stroom door lichaam bij aanraking koelvin pv omvormer en gasbuis

Ik voel een stroom door men lichaam als ik de koelvin van de pv omvormer aanraak tegelijk met de ongeaarde gasbuis. Heb alle aarding weggehaald om te testen. Voor de gasmeter is pvc buis en enkel na de gasmeter is koper. PV omvormer is een Growatt min 5000tl-xh. Kan iemand verklaren waarom er een stroomkring is tussen deze twee potentie punten? En hoe hier vanaf te raken.

De koperbuis na de meter moet vereffend worden. Controleer de aarding van je omvormer ook maar even.

water, gas dient idd aan de HAR te hangen in de meterkast. de omvormer zou via zijn eigen aarding aan de netvoeding al geaard moeten zijn, wrs is de gasbuis dus de oorzaak. echter zijn er genoeg frot pv boeren die een extra draad niet in de prijs hadden zitten dus meten is weten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

... de koelvin van de omvormer zou op de massa moeten hangen 0V? Hoe meet je een fout op de omvormer?

mvdk

Golden Member

Haal een rolletje, zo'n 30mtr, draad bij de bouwmarkt. Sla een fietsspaak in het gras in de tuin. Als je geen tuin hebt, een 8duims spijker tussen de straattegels. Maak daar de draad aan vast, en neem het andere eind mee naar binnen. Misschien heb je meer draad nodig. Enniewee, bij die bouwmarkt waar je die draad koopt, koop je ook een simpel digitaal multimetertje.
Ene aansluiting van de multimeter aan die draad, andere aan die gasbuis en daarna aan de omvormer.
Wel opletten dat je de meter in het juiste (V) bereik zet. Anders doet ie plof en kun je weer naar de bouwmarkt.
Zet voor de zekerheid een brilletje op.

keebrev

Special Member

Let op met je Growatt omvormer. Deze kan een foutmelding geven en in storing gaan (PE-error of zo iets) als deze geen goede aarding heeft.
Doe wat @testman zegt, aarding van de omvormer herstellen, en in de meterkast de gasleiding verbinden (vertind 6mm2 koperdraad) met het blokje waar alle aarddraden tesamen komen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
mvdk

Golden Member

Doe die aardings en vereffeningswerkjes wél met uitgeschakelde hoofdschakelaar. Ergens kán anders iets gaan knetteren.

Boiler en of cv ketel ook losgekoppelt ?

Op zondag 6 oktober 2024 09:56:06 schreef HD13:
Boiler en of cv ketel ook losgekoppelt ?

Nee, klopt. Langs daar is ook een stroom pad voor de gasbuis. De massa van de omvormer ligt normalerwijs aan de nul geleider?

mvdk

Golden Member

Hoe weet je wat de nul geleider is?

Elektrische apparaten met een metalen behuizing worden bij voorkeur voorzien van een schroefklem met een aarde teken. Daar behoort dan de geel/groene beschermingsleiding/aarddraad op aangesloten te worden. Niet de nul leiding, niet de blauwe of rode. De geel/groene. Alstie d'r niet is, is het zeer verstandig deze alsnog aan te leggen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 6 oktober 2024 10:52:15 (83%)

Niet nul, maar aarde. Aanraakbare metalen delen dienen geaard te zijn. De schakelmosfets/igbts/whatever zijn in principe van het koellichaam geïsoleerd.

Ga na of je omvormer wel correct met aarde verbonden is.
Ga na of je CV ketel wel correct met aarde verbonden is.

Ja en ja? Dan is er een kans dat er een beschadigde draad tegen je gasbuis aan loopt te schuren en je gasbuis onder spanning zet. De buis zelf is geen betrouwbare geleider doordat er teflon of hennep (als ie oud genoeg is) tussen de buisverbindingen zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

De koelvinnen op de omvormer dienen ook geaard te worden, bij Growatt zit er een extra aansluiting aan de rechter zijde als je er voor staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En de installateur moet het koellichaam zelf aan aarde leggen? Beetje maf om dat te leveren zonder verbinding daar de (ik neem aan metalen) behuizing.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
keebrev

Special Member

In de kabel zit ook een PE- draad. Die aan de koelvinnen is een extra, zoals die NL verplicht is.
Als je gaat meten, de pv-installatie uitschakelen en de ac-connector loskoppelen.

Op zondag 6 oktober 2024 10:30:43 schreef ElektroBlazter:
[...]

Nee, klopt. Langs daar is ook een stroom pad voor de gasbuis. De massa van de omvormer ligt normalerwijs aan de nul geleider?

Massa heb je hier niet mee te maken en werkt verwarrend. De aarde (of PE) van de omvormer ligt normalerwijs aan de aardaansluiting. Als deze niet aangesloten of onderbroken is, staat er spanning op aanraakbare delen die intern in de omvormer capacitief gekoppeld zijn met het net (fase en/of nul). Er kan ook sprake zijn van 2 aardaansluitingen zoals hierboven wordt aangegeven.

Voor de gasleiding geldt hetzelfde. Als deze niet ergens aan aarde ligt, en een apparaat wat eraan hangt zoals het fornuis of de CV-ketel ook niet, kan er een capacitieve koppeling met het net ontstaan.

Onder de streep is de kans groot dat OF de gasleiding OF de PV-omvormer niet aan aarde hangt. De enige manier om schokken en erger te voorkomen is als ze beide correct geaard zijn.

Begin bij de PV omvormer. Als het dan opgelost is, mooi.

Als het dan niet opgelost is, dus de gasleiding niet aan aarde hangt, moet deze geaard worden maar moet je ook alle aangesloten apparaten controleren op een correcte aarding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 6 oktober 2024 11:55:45 schreef Lambiek:
De koelvinnen op de omvormer dienen ook geaard te worden, bij Growatt zit er een extra aansluiting aan de rechter zijde als je er voor staat.

Is volgens mij voor NL niet van toepassing op vast aangesloten apparaten die al geaard zijn. Het mag wel natuurlijk.

normaliter koppel je de aarde van het panelenframe aan de aardschroef op de omvormer. menig omvormer heeft een isolatie lektest aan boord, slaat een paneel door naar het frame dan schakelt de boel af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 6 oktober 2024 09:10:11 schreef mvdk:
Doe die aardings en vereffeningswerkjes wél met uitgeschakelde hoofdschakelaar. Ergens kán anders iets gaan knetteren.

Ik heb ondertussen een vereffeningsklem geinstalleerd.
Ik kan zowel de koelvin van de omvormer, de gasbuis, alle koperleiding, de boiler op de vereffeningsklem aansluiten? Ik zet hier best de hoofdschakelaar en omvormer 230V net uit tijdens deze werken?

keebrev

Special Member

Op vrijdag 11 oktober 2024 17:25:31 schreef ElektroBlazter:
[...]

Ik heb ondertussen een vereffeningsklem geinstalleerd.
Ik kan zowel de koelvin van de omvormer, de gasbuis, alle koperleiding, de boiler op de vereffeningsklem aansluiten? Ik zet hier best de hoofdschakelaar en omvormer 230V net uit tijdens deze werken?

Je geeft al zelf aan dat het "prikt". Ja dus, voor alle veiligheid voor jezelf.
Ook schrikreacties kunnen een onverwachte negatieve resultaat opleveren.