Goedemiddag,
In de tuin heb ik van de regenpijp een aftakking naar een IBC (1000 liter tank). De tank is ingegraven in de grond. In de tank zit een vuilwaterpomp om de vijver te vullen. Regenwater loopt in de tank en met een handafsluiter kan ik de afgetakte leiding dicht doen als het vat vol is. Echter, of het vat vol is kan ik pas buiten zien.

Ik wil binnenshuis een "pegelschalter" http://www.h-tronic.com/Presse/download/Anleitung_WPS3000_web.pdf met niveaudetectie voor in de tank, plaatsen.
Nu heb ik een 12 volt rvs kogelkraan gekocht die ik wil laten aansturen met een 220v naar 12v adapter door de "pegelschalter". Bij het testen in een bakje water werkt het, maar voor de helft.
Blijkbaar moet de kogelkraan om open en dicht te gaan steeds een omgekeerde spanning krijgen (zie bijlage). Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Kogelkraan aansturing 12v 500mA
adapter 12v 2A

De handleiding van die pegelschalter is echt irritant. Geen aansluitschema.
Kennelijk komt er op dat stopcontact alleen maar 230v aan of uit.

Daarmee kun je een relais sturen met 2 omschakelcontacten. Die contacten zet je dan op de plek van SW in het schema.

er komt inderdaad alleen 220v aan of uit. Hoe stuur je een relais met 2 omschakelcontacten? Liefst na de adapter dus 12V.

[Bericht gewijzigd door matko op (14%)]

Na de adapter kan niet. Als de pegelschalter uit is heb je geen spanning meer. Je moet de adapter op een vaste spanning zetten en de uitgang van de pegelschalter gebruiken om een relais met een 230V spoel te sturen.

Ok, bedankt voor je uitleg, hier kan ik mee verder.

Op woensdag 25 september 2024 17:47:23 schreef matko:
Ok, bedankt voor je uitleg, hier kan ik mee verder.

In het schema staat een rondje met daarin + en - Ik denk dat dat een ingang is voor een DC spanning. Dan werkt de ompoling. Of daar 230 Volt op moet ?????
Ik denk 12 of 24 Volt DC

Bescherm die klep wel tegen vorst, daar kunnen ze niet goed tegen.
Of tap hem af als het gaat vriezen.

Het schema is onduidelijk, maar R en D zijn de aansluitdraden.
Het rechter deel van het schema is de externe aansturing, dus het relais wat Klaas aangeeft.
Het woord "controner" zal controller moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door revado op (51%)]

In het schema staat een rondje met daarin + en - Ik denk dat dat een ingang is voor een DC spanning. Dan werkt de ompoling. Of daar 230 Volt op moet ?????
Ik denk 12 of 24 Volt DC

inderdaad, het is een 12V tot 24V

ik heb de uitgaande draden van de adapter omgewisseld, en dan gaat de klep weer dicht. Dus de klep werkt, maar moet dus via een relais.

Bescherm die klep wel tegen vorst, daar kunnen ze niet goed tegen.Of tap hem af als het gaat vriezen.

goede opmerking! had ik niet aan gedacht....

Als ik het goed begrepen heb, heb je een niveau schakelaar module gekocht die voor hoger dan... een 230V signaal geeft en geen signaal als ie onder het niveau zit.

Dit is bedoeld voor een kraan/klep die MET stroom open is, en zonder stroom dicht.

Jou kraan/klep is anders. Die schroeft de boel open/dicht afhankelijk van de polariteit van de aangeboden spanning.

Dat soort kranen is altijd begroot op: opendoen: max XXX seconden, daarna minimaal YYY minuten afkoelen. De motor is "onderbemeten" maar zolang je je aan de regels houdt gaat het goed.

Maar als je met een 230V (spoelspanning) relais de boel gaat aansturen, dan gaat ie dus altijd OF de ene OF de andere kant op. Dat werkt... maar even.

Je moet dus iets hebben wat na zeg 30s na een verandering de spanning er weer afhaalt.

ik heb nog eens opnieuw de handleiding gelezen, daar staat dat de spanning op het stopcontact kan na-ijlen via de pot-meter(s). De adapter kan dan dus langer spanning voeren tot de motorklep in de nieuwe situatie staat. Dit kan dan toch met een 12V aangestuurd relais.

The basic status of the relay is “open”. The output socket has no current. The relay will switch the output socket “ON” when the water sensor comes into contact with water. This will then activate connected devices such as pumps or alarms. Once the sensor is not activated any more, the power output will be maintained depending on the adjusted after-run time and then switch off.

Je hebt 2 wisselcontacten nodig, of 2 van de relais die je aangeeft.
De klep moet omgepoold worden.

Wat ik uit de foto ( schema ) haal is dat er een eindafslag in zit naar beide kanten.
Dan zet je er 12 volt op en hij loopt open en stopt.
Wissel je de plus en mij dan loopt hij dicht en stopt.

Makkelijkste is dus een relais met 2 wisselcontacten en een 230 volt AC spoel die door de regelaar aangestuurd wordt.
Die zet je tussen de adapter en de klep.
KlaasZ heeft dat al aangegeven.
De 12 volt zal er altijd moeten zijn bij een open of dichtloop aktie en dat na-ijlen helpt je niet.

Ik zou er, als ik het moest bouwen, wel een timertje tussen zetten die de 12 volt afschakelt na bv 1 minuut als beveiliging.
Indien de klep door blijft lopen gaat er dan niet zo snel wat kapot.

bedankt voor jullie input tot dusverre,

Wat ik uit de foto ( schema ) haal is dat er een eindafslag in zit naar beide kanten.
Dan zet je er 12 volt op en hij loopt open en stopt.
Wissel je de plus en mij dan loopt hij dicht en stopt.

klopt, ik heb de kap van de kop opengemaakt en er zitten twee eindafslagen op een voor openen en een voor sluiten.

Ik heb het volgende schema gevonden op CoL 2007 zie bijlage,
is dit de bedoeling? De miniswitches laat ik weg, want die zijn al op de print van de afsluiter voorzien.