Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De setup is minimalistisch: Raspi 3B met een RTL-stick uit China.
Ik had altijd het idee dat ik, om min of meer ontvangst te hebben, de ontvanger of toch minstens zijn antenne buiten moest opstellen, met alle complicaties vandien, waterdichtheid, condens, stroomvoorziening, &c
Maar als eerste poging had ik de boel hier binnenhuis opgezet, en ik ben zeer aangenaam verbaasd: zopas kwam er nog een Mexicaanse airliner door ten noorden van Coimbra, in vogelvlucht toch zo'n 40 km verder.
Zou het kunnen dat de Portugese aether minder vervuild is?
De man-made storing kan wellicht minder zijn.zonnepaneelomvormers,schakelende voedingen en zo..
Atmosferische storing blijf je altijd houden, zelfs in de gelijkstroombanden..(onweer enzo)
Zo rond de 1GHz is de band niet zo vervuilden daar mag ook geen 'huis tuin en keuken' spul op babbelen.
Op dinsdag 29 oktober 2024 01:08:49 schreef Paulinha_B:
De setup is minimalistisch: Raspi 3B met een RTL-stick uit China.
Dat mag van mij wat specifieker: heb je een link naar die stick?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Sorry, GJ_, ik dacht dat die dingen allemaal op ekaar geleken.
Ik vind hem niet meer in mijn inkoophistoriek bij ali, maar hij lijkt heel erg op deze: https://www.aliexpress.com/item/1005007812016532.html
Op dinsdag 29 oktober 2024 09:21:55 schreef Paulinha_B:
Sorry, GJ_, ik dacht dat die dingen allemaal op ekaar geleken.
Da's heel goed mogelijk, maar ik heb er weinig verstand van, vandaar mijn vraag. Ik neem aan dat het verder ook niet echt plug&play is?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor raspberry pi download je meestal een image met het OS er op. Makkelijker/sneller dan een installer die de disk formatteert en vanaf scratch allemaal pakketjes gaat installeren.
Zoals voor 3D printers nu ook octoprint preinstalled op een image beschikbaar is, zal ondertussen voor deze toepassing ook de benodigde software wel als image beschikbaar zijn.
Dus dan is het pi uit verpakking halen, image downloaden, op SD zetten, usb stick er in antenne aansluiten en gaan met die banaan.
Paulinha_B
Honourable Member
@rew: Ik houd niet van hapklare brokken.
@gj_: Er zijn diverse pakketten die de data decoderen, totnogtoe gebruik ik dump1090-mutability omdat die mee aangeboden wordt met de raspbian-distributie. Voor verdere decodering heb ik dan wat python gepleegd.
dump1090-mutability --raw | ./interpret1090.py &De eerste is dus als dusdanig van het www gekomen, het python-script is huisvlijt. Men kan echter ook dump1090 zelf een mooi overzichtelijk scherm laten maken, door andere opties bij de invocatie.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op dinsdag 29 oktober 2024 01:08:49 schreef Paulinha_B:
Zou het kunnen dat de Portugese aether minder vervuild is?
Hier in Oostzaan ontvang ik (niet ver van Schiphol) met minimale middelen ongeveer tot 100 km. Met adsb printplaatantenne van €3 buiten op 2m hoogte gaat dat eenvoudig tot meer dan 200 km. De signalen zijn bijzonder sterk en dankzij de hoogte van de vliegtuigen gaat dat heel goed.
Het gaat zo goed dat ik het spul weer heb opgeborgen, klaar, volgende project!
nonius
set SCE to AUX.
ADS-B ontvangen is niet zo heel lastig, heb dat hier vroeger ook gedaan, gewoon op een Icom IC-R10 breedbandontvanger (op de originele rubber-duck 'antenne'). Audiokabeltje tussen ontvanger en laptop, plus de juiste software installeren (geen idee meer welke software, het draaide in elk geval onder Windows 2000, dus dat geeft ongeveer aan hoe lang geleden het was....Ik draai nu ca. 20 jaar onder Linux). Leuk om inderdaad te kunnen zien wat er allemaal rondvliegt, maar na een half uurtje was de lol er voor mij weer wel af.
Was in dezelfde tijd dat ik ook gespeeld heb met de ontvangst van semafoon-signalen. Stelde ook vrij weinig voor qua hardware: ontvanger en audiokabeltje, plus juiste software.
Het gaat zo goed dat ik het spul weer heb opgeborgen, klaar, volgende project!
Heh. Erg herkenbaar.
Ben midden jaren '90 bezig geweest met ontvangst van weersatellietbeelden: veel tijd en moeite gestopt in de zelfbouw van een 137MHz ontvanger (bouwen ging nog wel, afregelen zonder geschikte meetapparatuur was lastiger. Had reeds tientallen zenders gebouwd, maar een ontvanger was andere koek....), een interface printje gebouwd (was toen nog nodig, om aan te sluiten op seriële of parallelle poort), een kruisdipool met bijbehorende antenneversterker. Satelliettracker software met benodigde Kepler-data geïnstalleerd om te kunnen zien wanneer welke satellieten over kwamen. Toen alles eenmaal werkte heb ik misschien een dozijn weerplaatjes ontvangen, daarna was de uitdaging verdwenen.... Op naar het volgende project.... 23cm ATV zenden en ontvangen, idem. Daarna op 3cm. Werkt? Ok, volgende project. TDOA en Doppler peilers, satelliet-QSO's....zelfde laken een pak. Als het werkt is de lol er af.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Voordeel van vliegtuigen is dat ze hoog zitten. Er zit dus nauwelijks iets tussen jouw RX en de zender. Dan is 40km echt niks.
nonius
set SCE to AUX.
De radiohorizon voor vliegtuigen is op VHF/UHF ongeveer:
bereik [km] = 4 * sqrt ( hoogte [m] )
Dus op 1000m hoogte heeft een toestel al een radiohorizon van ca. 120km. En de meeste verkeersvliegtuigen zitten een stuk hoger dan dat.
Ik heb al een jaar of 4 dat ding op zolder onder de houtenkap staan
https://www.youtube.com/watch?v=tFEaNo9Q62Q
Antenne zelf gemaakt zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=Wzx13N-ywXQ&t=8s
Ik haal ~ 100 km
Als je voldoende data aanlevert krijg je een gratis account bij flightradar.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (16%)]
Op dinsdag 29 oktober 2024 09:38:27 schreef GJ_:
[...]Da's heel goed mogelijk, maar ik heb er weinig verstand van, vandaar mijn vraag. Ik neem aan dat het verder ook niet echt plug&play is?
De meeste DVB-T USB-tuners kunnen hiervoor gebruikt worden. Het is inderdaad vrij plug&play. 't is te zeggen... je moet de hardware niet aanpassen. Je hebt uiteraard wel software nodig om de signalen te capteren en te decoderen.
Destijds gebruikte ik daar dump1090 voor. Maar dat is al wel een tijdje geleden. Waarschijnlijk bestaan er in tussentijd veel betere tools voor.
Op zondag 3 november 2024 08:50:38 schreef Peter112:
Als je voldoende data aanlevert krijg je een gratis account bij flightradar.
adsb exchange heeft ook zoiets, en die hebben een voorgebakken image beschikbaar voor de mensen die van plug and play houden:
https://www.adsbexchange.com/ways-to-join-the-exchange/build-your-own/
Op maandag 4 november 2024 08:20:23 schreef Sine:
[...]adsb exchange heeft ook zoiets, en die hebben een voorgebakken image beschikbaar voor de mensen die van plug and play houden:
https://www.adsbexchange.com/ways-to-join-the-exchange/build-your-own/
toch redelijk plug en play https://www.flightaware.com/adsb/piaware/build/ vind ik.