Samsung QE65Q6FNAL moederbord wissel

Hallo,

Ik heb voor deze TV een nieuw moederbord binnengekregen, het BN94 nummer is BN94-13029E. Het originele moederbord heeft BN94-13029K. De moederborden zijn beide geschikt voor de QE65Q6FNAL alleen het nieuwe mainboard werkt niet en de tv start telkens opnieuw op. Ik las op internet over eeproms overzetten of het programma van de eeprom overzetten. Aangezien het moederbord 3 eeproms heeft weet ik niet welke ik moet hebben. Ik heb deze 3 eeproms al van het oude naar het nieuwe board overgezet maar dit lost het Bootloop probleem niet op. Daarnaast is de software type en versie van het NAND flash geheugen bij beide moederborden hetzelfde. Weet iemand hoe ik toch dit nieuwe mainboard werkend kan krijgen?

De reden dat het oude moederbord vervangen moet worden is dat de TV na +-10 minuten uitvalt vanwege een CPU die warm extreem warm wordt en daardoor waarschijnlijk contact verliest met de BGA footprint, als de TV uitgevallen is, is er geen rode standby led te zien en is het beeld volledig zwart
ik moet vaak een uur wachten met de stekker uit stopcontact voordat de TV weer normaal aangaat.

QE65Q6FNAL versie 01 BN94-13029E beeldscherm CY-QN065FLLV5
QE65Q6FNAL versie 02 BN94-13029K beeldscherm CY-QN065FLAV5

Met andere woorden het verschil zit in het beeldscherm, dat houd ook in dat de LVDS aansluiting anders wordt aangestuurd. Met het overzetten van een eeprom ben je er niet.

Oke,
Is er een manier om het paneel type te veranderen.
Ik weet dat dit met het service menu kan, alleen ik kom nu zoiezo niet in het service menu.
Is er een mogelijkheid om het paneel type te resetten of iets dergelijks dat het moederbord wel kan opstarten.

Kijk eerst eens naar de verschillen op beide mainboarden en dan met name het deel tussen de processor en de LVDS aansluiting. Ik ken toestellen met een AUO panel waarbij er een compleet extra circuit zit om de voeding van het panel aan te sturen. In het kort, niet aan beginnen, juiste mainboard aanschaffen is de beste en naar mijn idee de goedkoopste oplossing.

Oke de circuits bij beide mainboards zijn gelijk als ik ze vergelijk. Zal er dan toch een ander paneeltype in het nand flashgeheugen(bga chip) zijn geprogrammeerd. De code en softwareversie die zichtbaar op het nand flashgeheugen staat komt wel volledig overeen bij beide mainboards.

De reden dat ik niet het juiste mainboard heb aangeschaft is omdat het specifieke type niet beschikbaar was. Ik heb wel eens bij de UE40mu serie een moederbord uitgewisseld met een ue50mu tv, dit werkte gewoon,maar bij qled tv's is het dus niet te doen helaas als dat zo lees.
Heb overigens voorlaatst wel een moederbord bij een LG oled77gx6 gewisseld met een moederbord van een LG oled65gx6, dit ging super makkelijk. In het service menu het model aanpassen en serienummer waarna de tv zelf online een andere update ging downloaden voor de oled77gx6.

William heeft wel gelijk, het is echt toch wel kleine verschillen in aansturing scherm. En ja, dat moederbord niet verkrijgbaar is, zegt al genoeg: gaan vaak defect.

Uiteindelijk is het gelukt om het nieuwe moederbord werkend te krijgen.
Ik heb alles wat anders is ten opzichte van het oude/defecte moederbord aangepast.
0 ohm weerstanden verplaatst, voedingscircuit enz. overgezet naar het nieuwe moederbord en alle spi eeprom chips overgezet.
De TV werkt nu volledig.
Bedankt voor de tips en suggesties.

Sja, dus hardware matig best wel anders zoals verwacht! Maar nette inzet word beloond!