Goedeavond heren. Sinds kort heb ik het volgende probleem met mijn tv. Als ik hem aan doe komt het Philips logi in beeld, de ambilights gaan achterop aan daarna komt er kort een klein stukje van een ander logo in beeld en dan gaat het beeld op zwart. Er is wel gewoon geluid tehoren maar echter geen beeld. Het Betrefd een philips 55pus8601/12 TV. Ik heb enige ervaring met reparatie van buizen radio's etc maar dit soort dingen helaas niet wellicht kan iemand me opweg helpen. Ik dacht zelf aan een voeding probleem echter lijkt dit me ook weer gek aangezien hij wel beeld geeft. Dan wellicht een t con probleem???? Graag hoor ik jullie adviezen en reacties

Mvg cris

[Bericht gewijzigd door Philips1605 op (16%)]

Dag Cris.
Schijn, nadat de TV is opgestart, eens met een felle zaklamp tegen de voorkant van het beeldscherm aan en kijk of je "iets van beeld" kunt ontwaren. Zo ja, dan zijn vrijwel zeker de ledstrips van de TV defect.
Succes, Christiaan

Hallo pa3fun deze truc was mij bekend echter er is niks tezien. Ook lijkt mij dat de backlight niet kapot kan zijn om dat er groot in beeld het Philips logo komt die zou dan ook niet in beeld kunnen komen met een niet werkende backlight lijkt mij????

Dat kan prima. Als je een egaal beeld zou hebben als opstartscherm dan zou je waarschijnlijk zien dat er flinke vlekken in de verlichting zitten. Het beveiligingscircuit schakelt de backlight na korte tijd af als de brandstroom en/of -spanning teveel afwijkt.

Beeld is bij sommige panels nauwelijks te zien zonder backlight. Je moet precies weten waar je een OSD of menu kunt verwachten en dan zou je het meestal wel moeten kunnen zien.

Zorg voor het vervangen van de strips voor een werkoppervlakte van twee televisies boven elkaar zodat je delen van het panel naast het toestel kunt leggen, dan kun je een poging wagen. Zulke grote maten panels zijn wel kwetsbaar om uitelkaar te halen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Ik zal vanmiddag / vanavond een filmpje maken van het probleem wellicht dat dat iets meer helderheid bied :)

Beste Maarten toch nog even gekeken vanavond en ja na dat hij opstart de backlight op beide kanten gaan aan en Philips logo (groot) verschijnd. Dit lijkt me als leek een soort test fase. Na dit gaan de backlight uit en is er geen beeld. Echter met de zaklamp is gewoon beeld tezien. Nu is de vraag is het de backlight of de voedingsprint die defect is. Is hier een manier voor om dit te testen en uitsluiten een vervangende print kost niet de wereld en backlight ook jiet dus dat lijkt me de moeite wel Mvg

meestal de ledstrips zelf die stuk zijn. dat is best een sloopwerkje waarvoor je de 2mm dikke glasplaat wat de lcd is eruit kunt gaan halen. gezien dit formaat is dat al een voorzichtig klusje en een vlakke ondergrond vlakbij is wel zo handig dan om deze meteen neer te kunnen leggen. meestal zijn er 1-3 leds stuk waardoor de elektronica afhaakt. mede omdat de tv op vol vermogen test en dan dus te weinig ledstroom meet en platgaat. een evt lagere instelling van de backlight intensiteit komt pas in na die logotest.

Het vervanger is idd een klus maar gezien de prijs van de led strips wel de moeite waard. Dus als ik het goed begrijp doet de televisie eerst een soort korte zelf test voor hij overgaat op gewoon beeld?

De led strips zijn inmiddels verwijdert met succes wel een werk uiteraard

Op 1 strip zijn 2 leds duidelijk kapot. Nu nog een site vinden waar vervangers tekoop zijn dan lijkt me het probleem opgelost

je zou als test die defecte led s wel kunnen overbruggen,ze staan allemaal in serie. backlight intensiteit niet op max zetten.