whirlpool koel/vries s20D RBB32-A/G, aardlekbeveiliging

Hallo,

Ik heb een Amerikaanse koelkast whirlpool s20D RBB32-A/G die ineens de aardlekbeveiliging eruit gooit.
als ik hem zonder aarde aan zet, werkt hij echter goed.
nu ben ik niet heel goed met witgoed of elektra, maar weg gooien vind ik ook zonder.

ik ben toen verder gaan kijken en kwam tot de ontdekken dat als ik de ontdooi element ontkoppel hij het wel doet ook met aarde. echter blijft dan de compressor continu door draaien.
ik zit nu te twijfelen waar het probleem ligt. ik zie veel discussies voorbij komen dat het ook aan de condensatoren kan liggen op de printplaat.

zelf heb ik 3 dingen in mijn hoofd maar ik zie door het bos de bomen niet meer zeker om dat ik gewoon te weinig kennis hiervan heb. dus ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

1. ik meet geen weerstand op de temperatuur zekering achter in het vriesgedeelte. is dat goed of niet?

2. ik meet 86 ohm weerstand op de huidige ontdooitelement. is dat goed of te hoog?

3. zoek ik nu compleet verkeerd en moet ik toch mijn soldeerbout maar weer eens af gaan stoffen en bezig met de printplaat.

ik hoop dat iemand hier wat mee kan! alvast bedankt

Het probleem bij deze modellen is dat daar werkelijk ALLES aan stuk gaat.
Een analyse op afstand word dus moeilijk.
Toch een poging:

Weerstand is zeker stuk.
De print (achteraan zijkant) met blauwe mkt's zijn de vernieuwde en gaan niet stuk. De andere grijze gaan altijd stuk. Ook het RT314024 relais mee vervangen dan.
Met veiligheid denk ik dat je het zwarte blokje met 4 draden bedoelt?
Daar zitten 2 klixons in. 1 veiligheid die altijd dicht is en 1 ontdooi klixon die vanaf 5 graden open staat. Testen in vriestoestand dus.

Het continu lopen vd compressor kan ik niet in verband brengen je ontdooiprobleem tenzij:
De verdamper dichtgevrozen zit
De binnenventilator niet draait
De diverter vd frigo stuk is (motorgestuurde schuif luchtklep tss vriezer en frigo)
Gas weg is of verminderde werking (verdamper niet koud genoeg)
Condensor vol stof zit. (onderaan apparaat)
Ontdooisensor stuk is.

goedemorgen eric,

aller eerst bedankt voor u antwoord en het mee denken! word gewaardeerd en ik snap dat het op afstand zeker wat lastig is. en al helemaal met mijn weinig kennis die het misschien wat slecht uitleg.

welke weerstand bedoel je met stuk? die van ontdooielement?
ik bedoelde inderdaad dat kleine blokje met 4 draden. die heb ik doorgemeten zelf als de vriezer -18 is meet ik geen weerstand erop. wel volt maar dat schommelt de hele tijd van 220 naar 315.

fijn om te lezen dat ze daar al wat aan gedaan hebben en dan bestel ik vergelijkbare condensatoren en een RT314024 relais. top! het vervangen daarvan kan nooit verkeerd zijn.

ik zal vanavond eens de condensor helemaal schoonmaken die is inderdaad wel wat stoffig. kijken of dat verschil maakt.

het gekke van dit alles is, hij doet precies wat hij moet doen als de ontdooielement ontkoppelt is.

betekend dat dan ook dat het probleem gekoppeld is daaraan met veel ohm weerstand. of moet ik het alsnog ook zoeken in zekering daarvoor.

Je schrijft dat de aardlek uit gaat en zonder ontdooiweerstand niet. Dan is die dus stuk. Meet eens op de Mohm stand van je miltimeter tss 1 aansluiting en de metalen buis vd weerstand. Dat behoort oneindig te zijn.

De onderdelen op de print enkel vervangen als het geen blauwe zijn. 1x1,5uF en 4x 0,22uF....dacht ik...??

De ontdooiing heeft geen nut na totaalontdooiing vd kast. Enkel na een week of zo begint de ijsopstapeling terug miserie te geven. Dus maar ter test kom je een week toe zonder.

Kijk het verbruik toch maar na. Als je met je auto plankgas 70 rijd met veel rook achteraan dan kan die nog prima dienen in het verkeer maar dat wil niet zeggen dat hij gezond is. Maw een koelkast die na dag en nacht draaien -18/5 haalt is niet wenselijk. Daar moet een duty cycle zijn. Maar mss heb je niet lang genoeg geobserveerd??

de aardlek gaat er inderdaad uit als ik hem weer aansluit. dan bestel ik een nieuwe. bedankt! kan ik hem eerst aan laten staan zonder het onderdeel aangesloten enige idee van?

oke, duidelijk! en dat klopt inderdaad.

ik heb toch te snel geoordeeld inderdaad, vanmorgen toen ik van bed kwam dacht ik dat de aardlek er weer uit was maar de koelkast stond in rust stand. ik had niet verwacht dat hij zolang nodig had om alles compleet te koelen aangezien hij al wel op temperatuur was.

bedankt voor je antwoord eric en mijn twijfels weg te nemen.
ik laat het weten als na het vervangen van de ontdooielement er verbeteringen zijn.

voor nu, een fijne dag!

gisteren het element vervangen en tot nu toe werkt hij weer naar toebehoren.

bedankt voor je hulp!

Mss na een week of 14dagen eens kijken dat hij geen ijsvorming heeft op de verdamper.