Hallo,
ik heb jaren geleden een doorzichtige siliconen slang besteld bij de AliExpress, zonder daarbij op de max temperatuur bestendigheid te letten. Eenmaal ingebouwd in een koffiezetapparaat bleek de slang tragisch genoeg, op de aansluiting met de boiler, na enige tijd doorgesmolten te zijn.
Nu heb ik voor een nieuwe reparatie van een stroomreiniger (een zgn 'stoomeend') een stukje slang nodig. Ik ben niet zo helder van geest geweest om de max temperatuur van de clixon die op de boiler zat gemonteerd te noteren.
Dus, ik vraag me af: zou een slang voor max 200 graden Celcius voldoen ?
Groetjes, Roland.
KGE
Golden Member
Die slang moet dan zowel een hoge temperatuur als druk aankunnen? Wat voor maat/diameter? Merk type etc...
Een normale siliconenslang kan tot 200 graden C. hebben.
En dat is de stoomtemperatuur van 15,5 bar.
Dat lijkt me niet in een koffiezetter voor te komen.
Op zondag 22 september 2024 10:12:41 schreef Lampje45:
Een normale siliconenslang kan tot 200 graden C. hebben.
En dat is de stoomtemperatuur van 15,5 bar.Dat lijkt me niet in een koffiezetter voor te komen.
Nou.. behalve dan als de boiler geen water bevat. Dan zal ie opwarmen totdat de op de boiler gemonteerde clixon ingrijpt. En aangezien de slang op een nippel van de boiler zit...
Op zondag 22 september 2024 10:08:22 schreef KGE:
Die slang moet dan zowel een hoge temperatuur als druk aankunnen? Wat voor maat/diameter? Merk type etc...
Hoge temperatuur: ja.
Hoge druk: dat denk ik, in dit geval, niet. Het gaat om een zgn 'stoomeend', ik merk dat ik verwarring heb veroorzaakt doordat de titel van dit topic daarmee niet overeen stemt. Ik heb inmiddels een foto van het binnenwerk van die stoomeend toegevoegd (zie mijn eerste post). De gebruiker pompt mbv een drukknop een beetje water richting de boiler. Die genereert vervolgens stoom, die er aan de voorkant via een nauwe opening uit komt. Ik vermoed dat de druk wel mee zal vallen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 200 graden lijkt me genoeg.
Als je hoger wilt kun je met PTFE tube tot 260 graden...: https://ptfetubeshop.com/teflon-slang-en-ptfe-producten/
Op zondag 22 september 2024 09:25:12 schreef DeRokendeBout:
ik heb jaren geleden een doorzichtige siliconen slang besteld bij de AliExpress, zonder daarbij op de max temperatuur bestendigheid te letten.
De vraag is of je echte sliconenenslang hebt gekregen en daarbij is wel van een firma, waarop je niet bouwen kunt qua kwaliteit.
Dank je wel voor het vriendelijk aanbod Drambuie, maar ik heb toch maar wat 200C bestendig siliconenslang in twee verschillende maten (beiden met buitendiameter 8mm) besteld bij de AliExpress. Dat komt de voorraad van 'mijn' repair cafe ten goede. En ik kan uitproberen of de slang werkelijk voldoet.
Groetjes, Roland.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als siliconen slang te heet wordt, moet je de max.beveiliging als eerste contrleren op te heet worden.
Op zondag 22 september 2024 14:45:02 schreef DeRokendeBout:
Dank je wel voor het vriendelijk aanbod Drambuie, maar ik heb toch maar wat 200C bestendig siliconenslang in twee verschillende maten (beiden met buitendiameter 8mm) besteld bij de AliExpress. Dat komt de voorraad van 'mijn' repair cafe ten goede. En ik kan uitproberen of de slang werkelijk voldoet.Groetjes, Roland.
Dat is slang voor in een slangenpomp (daar pomp je vloeistoffen mee) en niet voor druk en veel hitte zo te zien.
Ik zou zelf liever die van Drambuie nemen in plaats van die alie troep.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die Ali slang is volgens Ali gemaakt van Silicagel. Dat spul mag niet direct in contact komen met water en mag 120 graden hebben. Maar ik geloof er weinig van dat men slangen van dat spul maakt. 
Een kennis had een electrisch zuigpompje gekocht op Ali wat bedoeld was om olie/diesel etc te pompen. Bij het eerste gebruik werd het slangetje zo zacht dat het zichzelf bijna plat zoog en er niet veel meer door ging. Het pompje zelf werd binnen een paar minuten ook bloedheet.
Naschrift: de slang ontvangen, deze was op bedenkelijke wijze ingepakt, waardoor er verschillende knikken in zaten. Die heb ik er uit gekregen met een paar minuten onderdompelen in kokend water, gevolgd door zachtjes trekken aan de slang.
De slang lijkt tegen de hitte van de 'stoomeend' bestand. Er bleek een 145C clixon in het apparaat te zitten, ik heb als experiment de stoomeend drooggekookt en gekeken of de gemonteerde slang na enkele minuten verkleurde of insnoerde bij trekken eraan. Dat gebeurde niet. Weliswaar geen duurtest, maar de eerste tekenen waren hoopvol.
Groetjes, Roland.
Als de slang in kokend water zo zacht wordt dat je hem terug kan vormen is die dus niet echt hittebestendig lijkt mij.
Het is gewoon pvc verwacht ik.
Maar als het werkt en je er tevreden mee bent, ok.
) Diameter 8, wanddikte 2 mm. (De veer zat als knik-bescherming in het scharnier van het dweilmondstuk.) Welke lengte heb je nodig?