Hallo allemaal,
Ik heb een Indiset koel/vroes CM02. Sinds een week werkt de koeling soms wel en soms niet. De vriezer werkt wel.
Als ik de spanning eraf haal en de stekker er weer in doe dan trekt ie 800 watt. Daarna gaat ie naar 0 watt en vervolgens 40 watt. Ik hoor de motor dan een klik geven. De condensor is koud en soms als de koel weer werkt is de consensor warm. De motor zelf voelt wel warm aan.
Kan ik dit makkelijk oplossen is de relais stuk of moet ik moet ie naar de schroot?
Ik hoor een soort zoemend geluid constant van hard naar dempend het lijk alsof de koeling niet wil aanslaan.
Ik zie aan de binnenkant van de koeling wel condens niet veel. Ik heb de condens afvoer nagekeken en schoongemaakt dacht dat ie verstopt zat maar probleem is niet verholpen.
groetjes,
Hemant
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klinkt als een defecte aanloop-PTC of relais, -maar kan ook een probleem met de compressor zijn.
Inderdaad wel handig om het typenummer te weten. De typesticker zit in de koelkast, vaak tegen de zijwand eventueel naast de groentelade.
Op dinsdag 29 oktober 2024 14:03:32 schreef hemant_5400z:
Hoi,Bedankt zie fofo in de bijlage.
Hemant
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat zal waarschijnlijk een klep zijn die niet meer goed werkt of vast zit. Die regelt de koude luchtstroom.
Kan ook vastgevroren zijn in dit type kastjes.
Je zou kunnen beginnen met hem eens een nachtje te laten ontdooien om dat uit te sluiten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (23%)]
EricN
Dit is een eenvoudige koelkast met verdampervoeler vd thermostaat in de frigo. 1 gasleiding die begint in de diepvries en eindigt in de koelkast.
Ik vraag me af of het geklik vd compressor komt omdat je hem probeert te starten onder comoressie. Dit gaat NIET. Een compressor die net gestopt is moet 5 minuten rusten eer die kan starten.
Mogelijkheden:
Thermostaat hapert en sluut het contact niet als dit moet. Bij 5 graden vd achterwand vd koelkast slaat hij aan. Bij -15(20) (verdamper frigo) springt hij terug af.
Of motor weigert soms te starten. Hang een voltmeter op de blauwe en zwarte draad op de compressor en kijk of de voltage overeen komt met het aanslaan.
Het is een CA55 by the way
Bedankt zal hem even ontdooien en kijken wat ie morgen doet.
Vreemde is dat is maar 220v 40 watt trekt terwijl als de koelkast koelt hij tussen 80-100 watt zit.
Als ik aan de thermostaat draaii spingt ie ook niet duidelijk aan voorheen merkte je dat ie echt aan ging.
Geluid snap ik ook niet de motor zelf zoemt maar ik ook een soort zingend geluid.
Kan ik de themostaat overbruggen om te kijken of ie wel aanslaat en het dus eventueel aan de thermostaat licht?
Ijsvorming is er wel maar niet superveel.
Hemant
EricN
Uiteraard. Thermostaat overbruggen moet als reactie hebben dat de koelkast zeer koud wordt en compressor continu draait. Dit kan evenwel even duren daar de diepvries eerst de koude krijgt. Als die niet volledig op temperatuur is gaat die even met de koelenergie lopen.
Aan de thermostaat draaien heeft geen effect. Enkel als hij bijna gaat af slaan kan die eenmalig klikken.
Als vriezer normaal werkt met 1 koelsysteem, dan is de thermostaat lam. Lus deze door en kijk wat de kast dan doet. Word koelkast ijs en ijskoud, is koelsysteem OK. Staat kast in huis bij 20 Graden of in een schuur of bijkeuken onder de 15 Graden??
EricN
800w = geblokkeerde compressor. Waarschijnlijk te snel gestart. Compressie moet van piston af zijn alvorens te starten.
0 watt = uitval vd stroombeveiliging vd motor.
40w= mogelijk heb je de winterbeveiliging opgezet. Staat er een knop op het thermostaatkastje die aan staat?
Is het geen klassieke mechanische thermostaat?
Hoi,
Thermostaat kan draait van 1 tot en met 5. Zie verder geen andere knopjes, althans heb niks ingedrukt.
Hemant
EricN
Hoi dacht dat dat de superfrost was die stond op 1 naar 0 gezet.
Welke draaiden zou ik moeten doorlussen die bruine die bovenop zit met bruine in het midden?
Hemant
EricN
Normaal 6 met 4 (op de thermostaat staan bij de stekkers nummers). Als je 2 verbind en de compressor draait is het in orde.
De winterschakelaar hoeft niet noodzakelijk uit maar het scheelt wel in verbruik. De functie ervan is om te zorgen dat als het toestel in een koude ruimte staat, de koeling verzekert blijft.
[Bericht gewijzigd door EricN op (44%)]
Hoi,
ik hebben 2x6 op de thermostaat staan.
bruin 6 boben met 4 zwart onder gaat de koelkast niet aan. (foto)
6 midden met 4 zwart wel, de motor was altijd wel aan vriezen lukt wel koelen alleen niet.
Heb de vriezer vannacht even ontdooit die is ijsvrij, net 4 en 6 van the thermostaat gehaald en doorgelust.
Eeens kijken of het wat kouder wordt.
Houd jullie op de hoogte.
Hemant
EricN
Hoi,
Vreemde is dat ondank dat ik nu 4-6 heb gelust (los van de thermostaat) dat de Indiset nogsteeds maar 40 watt verbruikt. waar ik een veel hogere waarde had verwacht.
Hemant
Je hebt overigens helemaal gelijk dat is inderdaad een 3 6 4.
staat nu 40 min aan maar achterijzde(condensor) wordt niet warm.
Hemant
EricN
En de compressor draait met zekerheid?
De condensor behoort snel warm te worden. Binnen de 5 minuten. Dus ofwel een gastechnisch probleem (kleppen, gaslek, piston, verstopping...) Ofwel draait de compressor niet.
Leg je hand er op. Trilt hij mooi?
Hoi,
Ja compressor trilt eb is lekker warm, condensor zelf is koud.
Hoe zou ik een verstopping kunnen verhelpen/constateren, aangezien de vriezer ontdooit is en gewoon weer goed koud is.
heel soms wordt de condensor namelijk wel warm en dan koelt ie volgens mij wel wattage gaat dan naar 80 watt.
Hemant
[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op (22%)]
EricN
Het is een gesloten gassysteem. Wat mij betreft is dit voor de recyclage. Mss dat anderen een gouden tip hebben maar ik vrees er voor. In die kwaliteits/prijscategorie is het snel over and out.
Als vriezer koud is en koelkast word niet koud ondanks doorgeluste thermostaat en wattage is rond de 40W, dan is het einde oefening voor de compressor, de klep sluit niet meer goed en bouwt geen druk op en daardoor word condensor niet warm en bij 80W (wat normaal is) wel. tijd voor een nieuwe!!