Mijn digitale onderwatercamera hield er opeens mee op. Bij controle bleek er een druppeltje water bij de batterij te zitten. Alles goed laten drogen en groene oxide bij positief contactpunt verwijderd. Helaas nog niets.
Wat mij wel opviel is dat er 4 contactpuntjes onderin de camera zitten.
De '-' en de twee ernaast gelegen contactpunten staan iets omhoog. Het '+'contactpunt ligt iets lager. Misschien hoort dit wel zo want je moet de batterij iets indrukken en vast klikken.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet of hier nog iets aan te doen is?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tja, we zullen toch vooral moeten weten welk type camera het is. Aan informatie welke lens je in gebruik hebt, hebben we niet zoveel 
Panasonic Lumix is een gigantische serie camera's en lenzen, dus voor betere adviezen (behalve open maken) hebben we echt meer info nodig.
Beste weardguy, Ik wist niet eens dat ik de lens had beschreven. Verder staat er nog DMC-FT30 en 8m/26ft waterproof mega 0.1.5 / 25 mm wide op het toestelletje. Ik heb hem ook al proberen open te maken maar ik kan alleen de oranje kleurige 'schilden" eraf halen. Daarin zit een plastic camera waar ik verder niet in kan.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Hallo contactje2: zo was dat ook niet bedoeld
Uit persoonlijke fotografiekennis (ik heb een Panasonic GH5) zag ik het ASPH meteen staan en wist ik dat het om de lens ging (het staat voor 'aspheric', asferisch, een bepaalde slijping van een of meerdere lenzen)
Met DMC-FT30 heb ik uit kunnen vinden om wat voor camera het gaat en ik vrees dat het dan einde oefening is: waarschijnlijk moet je de rest ook niet open kúnnen maken omdat je 'm nooit meer waterdicht krijgt.
Bij slechts een druppeltje water bij de accu zou ik me overigens niet direct zorgen maken, maar het is natuurlijk wel een teken dat er ergens vocht binnen is gekomen óf condens 'samengeklonterd' is tot een druppel vocht.
Wat je nog zou kunnen proberen: laat het ding GOED drogen door alle klepjes voor zover aanwezig/mogelijk (2-3 dagen minimaal) open te laten staan. Eventueel op een wat warmere plek (graad of 30).
De accu verwijderen en de camera even inschakelen, 5 seconden wachten en weer uitschakelen, om dan de accu er weer in te stoppen wil ook wel eens helpen, ik heb er mijn Panasonic wel eens mee wakker gekregen, die na in vrieskou uitgevallen te zijn niet meer in wou schakelen met een verse accu.
Dank je voor alle raad. Wij hadden hem al dagen laten drogen en de batterijen SIM kaart verwijderd. Nogmaals geprobeerd maar hij gaat sinds hij uitviel geen seconde meer aan. Is deze apparatuur zo gevoelig dat als er een druppeltje water in komt gelijk het gelijk einde verhaal is.
Leve de wegwerpmaatschappij!!!!
Als we nog eens gaan snorkelen dan kan ik dus misschien beter een wegwerp onderwater camera kopen. Dit is geheel tegen mijn principes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zit er geen zekering op een print in de buurt van de accu welke door is gegaan? heb dat ook eens gehad bij een compact camera van canon. de opstartstroom die wat hoog was, was daar wrs oorzaak aan.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Zijn de batterij contacten wel echt goed schoon? maak het contactvlak eens schoon door met een gummi wat te poetsen.
Alles is goed schoon en vetvrij, ik vrees toch dat het + contactpunt geen verbinding maakt. Ik ga proberen met een stukje zilverpapier het een stukje positief contact op de accu dikker te maken, maar het is allemaal zo klein.
Het contactpunt zit helemaal onderin het batterij houder en is moeilijk te bereiken. Als iemand een ander goed idee heeft hoor ik het graag.
Ik heb het positieve contactpuntje van de batterij iets verlengd door er een klein druppeltje soldeertin op aan te brengen. Batterij weer helemaal opgeladen en erin gedaan. Maar helaas de onderwater camera bleef stil.
Ik vrees dat deze camera door het druppeltje water toch echt overleden is.