Heeft er iemand ervaring met wat voor (NEMA?) steppers er op zo een freesbank zouden moeten ?

Hoe groter de frees en hoe dieper je in het materiaal gaat hoe sterker de stepper moet zijn.

Als test zou je eens kunnen gaan frezen in een werkstuk en dan gewichten aan het spindelwiel hangen en dan kijken bij hoeveel gewicht je de frees in het materiaal kan verplaatsen

Dat is een best stoere machine. Ziet er erg degelijk uit.

Voor de grotere stappenmotoren (Nema23 en groter), ga altijd voor de "closed loop" versie van de motoren en drivers. Om verschillende redenen doen deze het een stuk beter, en het prijsverschil is simpelweg te klein om voor de ouderwetse "open loop" motoren te kiezen.

Voor deze machine zou ik voor Nema34 gaan. Gedeeltelijk omdat hij zo degelijk is, maar ook vanwege de rechthoekige geleidingen. Op vrijwel alle CNC machines zitten liniaire lagerblokken (met kogels of rollen), en dat vermindert de wrijving aanzienlijk. Er zit nu bijna zeker ook trapezium spindels in (Z-as misschien een tandheugel?) en dat is ook niet optimaal voor een CNC machine. Ook vanwege de extra wrijving, maar ook vanwege de extra speling en slijtage.

Een andere overweging:
Als de motoren een stap groter zijn dan "noodzakelijk", dan heeft het wat extra geld gekost, maar de extra reserve is onschadelijk. Als de motoren te klein zijn, dan werkt het niet, en mag je opniew beginnen. Zowel met andere motoren kopen, als alle motor steunen aanpassen.

En het ligt er ook aan wat je met deze machine wilt doen. Als je alleen met vingerfrezen werkt dan is dat wat anders dan als je grote mantelkop frezen wilt gebruiken, en daar is de rest van de machine wel op gebouwd zo te zien.

Nog een overweging:
Vaak worden de motoren recht achter de spindels gezet omdat dit het gemakkelijkste is om te maken, maar de machine wordt er ook een stuk groter door. Door tandriem overbrengingen te gebruiken, kun je de motoren 180 graden draaien en het geheel een stuk compacter houden. Ik heb zelf eens een motor model gemaakt uit een stuk PUR schuim, en een stuk elektriciteitsbuis voor de as. Dan kun je passen of het werkt bij verplaatsing van de assen.

En verder, zet dit bericht ook op:

https://cnczone.nl/

Ook nederlands talig forum, en daar zit veel meer ervaring met CNC machines dan hier.

Nog een extra probleem is dat deze machine nooit bedoelt is om als CNC gebruikt te worden. Vaak is het relatief eenvoudig om er een paar stappenmotoren op te Frankensteinen, maar om het netjes te doen is heel veel meer werk.

Als je het netjes wilt doen, dan is het verschil tussen deze ombouwen, of een kompleet nieuwe machine bouwen niet zo heel groot meer. En je hebt nu een werkende machine waarmee je jouw CNC machine op maat kunt maken.

CNC machine's hoeven vaak ook niet zo heel zwaar uitgevoerd te worden. De trend is meer naar kleinere frezen en hogere toerentallen. Voor hobby is het vaak ook niet belangrijk als de machine tijd langer is. Je kunt wat anders doen terwijl de machine bezig is.

Door tandriem overbrengingen te gebruiken,

En dan kan je bv nog een 1:2 overbrenging maken en worden je motoren nog 2x sterker.

Met tandriem is zelfs makkelijker om te maken je hebt meer vrijheid waar je de motor plaatst en de uitlijning hoeft niet perfect te zijn. Het is wel iets duurder maar zoals ik al zei je kan met iets kleinere motoren weg komen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (45%)]

Iemand heeft m blijkbaar (of zo een zelfde) ge-be-CNC'ed.
En inderdaad met tandriem :

https://www.youtube.com/watch?v=7kn-G5HFjD8&t=5s

Op vrijdag 8 november 2024 18:00:49 schreef Kortsluiting_Online:
Dat is een best stoere machine. Ziet er erg degelijk uit.

Voor de grotere stappenmotoren (Nema23 en groter), ga altijd voor de "closed loop" versie van de motoren en drivers. Om verschillende redenen doen deze het een stuk beter, en het prijsverschil is simpelweg te klein om voor de ouderwetse "open loop" motoren te kiezen.

Voor deze machine zou ik voor Nema34 gaan. Gedeeltelijk omdat hij zo degelijk is, maar ook vanwege de rechthoekige geleidingen. Op vrijwel alle CNC machines zitten liniaire lagerblokken (met kogels of rollen), en dat vermindert de wrijving aanzienlijk. Er zit nu bijna zeker ook trapezium spindels in (Z-as misschien een tandheugel?) en dat is ook niet optimaal voor een CNC machine. Ook vanwege de extra wrijving, maar ook vanwege de extra speling en slijtage.

Een andere overweging:
Als de motoren een stap groter zijn dan "noodzakelijk", dan heeft het wat extra geld gekost, maar de extra reserve is onschadelijk. Als de motoren te klein zijn, dan werkt het niet, en mag je opniew beginnen. Zowel met andere motoren kopen, als alle motor steunen aanpassen.

En het ligt er ook aan wat je met deze machine wilt doen. Als je alleen met vingerfrezen werkt dan is dat wat anders dan als je grote mantelkop frezen wilt gebruiken, en daar is de rest van de machine wel op gebouwd zo te zien.

Nog een overweging:
Vaak worden de motoren recht achter de spindels gezet omdat dit het gemakkelijkste is om te maken, maar de machine wordt er ook een stuk groter door. Door tandriem overbrengingen te gebruiken, kun je de motoren 180 graden draaien en het geheel een stuk compacter houden. Ik heb zelf eens een motor model gemaakt uit een stuk PUR schuim, en een stuk elektriciteitsbuis voor de as. Dan kun je passen of het werkt bij verplaatsing van de assen.

En verder, zet dit bericht ook op:

https://cnczone.nl/

Ook nederlands talig forum, en daar zit veel meer ervaring met CNC machines dan hier.

CNCZone had ik al gedaan. Een van de moderators daar ken ik.

Op vrijdag 8 november 2024 18:09:13 schreef benleentje:
[...]En dan kan je bv nog een 1:2 overbrenging maken en worden je motoren nog 2x sterker.

Maar dan moet de stepper dubbel zo snel draaien en het koppel bij een stepper neemt af bij hoger toerental .

Zelf heb ik de beste ervaring met een Act Nema 34 met een DM860H steppercontroller op een freesmachine . Heeft meer dan koppel zat .

Maar dan moet de stepper dubbel zo snel draaien en het koppel bij een stepper neemt af bij hoger toerental .

Daar heb je wel een punt. Maar met frezen draai je juist langzaam enkel bij het verplaatsen moet het snel en dan heb je ook niet zoveel koppel nodig.

Die youtube van de Retrofit M????? MC51 ziet er ook best goed uit.Edit:Dit forum snapt blijkbaar geen Russisch. Is "Mactep MC51" redelijk?

Niet alleen tandriemen, maar ook stevige Servo motoren en zelfs EtherCAT...

En wat die tandriemen en poelies...
Ik was vergeten om het erbij te zetten, maar door achteraf poelies te verwisselen, kun je achteraf de verouding dussen Kracht / Snelheid / Resolutie aanpassen. Als je motor niet sterk genoeg was, vergroot dan de overbrengings verhouding, of andersom. Als de motor genoeg reserve blijkt te hebben kun je meer snelheid proberen.

Voor een machine die ik zelf ontwerp denk ik er aan om dubbele poelies te gebruiken. B.v. Kogelomloopspindels met een spoed van 10mm, en dan een set poelies van 1:2 en een set van 2:1. Bedoeling is om meer kracht en resolutie te hebben voor metaal frezen, en meer snelheid voor 3D printen, en SMT Pick & Place. De motoren voor X & Y as komen dan op een wip, zodat ik gemakkelijk de tandriemen om kan leggen.

Op vrijdag 8 november 2024 19:06:06 schreef Lead Acid:
[...]

Een professionele CNC machine heeft daarom ook nooit steppers. Antieke gebruiken DC servo's, vaak met encoder én tacho, de modernere gewone AC servomotoren.

Op vrijdag 8 november 2024 16:24:40 schreef bprosman:
Heeft er iemand ervaring met wat voor (NEMA?) steppers er op zo een freesbank zouden moeten ?

Hé Bram, mooie machine!

Voor die zou ik een Nema 34 gebruiken met een vertraging van 2:1. Ik heb op mijn freesbank ook een tandriem vertraging van 2:1 gebruikt en dan is het nog meer dan snel genoeg.

Voor zo'n grote machine zou ik wel een closed-loop systeem gebruiken, kijk eens bij Damen CNC, daar hebben ze mooie setjes voor zoiets. En voor de soft en hardware zou ik bij Bert Eding kijken, dat is gewoon goed spul.

https://www.damencnc.com/nl/cnc-besturingen/leadshine-closed-loop/sets

Damen CNC heeft ook spul van Bert Eding.
https://www.damencnc.com/nl/cnc-besturingen/edingcnc-aka-usbcnc

Ik heb zo'n formaat freesbank (iets groter, hij staat op de grond, men noemt het een gereedschapsfreesbank) en heb me er ooit in verdiept.
Mijn basis was een tandriem overbrenging 1:5 (met een HTD 5M 10mm breed 20:100 tanden) basis. Tandriem is: 5M-550-10
Het moment aan het horizontale handwiel heb ik zojuist nog even gemeten met een unster: ~3Nm. De voor/achter verplaatsing loopt iets lichter. De verticale (tafel-)verplaatsing loopt duidelijk zwaarder, maar daar zou ik zonder kunnen. Verticaal van enkel de spindel kan wel met weinig koppel.

In mijn geval zou de stappenmotor dan minimaal 3Nm x 1/5 moeten leveren.
Dat is voor de wrijving, met belasting wordt het echter niet heel veel méér.
Daar zou ik dan wel een factor 3 reserve op willen hebben. Dan kom ik met de 1:5 vertraging op iets in de range van 2...4Nm.
In mijn achterhoofd heb ik nog dat er eigenlijk een (hoek-)positieopnemer van de spindel bij moest. Met een aandrijving van de verdeelkop zou ik dan met een draadsnijtap tandwieltjes kunnen maken. En daarmee zou je dan een draadspindel als tandheugel kunnen toepassen.

Ik heb me destijds gebaseerd op spullen van https://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/tandriem/tandriem.htm

Hier kan ik nu een Nema23 motor kopen met 3Nm koppel:
https://www.omc-stepperonline.com/nema-23-closed-loop-stepper-motor

Om de poelie vast genoeg op de as te krijgen met daarbij L/R omschakelen is nog niet zo eenvoudig, zeker als het demonteerbaar moet zijn. Je zal waarschijnlijk moeten lijmen.
Er bestaan mooie klembussytemen voor (bv Fenlock, kijk vooral eens bij Maedler !), maar dat gaat je geld kosten.

Op zaterdag 9 november 2024 09:47:45 schreef Lambiek:
[...]
Hé Bram, mooie machine!

Voor die zou ik een Nema 34 gebruiken met een vertraging van 2:1. Ik heb op mijn freesbank ook een tandriem vertraging van 2:1 gebruikt en dan is het nog meer dan snel genoeg.

Voor zo'n grote machine zou ik wel een closed-loop systeem gebruiken, kijk eens bij Damen CNC, daar hebben ze mooie setjes voor zoiets. En voor de soft en hardware zou ik bij Bert Eding kijken, dat is gewoon goed spul.

https://www.damencnc.com/nl/cnc-besturingen/leadshine-closed-loop/sets

Damen CNC heeft ook spul van Bert Eding.
https://www.damencnc.com/nl/cnc-besturingen/edingcnc-aka-usbcnc

Mooi spul (Damen-CNC) nog even sparen dus :)

Maar is die machine van jou Bram, of moet je er een CNC van maken voor iemand?

Op zaterdag 9 november 2024 18:00:40 schreef Lambiek:
Maar is die machine van jou Bram, of moet je er een CNC van maken voor iemand?

Ja hij is van mij, ge-orven van mijn vader die 6 Juni jl. overleden is.

@bprosman Zou je quotes a.u.b. zo klein mogelijk willen houden. Het is wat vervelend om steeds zoveel tekst te moeten negeren. En het is ook niet zo duidelijk op welk deel je nu specifiek aan het reageren ben.

Mijn dank zal groot zijn. _/-\o_

Hou ons wel op de hoogte van de vorderingen ik ben benieuwd.

Op zaterdag 9 november 2024 18:38:34 schreef benleentje:
En het is ook niet zo duidelijk op welk deel je nu specifiek aan het reageren ben.

Mijn dank zal groot zijn. _/-\o_

Hou ons wel op de hoogte van de vorderingen ik ben benieuwd.

Op het bericht wat ik ge-quote heb ;)

Op zaterdag 9 november 2024 18:21:38 schreef bprosman:
Ja hij is van mij, ge-orven van mijn vader die 6 Juni jl. overleden is.

O, dat is minder. Nog gecontroleerd.

Maar wel een mooie machine.

Wat betreft de besturing, je kunt zo'n EdingCNC controller gebruiken, maar ik ben zelf van plan om LinuxCNC op een Raspberry Pi te proberen voor mijn machine in aanbouw, voornamelijk omdat het je wat meer flexibiliteit geeft.

Waar ben je flexibeler in dan?

Mij bevalt EstlCam op een laptop nog steeds goed.