Anoniem
Veel kookplaten kunnen maar op 2 fasen aangesloten worden. Dan kun je kiezen tussen 2 x 1F + 2N of 2F + 1N.
In het eerste geval gebruik je een 2 x 16A kookgroep en in het tweede geval een 3F (aardlek)automaat.
De 2x 16A kookgroepen die ik vaak gebruikte schakelde maar 1 fase af in geval van overbelasting. Het bruggetje was er alleen zodat je hem in 1 handeling spanningsloos kon maken.
Maar nu zie ik een kookgroep van Hager, deze lijkt wel gewoon hard verbonden te zijn?
Mijn vraag is dus eigenlijk, klopt dit? Als 1 fase overbelast is schakelt hij dan de andere fase mee uit?
Zo ja, dan wordt mijn volgende vraag:
Wat is er op tegen om een kookplaat welke op 2F + 1N (400V) aangesloten wordt, aan te sluiten op deze Hager kookgroep?
Staat hier iets over in de NEN1010?
Als je al een krappe groepenkast hebt dan zou dit 2 modules schelen...
Ja, het is de bedoeling dat een kookgroep beide fasen tegelijk schakelt.
Je kunt deze ook gebruiken als je twee verschillende fasen gebruikt.
NEN1010 zegt er volgens mij niks over.
Anoniem
Ja, het is de bedoeling dat een kookgroep beide fasen tegelijk schakelt.
Maar deze van ABB doet dat als ik mij goed herinner bijvoorbeeld weer niet. Met de witte hendel haal je de 2 zwarte schakelaars naar beneden, maar deze zit er niet aan vast.
Als 1 fase overbelast wordt dan gaat de zwarte schalelaar naar beneden maar de witte hendel blijft gewoon omhoog staan.
Hendel is volgens mij alleen om hem in 1 handeling de hele Fornuisgroep spanningsloos te maken, niet om 2 automaten af te schakelen indien 1 automaat uitvalt.
Anoniem
Dat zeg ik...
Het bruggetje was er alleen zodat je hem in 1 handeling spanningsloos kon
Maar bij de Hager lijkt het wel hard verbonden te zijn. Schakelt deze wel beide fasen uit?
Weet iemand of het is toegestaan om 2 fasen (400V) aan te sluiten op een 2 x 16A kookgroep?
Of moet het per se een 3F (aardlek)automaat zijn waar je maar 2 fasen op aansluit?
Dat mag, echter is het probleem dat bij veel kookplaten de nul intern met elkaar verbonden is waardoor je een 4 polige aardlekschakelaar moet gebruiken. Het beste is om bij een 3-fase hoofdaansluiting gewoon een krachtgroep te plaatsen voor de perilex.
Een kookplaat werkt overigens niet op 400V maar gewoon op 230V wat opgesplitst is in meerdere eenheden om het vermogen te verdelen.
Het is niet verplicht dat een krachtgroep of kookgroep in één keer uitschakelt bij een fout, de enige verplichting is dat ze zichtbaar één groep zijn en je ze handmatig als 1 groep kan uitschakelen, dus met een hendeltje. Anders zou je ook geen smeltzekeringen mogen gebruiken. Of het wenselijk is dat is natuurlijk een ander verhaal.
Anoniem
Anders zou je ook geen smeltzekeringen mogen gebruiken. Of het wenselijk is dat is natuurlijk een ander verhaal.
Goed punt.
Dat mag, echter is het probleem dat bij veel kookplaten de nul intern met elkaar verbonden is waardoor je een 4 polige aardlekschakelaar moet gebruiken.
Ook een goed punt, ik dacht even van je pakt de nul van een 1F aardlek en die lus je aan de onderkant door. Maar dan tript de aardlek sowieso.
En als je van elke aardlek 1 fase en 1 nul pakt dan kan dit inderdaad alleen als de nul gescheiden is in de kookplaat.
Dus je moet wel een 4 polige aardlekschakelaar gebruiken. En dan kun je natuurlijk net zo goed een 3F aardlekautomaat nemen.
Een kookplaat werkt overigens niet op 400V maar gewoon op 230V wat opgesplitst is in meerdere eenheden om het vermogen te verdelen.
Dit wist ik, maar ik gebruik 400V ipv 230V om duidelijk te maken dat het niet om dezelfde fase gaat.
Want als je het hebt over 2 fasen dan bedoelt half Nederland daar 2 x 1 fase mee.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (29%)]
Inderdaad gewoon een 4 polige alamat gebruiken. Of, als je al een 4 pol ALS hebt zitten een gewone automaat.
Op zondag 29 september 2024 17:45:54 schreef HVinduction:
Dat mag, echter is het probleem dat bij veel kookplaten de nul intern met elkaar verbonden is waardoor je een 4 polige aardlekschakelaar moet gebruiken.
Dat moet in ieder geval. Je kunt op de kookgroep de beide nulcontacten zowel aan de ingang als de uitgang parallel zetten. Maar de twee fasen en de nul moeten uiteraard wel van dezelfde 3-fasige (4-polige) aardlekschakelaar komen.
Op zondag 29 september 2024 13:45:15 schreef InHogereSferen:
Maar nu zie ik een kookgroep van Hager, deze lijkt wel gewoon hard verbonden te zijn?
[bijlage]Mijn vraag is dus eigenlijk, klopt dit? Als 1 fase overbelast is schakelt hij dan de andere fase mee uit?
Ja, die zijn aan elkaar gekoppeld. Als de ene automaat uitschakelt, neemt die de andere automaat (géén fase) mee. Deze kookgroepautomaat is voor één fase bedoeld, en wordt ook als zodanig aangesloten, dus de nul en fase worden aan de onderkant doorverbonden.
Anoniem
Ik weet dat ze daar voor zijn bedoelt. Maar ik vroeg mij af of het je deze ook mag gebruiken bij 2 fasen (400V). In dat geval schakelt hij wél de andere fase mee.
Maar HVinduction heeft dus al uitgelegd dat het geen eis vanuit de NEN1010 is dat de andere fase mee schakelt, en dat het opzich wel zou mogen alleen hij alsnog op een 3F aardlekschakelaar aandgesloten zou moeten worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de nul van die automaten is meestal alleen meeschakelend. zou je dus maar 1 nul aansluiten en op 1 fase volle bak gaan koken met een 4 pitter loopt er 32A over die 1,5mm2 in het snoer en fikt doorgaans het perilex wcd uit na een tijdje.
Anoniem
Waarom zou er 32A over de nul gaan als je met 1 fase kookt?
Ik zie even niet in hoe dat kan gebeuren. Beide fasen zijn nog altijd afgezerd op 16A. Over de nul kan dan toch nooit heel veel meer dan die 16A gaan?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (56%)]
Als je twee keer dezelfde fase hebt, dan kan er over de nul meer dan 16A lopen.
Maar bij twee verschillende fasen kan de nulstroom niet groter worden dan de grootste van de twee fasestromen.
Anoniem
Ja precies, maar we hadden het over 2 verschillende fasen.
Zijn er echt geen enkele situaties waarbij de stoom door de nul hoger kan worden dan de stroom van de fase met de hoogste stroom?
Bijvoorbeeld door ongelijke belasting of fase verschuiving?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 29 september 2024 22:45:57 schreef InHogereSferen:
Ja precies, maar we hadden het over 2 verschillende fasen.
Zijn er echt geen enkele situaties waarbij de stoom door de nul hoger kan worden dan de stroom van de fase met de hoogste stroom?
Bijvoorbeeld door ongelijke belasting of fase verschuiving?
met harmonischen wel, maar dat haal je met 1 fornuis niet. 2 fasen op 1 perilex word meestal niet gedaan omdat het fornuis verkeerd aansluiten een opgerookt fornuis op kan leveren, dat heb je met 230V uit 1 fase niet. natuurlijk kun je ook wel een fornuis oproken met een krachtgroep op de perilex, maar daar heb je maar 1 nul. kruis nul en fase door aderkleuren verkeerd te hebben en daar ga je. vandaar goed de aansluiting meten in geval meer fasen..
je spreekt over fasen,maar je bedoelt groepen met een kookgroep.2 groepen op 1 fase is het meest gangbaar.en dan is de retourstroom meer dan de fasestroom...n.l 2 keer de 16 A, is dus teveel..
[Bericht gewijzigd door mel op (29%)]
Anoniem
Op maandag 30 september 2024 04:31:17 schreef mel:
je spreekt over fasen,maar je bedoelt groepen met een kookgroep.2 groepen op 1 fase is het meest gangbaar.en dan is de retourstroom meer dan de fasestroom...n.l 2 keer de 16 A, is dus teveel..
Nee dat bedoel ik niet. Ik heb het nu toch wel heel duidelijk gemaakt dat ik echt 2 fasen bedoel dacht ik haha. Er zijn heel veel kookplaten welke je maar met 2 van de 3 fasen aan kan sluiten. (2F +1N 400V).
Anoniem
Op maandag 30 september 2024 05:36:27 schreef New Beetle:
InHogereSferen bedoelt toch gewoon dit. Verbiedt de NEN1010 dat?[bijlage]
Dit bedoel ik bijna, alleen dan niet de 2e nul aan de onderkant, gewoon 1 nul naar kookplaat. De bedoeling was ruimte besparen, aangezien je toch geen 3e fase kan gebruiken.
Maar HVinduction heeft al uitgelegd dat dit opzich wel mag, maar niet gaat werken met een 1F aardlekschakelaar ervoor. De aardlek gaat natuurlijk foutstroom meten. Dom foutje van mij.
Dan heeft deze kookgroep geen toegevoegde waarde omdat er toch een 3F aardlekschakelaar voor moet. In dat geval neem je beter een 3F aardlekautomaat om ruimte te besparen.
Op maandag 30 september 2024 08:48:47 schreef InHogereSferen:
Dit bedoel ik bijna, alleen dan niet de 2e nul aan de onderkant, gewoon 1 nul naar kookplaat. De bedoeling was ruimte besparen, aangezien je toch geen 3e fase kan gebruiken.
Uiteraard, maar ik wilde daarmee aangeven dat er bij veel kookplaten immers een 4-aderige kabel zit. Ergens moet die enkele N-draad opsplitsen naar 2 nullen, hetzij in de perilex stekker, hetzij aan de kookgroep.
Anoniem
Bij een kookplaat zit een 5 aderige kabel.
Nogmaals, de kookplaten die ik bedoel kun je aansluiten op 2F + 2N (230V) of 2F + 1N (400V).
Als je een 3F aansluiting hebt dan moet je dus wel de laatste variant gebruiken. Ten eerste zijn je hoofdzekeringen waarschijlijk 25A ten tweede is het gewoon beter voor de verdeling van de stroom.
Als je dus de laatste variant gebruik gaat er vanaf de kookgroep maar 1 nul naar de plaat, 2 fasen en een aarde.
1 van de fasen in de kabel wordt dus gewoon niet gebruikt. De nul wordt nergens opgesplitst, behalve in/op de kookplaat zelf.
Juist, dus vooral niet gaan knoeien met een 2 fasen kookgroepautomaat als je een 3 fasen aansluiting hebt.
Dat is in alle gevallen prutswerk.
@sine: oneens. Je kunt in een 3-fasen installatie heel goed een kookgroep gebruiken. Ik zou niet weten wat daar op tegen is. Maar dan moet er wel een juiste aardlekschakelaar voor zitten. Dus niet twee aparte 1-fase ALS'en, maar een 3-fasen ALS.