Ik hoop in de juiste groep, anders verwijder het maar.

De Flipper Zero, ik zie dat dingetje regelmatig voorbij komen en heb daar mijn vragen/bedenkingen over.
Klopt het dat bijv. deuropeners en andere draadloze apparaten gehackt (of gekopiëerd) kunnen worden?
Ik hoor graag jullie mening en/of ervaring.
Hartelijke groet, Ron

Klim eens en je zoekmachine en verbaas je over hoe slecht dingen beveiligd zijn.

Want die flipper is echt geen wonderdoos(je)

Gewone sleutels kan je copieren. Moet je alleen zo'n apparaat hebben wat bij iedere schoenmaker (en gamma) staat.

Datzelfde is met veel van die toegangskaarten. Enige is dus dat je even toegang moet hebben. Nu is fysiek iemands sleutelbos rollen, copieren, en terugplaatsen moeilijker dan door iemands broekzak heen de toegangskaart uitlezen.

Met smartcards en encryptie zou het echter WEL veilig gemaakt kunnen worden.

Deur: wil je naar binnen? Weet jij het wachtwoordt?
bezoeker: Sure! Ik weet het wachtwoord, ik mag naar binnen!
deur: Zeg het dan maar, dan controleer ik of het goed is!
Bezoeker: Ben je nu helemaal belatafeld! Straks luistert er iemand mee! Of misschien ben jij niet de echte deur maar een hacker die gewoon ons geheimpje wil stelen!
deur: Bewijs dan maar dat je het wachtwoord weet!

Met cryptografie is dat mogelijk: Bewijzen dat je een geheimpje weet zonder dat je het geheim bekend maakt voor iemand die meeluisterd.

Dus het is helemaal niet zo moeilijk om een smartcard toegangssysteem te maken wat niet gecopieerd kan worden ook al heb je een dag toegang tot een echte kaart. Dit wordt in de praktijk niet heel vaak gedaan.

Mijn gevoel zegt dat dit de niet-uitgesproken vraag is, of we het eens moeten zijn met het verbod op de flipper zero in bepaalde landen.

Als een politicus een technisch apparaat wil verbieden, bekijk dan éérst extra kritisch of die politicus wel een echte expert op het gebied van dat apparaat is.

Meestal is het antwoord 'Nee'. Vervolgens kijk je 'heeft die politicus baat bij het opwekken van angst onder de bevolking, en kan hij iets verbieden om die angst weg te nemen om zo als redder in nood in beeld te komen'. Zeer regelmatig is het antwoord 'Ja'.

En dan weet je dat het probleem bij de politiek ligt, en niet bij het apparaat zelf. Je moet hier dus éérst je bedenkingen hebben bij de politici die het de computerhobbyist weer lastiger willen maken, dan bij het apparaat zelf.
De flipper is als een koksmes. Onmisbaar in het werk en de hobby van sommige mensen. Althans, zonder lukt alles ook wel, maar het is wat omslachtiger, en minder leuk. In theorie kan je er een kassamedewerker mee doodsteken en een winkel mee beroven.
Zo ook de flipper. De context is wat bepaalt of het een gereedschap of een digitaal wapen is. Als een schimmig figuur met een mes staat te wachten bij de pinautomaat, is er iets niet pluis. Idem dito als een schimmig figuur met de flipper 's nachts bij een Mercedes S-klasse staat te rommelen. Of met een laptop vanuit z'n eigen auto. Want dat kan natuurlijk ook gewoon.

Alles wat die flipper kan, kan ook gewoon met een laptopje en een zendertje geschikt voor de juiste frequentie. En natuurlijk als de politiek zich daarvan bewust wordt, zullen er een paar populisten het hele geintje herhalen en bijvoorbeeld weer alle 433MHz zendermoduultjes die 'we' overal gebruiken, verbieden. Of eisen dat iedere laptop alleen maar door onze brave Microsoft of Apple overlords geleverde software kan draaien (uiteraard zal MS en Apple daar maar al te graag aan meewerken, misschien door een paar strategische donaties hier en daar!). Want dan is alles weer veilig en komen er weer wat stemmen bij.
En zo gaat het cirkeltje door. Want de hardcore computer-hobbyist kan gewoon een eigen laptop bouwen tegenwoordig, dankzij de goede kwaliteit prints uit china en de talloze ontwikkelkits. Die hobbyist wordt in de politiek dan weer weggezet als gevaarlijke hacker, en, en, en...

Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het is in theorie bruikbaar voor kwaadaardige doeleinden. En precies daarom is het heel belangrijk om niet een apparaat te verbieden, maar het gebruik daarvan voor kwaadaardige doeleinden.
Kijk naar de wapenwet in Nederland. Vuurwapens zijn hier niet verboden, maar je mag ze alleen gebruiken op specifiek daarvoor aangewezen en geschikte plekken.

Kort gezegd kan de Flipper Zero niks bijzonders - of iets wat strafbaar is, totdat jij het van informatie voorziet. Het is enkel een stukje gereedschap voor draadloze technologie. De Flipper Zero kan dus niet uit zichzelf (draadloos) inbreken, iets wat wel zo wordt gebracht in de media.

@rew: Ik vind je vergelijking van het namaken van fysieke sleutels creatief bedacht, want dat is het precies, maar dan digitaal. Je hebt eerst het origineel nodig.

Het is een beetje off topic, maar het in een foto zichtbaar hebben van je standaard huissleutel is al genoeg voor een gemotiveerde inbreker, om jouw huis binnen te komen. Op basis van een foto kan je zo met een vijl en een blanke sleutel, de juiste nokjes en putjes er in slijpen.

een standaard slot krijg je sneller open met lock picking, dan een blanko sleutel te zitten vijlen hoor.

die flipper zero is gewoon een arduino achtig ding met wat software op en een heleboel IO.
oa bluetooth, wireless communicatie van kaarten enzo. en dat ding kan lezen, kopieren...

neem een gewone smartphone, zet er een app om op kaarten te kopieren en die doet hetzelfde.
mijn gsm heeft een app, waar mijn bankkaarten zelf mee gescand zijn, en kan nu (legaal ;-) ) draadloos betalen.
die flipper zero kan dat ook, maar zit op het randje van legaal.

mijn gsm laat mij niet toe een kaart te lezen waar ik geen eigenaar van ben (bank app), die flipper zero zou het wel kunnen

let ook op, als je die op een bedrijfspc inplugged, worden die herkend. en bedrijven gaan er ook achter zoeken.
bij ons is er eentje gepakt die zo een device op een bedrijfslaptop heeft ingeplugged. wij hebben een strenge policy op dat vlak, en met een flipper zero wordt je gestraft als 'hacker'

De flipper zero is voor draadloze verbindingen wat een schroevedraaier setje voor meubels is; een stukje gereedschap om eraan te knutselen.
Dus ja, je kan er "deuren mee hacken", wat dus niet veel anders is dan een schroevedraaier gebruiken om de scharnieren op te demonteren die op de buitenkant van een deur zijn gemonteerd. Het probleem is dus niet dat de flipper zero hackt, het probleem is dat draadloze verbindingen niet fatsoenlijk ontworpen zijn.