Een of twee jaar geleden kocht ik een USB3 hub die (vermoedelijk namaak) slecht ontworpen was, en met een externe voeding kon werken.
Die was bedoeld voor m'n Pi3, maar sloopte de USB poort waar die hub op was aangesloten, omdat er spanning terug de Pi in ging.
Toen ik die hub dan ook wegmieterde, en een nieuwe kocht (dit keer ook voor een ander projectje), heb ik 'm meteen opengemaakt.
Bij het presenteren van spanning op de ingang voor externe voeding, meet ik óók een spanning op de upstream poort zonder dat deze is aangesloten op de computer (de spanning is wel zo'n 0,3V lager dan op de voeding-poort).
Dat vind ik niet logisch. Ook niet omdat er op de print een diode aanwezig is:
Kathode van de diode hangt aan +5V externe voedingpoort.
Anode van de diode hangt aan +5V upstream poort.
Ik vraag me dus af hoe ik op de upstream poort spanning kan meten.
Omdat ik het datablad van de controller niet kan vinden (ik eindig op erg obscure Chinese gok-websites), denk ik dat ik naar een comparator uitgang kijk, die beslist of de hogere spanning gebruikt wordt, of de lagere op de upstream-poort en die laatste vervolgens beschermt.
Er zitten 2 of 3 condensatoren tussen de + zijde van de voedingpoort en de upstream poort.
Omdat ik dus op de Pi de USB poort sloopte met het terugleveren van spanning de Pi in, ben ik heel voorzichtig met het aansluiten tot iemand me hier iets meer duidelijkheid over kan verschaffen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is het aansluiten van een vorm van belasting op de upstreampoort, om te zien of de boel dan meteen instort.
Mocht het helpen, 2 foto's van de print.
De diode op deze foto linksonder, upstream poort links, voedingpoort rechts:
De voedingpoort links en de upstream poort rechts:
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 28 oktober 2024 16:07:39 schreef Frederick E. Terman:
Met alleen de voltmeter als belasting (10 of 11 MΩ) moet de diode wel héél goed sperren om geen spanning meer over te houden.Schottky diodes lekken meer dan 'gewone' diodes. Zie het sim-plaatje. Wat voor diode is het?
[bijlage]
Ha! Wat een goede vraag. Waarom dacht ik er niet aan het datablad op te zoeken
.
Het is een 3 Ampere Schottkey diode met 0.5mA lekstroom...
Ik heb er net een LED'je op geprobeerd te laten branden. Dat werkt niet.
De spanning kon ik op dat moment niet meten, maar is ook niet echt nodig. Ik weet nu dus dat er geen gevaar is, en leerde weer wat nieuws inzake het meten van onderdelen
.
Bedankt voor de hulp!