd dat het relatief oranje brandt, dus met een wat dikkere gloeidraad die ook al een beetje meehelpt aan het heel houden tijdens het opwarmen.
Ik denk niet dat het heel nauw luistert. Zeker als je NTC heel is kun je de meeste 100mA lampjes met een werkspanning in die buurt wel gebruiken. Of misschien zelfs een lampje met een iets hogere nominale stroom en een hogere werkspanning. Ik heb helaas geen toestel om ermee te experimenteren.
In plaats van een NTC, kun je mogelijk ook twee rug aan rug in serie geschakelde zeners 24V of 27V 5W gebruiken. Het lampje krijgt dan nooit meer dan ongeveer 17,5Veff of 19,6Veff te zien.
Ik heb overigens nog wel orginele Philipslampjes 8097D op voorraad, max 1 per klant. De iets goedkopere merkloze vervangers zijn alweer een tijdje op.
Goed,
Het lampje komt een keer.
De status nu: ik heb buiselco C1/C2 vervangen. Die was gewoon stuk. En weg is ook de brom.
Voor R30 heb ik een NTC uit een oude TV gehaald en er maar ingezet. De waarde koud is 3K en ik had ergens al gelezen dat je zo'n type zou kunnen gebruiken.
Die zit er nu in.
Ik heb de gloeispanning gemeten over de buizen
Buis Spec Gemeten
UBL221 55V 50V
UCH31 20V 19V
UCH21 20 V 19V
UY1N 50V 44V.
Dat zit toch wel redelijk in de buurt allemaal.
Nu nog de ontvangst.
Hij reageert op de afstemcondensator, maar ik kan dan alleen 'ledlampen'' ontvangen. Op geen van de banden (KG/MG/LG) heb ik een station kunnen vinden.
Dat wordt dus speuren. De buizen heb ik al vervangen maar die zijn het niet.
Ik heb EEN enkele 8097D, en natuurijk is die kapot, gelukkig heb ik het even getest...
Wel een bakje vol 24 volt 50mA ( daar zat ie tussen) maar daar heb je niets aan.
Ook heb ik een aantal knipperlampjes 6 volt 50mA gevonden met E10 fitting.
Komt allemaal uit de erfenis van Jaap keizerwaard.
Dus helaas kan ik je niet helpen, anders had ik die zaterdag meegenomen naar OZ.
Dan bij Maarten regelen, gelukkig heeft die ze nog wel.