Francisco
Special Member
Beste mensen
Ik zoek een schakeling die led verlichting op 12 volt langzaam in en uitschakeld.
liefst nog met een instelbare maximum stand.
Dus schakelaar aan de verlichting gaat bijvoor beeld in 5 seconden van nul naar 100%.
Schakelaar uit en de verlichting gaat in 5 seconden van 100 naar nul % .
Ik heb een dimmer gevonden die dat kan , maar die werkt met een drukknop.
en bij lang drukken kan je de dimmen up en down.
maar ik wil niet dat de gebruikers het dimmen kunnen beinvloeden.
Dus in en uitschakelen met een vaste tijd en hoogste stand instelbaar.
Weet iemand of zoiets te koop is of in geval van bouwen een paar hints heeft!
Groeten uit Boskoop.
Voor de eindgebruiker zijn hier vast wel 12v drivers voor die zoiets kunnen. 5 seconden is wel hééél traag, 1 seconde zal al wat gangbaarder zijn.
Wil je echt 5 seconden en ook niet de huidige driver weg doen dan wordt het wel een stuk lastiger.
Als die dimmer die je vond in principe alles goed doet kan je de drukknop vervangen door een schakeling die alleen maar een kort puls kan geven. Dat kan met een multi-tijdrelais van een paar tientjes of een schakelingetje dat je zelf soldeert voor €5.
In plaats van de led maak je dan een optocoupler:
https://www.circuitbasics.com/555-timer-basics-monostable-mode/
Tijdrelais: https://www.conrad.nl/nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multif…
MGP
LDmicro user.
Het grootste probleem zal de ledverlichting zelf zijn, afhankelijk van hoe de leds gestuurd worden.
En netstroom of batterij?
[Bericht gewijzigd door MGP op (12%)]
Als je kunt programmeren is een controller (bijvoorbeeld een 12F683 in combinatie met een mosfet) het eenvoudigste, dan kun je het maken zoals je het zelf wil. Maar wat @Aart laat zien kan ook, het is maar net wat je wil.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Francisco
Special Member
Op vrijdag 1 november 2024 11:02:22 schreef MGP:
Het grootste probleem zal de ledverlichting zelf zijn, afhankelijk van hoe de leds gestuurd worden.
En netstroom of batterij?
Netstroom via een 12 volt voeding
Francisco
Special Member
Op vrijdag 1 november 2024 10:58:34 schreef K7Jz:
Voor de eindgebruiker zijn hier vast wel 12v drivers voor die zoiets kunnen. 5 seconden is wel hééél traag, 1 seconde zal al wat gangbaarder zijn.Wil je echt 5 seconden en ook niet de huidige driver weg doen dan wordt het wel een stuk lastiger.
Als die dimmer die je vond in principe alles goed doet kan je de drukknop vervangen door een schakeling die alleen maar een kort puls kan geven. Dat kan met een multi-tijdrelais van een paar tientjes of een schakelingetje dat je zelf soldeert voor €5.
In plaats van de led maak je dan een optocoupler:
https://www.circuitbasics.com/555-timer-basics-monostable-mode/Tijdrelais: https://www.conrad.nl/nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multif…
hoi bedankt
"multi-tijdrelais" voor de puls had ik ook al aan gedacht, maar dan moet ik nog een extra relais, want in de schakelaar zit ook een leplampje op 230 volt en ik heb geen blauwe draad bij de schakelaar.
Als ik de nul via de gebruiker in de "uit" toestand wil gebruiken dan werkt dat waarschijnlijk niet met een multi-tijdrelais! dat probleem had ik ook met een badkamer ventilator en een andere led lamp.
De ventilator bleef een lage spanning zien waardoor de timer niet meer werkte en de ledlamp bleef heel zachtjes branden over de led in de schakelaar!
Francisco
Special Member
Op vrijdag 1 november 2024 11:07:14 schreef Aart:
Zoiets?[bijlage]
Frequentie allicht wat te hoog of laag.
zie niet helemaal hoe dat werkt!
R/C vertraging en een aanraak punt?
Wat doet de UC1 LM358
En het moet 8 amp kunnen dimmen!
Ok, dan is zelfbouw beslist niets voor u, en heeft u hier niets aan. Dat geeft niets 
Ik laat de schets wel staan, hij is nu toch al getekend.
[edit]
@hieronder; Ik houdt het als dat eenvoudig kan graag bij trough hole, al is het maar voor het breadboard, en heb toevallig een voorraadje BUZ11's uit een ander project.
De oscillator geeft inderdaad een soort van driehoek. De lineariteit is niet relevant, en wordt hier nog eens gecompenseerd omdat de stuurspanning van eenzelfde RC schakeling komt.
Maar laten we hier geen discussie over openen, daar heeft TS niets aan. Bij 8 A is het niet helemaal triviaal zo een schakeling goed op te bouwen. Als men al de werking niet doorziet is dat imo een goede aanwijzing van de te volgen richting.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Wat doet de UC1 LM358
Het schema toont duidelijk dat de LM358 een dubbele opamp is.
De eerste opamp is een vrijlopende oscillator, het lijkt me dat er een driehoekgolf wordt gemaakt maar heel zeker ben ik daar niet van.
De tweede opamp is een vergelijker oftewel comparator, die stuurt de mosfet open in functie van de spanning over C3. En de spanning over C3 verandert als men de schakelaar omzet, maar de verandering wordt gedempt, in de tijd gerokken, door C3 en de potmeter RV1.
De keuze van de mosfet kan nog bekeken worden: of deze BUZ11 8 amp aankan is nog wel uit te vogelen, maar het lijkt me sowieso een oudje, er moeten modernere alternatieven te vinden zijn, met minder vermogensverlies.
[edit: @Aart postte terwijl ik aan het tikken was, en ik geef hem grif gelijk] [[ en na zijn edit-toevoeging geef ik hem twee keer gelijk
]]