Op zaterdag 16 november 2024 18:55:19 schreef revado:
ASWO heeft ze op voorraad.
Kan ik daar als particulier bestellen?
Ik krijg te veel zoekresultaten via google naar aliexpress voor 2 euro. Dat kan niet goed zijn.
Op zaterdag 16 november 2024 18:18:23 schreef Alienbliep:
Ik weet het ook niet. Hij is nu in ieder geval goed. Door het loshalen van die ene mode pin en versterker onder spanning zetten.Vanmiddag moesten we toch met de auto weg. Geen gezoem, geen geplop bij in of uitschakelen.
De spanning op de pins 7 en 11 zijn nu ook 0 volt.
Ik denk dat ik op zoek ga naar nieuwe tda8563q's. Ik heb al een poos gezocht maar kan ze nog niet vinden.
Ik heb ook geen scoop en in dit geval zie ik het probleem. Ook met de fluke 287. Die heb ik ooit aangeschaft om zijn hele brede range om condensatoren te meten en zijn logging functie.
Ik begrijp niet dat alles wat ik zeg of doe een beetje de grond in word geboord. Is er dan niks zinnigs te zeggen over mijn metingen of printplaat fotos.
Men probeert je dat nu al een paar keer te vertellen. Jouw werkmethode is niet goed. Je doet wel erg je best maar goed gaat het niet.
Printen in de vriezer leggen en daarna steenkoud onder spanning zetten is geen goed idee.
Het loshalen van ic aansluit pennen en dan het apparaat met de losse verbindingen zonder deze af te sluiten met een juiste impedantie is ook geen goed idee.
Meten aan componenten zonder te weten wat het zijn is ook geen goed idee.
Het zomaar vervangen van onderdelen zonder te weten of dat nut heeft is geen goed idee.
Werken zonder schema's of een goed begrip van de board layout is geen goed idee.
Enz.
Het solderen aan een print is zelfs voor de meest ervaren persoon altijd een risico. Dat doe je dus alleen als het echt noodzakelijk is.
Een reparatie begin je met het uitzoeken en desnoods natekenen van het schema. En dat is soms erg lastig. Als je het schema hebt ga je van elk onderdeel de datasheet opzoeken en bestuderen zodat je exact begrijpt wat dat onderdeel doet en onder welke voorwaarden dat onderdeel moet functioneren.
Als je dat allemaal gedaan hebt ga je beginnen met het opzetten van een test opstelling. Die testopstelling bestaat uit een complete setup waarin de juiste voedingsspanningen worden aangeboden. De juiste belastingen worden aangesloten en eventuele simulaties gedaan worden. In sommige gevallen kun je namelijk niet de juiste belasting aansluiten. Een motor van 1 MW heb je niet zomaar even liggen. En een kleiner motortje geeft niet echt de juiste terug meetresultaten.
In jouw geval 'een vijf kanaals audio versterker' zou ik dus vijf belastingweerstanden met daarop vijf kleine monitor speakertjes aansluiten. Als een 12 volt delta blok waarvan ik 100% zeker weet dat die geen brom of rimpel heeft. Verder zou ik een functie generator klaar hebben waaruit ik een mooie 1Khz kan halen om die op de ingang van de elk van de vijf versterkers te kunnen zetten.
Na dit alles wordt het tijd om de boel onder spanning te zetten. Als je zeker weet dat dat kan (Sommige erg oude apparaten kan dat niet.) dan gewoon spanning er op. Je controleert dan de stroom die er gaat lopen. Is die te groot dan alles weer uit. Dan is er waarschijnlijk ergens iets goed mis en zul je de print moeten gaan doorbellen.
Als de boel op spanning is ga je als eerste alle (voedings)spanningen meten. Omdat je van van elk onderdeel de datasheet bestudeerd hebt weet je welke spanning waar moet staan. Van elke spanning meet je de ruis- en/of rimpel-niveau's. En dat doe je met een scoop. Bij voorkeur een analoge. Maar moderne knappe digitale scoops doen het ook prima. Vaak zijn die wel een paar prijsklassen hoger. Vandaar mijn opmerking over analoog.
Als de voedingsspanningen op elk ic dan goed bevonden zijn dan zul je met de hulp van een functie generator en een scoop het signaal door de hele versterker moeten gaan volgen. Als je dan de signaalweg van begin naar eind volgt kun je op een gegeven moment alles kwijt zijn of je ziet een grote vervorming op je scoopbeeld. In dat geval ben je het foute onderdeel gepasseerd en moet je terug kijken in de schakeling. Daar kan dan iets defect zijn of gewoon fout ingesteld door een verlopen weerstandje.
In jouw versterker is elke van de vijf versterkers waarschijnlijk een eigen losstaande versterker die elk een eigen voedings(circuit) hebben. Verder zit er in jouw versterker waarschijnlijk ook een schakelvoeding die de voedingsspanningen weer maakt voor de vijf versterkers. Waarschijnlijk zijn die spanningen ook wat hoger als 12 volt. Anders kan de versterker geen vermogen maken in de luidsprekers.
Het is vrij belangrijk om reparaties op een enigszins gestructureerde manier te doen anders wordt het wat men noemt kapot repareren.
Jouw plop probleem is naar alle waarschijnlijkheid een probleem in het opkomen van een voedingsspanning van een of meerdere van de vijf versterkers. Dat te langzaam of in sprongen. Een oorzaak zou een rotte condensator kunnen zijn.
Add, Ik zie nu je laatste posting waaruit blijkt dat de versterker werkt? Waarom ga je dan toch nog een paar van die TDA's bestellen?
Op zaterdag 16 november 2024 19:13:24 schreef Alienbliep:
[...]Kan ik daar als particulier bestellen?
Ik krijg te veel zoekresultaten via google naar aliexpress voor 2 euro. Dat kan niet goed zijn.
Er zijn een paar resellers van ASWO zoals deze bij voorbeeld.
https://www.radiobbb.nl/zoekresultaat/?serialdata=ZWVkX3NlYXJjaF9maWVs…
Dan betaal je wel meer uiteraard.
Van Ali zou ik sterk afraden, daar is veel fake.
Bij anderen kan dat ook gebeuren, maar is de kans veel kleiner.
En neem het verhaal van Ex-fietser ook ter harte, we willen je alleen maar helpen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
neem het verhaal van Ex-fietser ook ter harte, we willen je alleen maar helpen.
Getweedst! Het is natuurlijk mooi en knap dat het probleem geregeld is - minstens tijdelijk - maar het lijkt mij toch echt dat daar, naast een zekere mate van kennis en inzicht, toch ook een beetje geluk mee gemoeid was.
nonius
set SCE to AUX.
Een beetje laat, maar toch niet onbelangrijk:
Ik kan nu ook bevestigen dat de inschakeeltransistor geen spanning op de ingang en aansturing heeft en toch heb ik voltage aan de uitgaande kant. Ik kan ook geen andere plek ontdekken waar dit vandaan kan komen.
Dat is perfect mogelijk en duidt niet noodzakelijk op een defect. Een NPN-transistor met bijv. emitter aan massa, collector aan de 'enable'-ingang van het IC (met in dat IC bijv. een pull-up weerstand), en geen stuurspanning op de basis. Indien er wel een stuurspanning op de basis zou zijn zou de collector/enable-ingang juist 'nul' kunnen worden.
Dus uw logica houdt geen steek zonder dat u het schema kent en weet hoe de schakeling hoort te werken. Daarna kunt u kijken of hij ook werkt zoals hij hoort te werken.
Voor de rest sluit ik me aan bij wat anderen geschreven hebben. U gebruikt onconventionele reparatiemethodes. Hopelijk werken ze.
Ex-fietser:
Het is inderdaad puur geluk. Het was niet de intentie om het zo te fixen. Door de zeer vermoedelijke defect ic onder normale wat in de auto permanente voeding is te zetten zonder de mode schakelpin aangesloten op de print lijkt hij nu goed. Dit kan naar mijn idee nooit lang goed gaan. Vandaar dat ik deze twee in ieder geval wil vervangen. Ze zijn 25jaar oud en van de bass boxen dus worden altijd zwaar belast.
Ik weet er misschien niet alles van, maar een transistor met drie pinnen die geen input heeft en toch aan de uitgang spanning heeft kan toch niet? Dan moet het van de andere kant komen. Uit de versterkers.
Het is echt geen ingewikkeld circuit het is uit 1998.
Er zit ook geen schakeling van +15 op de vermogensingang van de versterkers. Die staan altijd onder accuspanning. De enige manier om het toch te laten ploppen is met de mode pin rommelen. Niet of half weg gaan van de stuurstroom van de modepin. (Wat er dus gebeurde met dit probleem)
Ik heb een tekening bijgevoegd. Even snel op mijn telefoon gemaakt.
Ik vind wel meer de tda8563aq (als vervanging) die heeft 2,5% thd in plaats van 10% thd. Wat betekend dat?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik weet er misschien niet alles van, maar een transistor met drie pinnen die geen input heeft en toch aan de uitgang spanning heeft kan toch niet? Dan moet het van de andere kant komen. Uit de versterkers.
Een transistor heeft geen in en uitgang op de manier zoals jij denkt.
Wat er op de basis in gaat komt er bij de emitter (npn) weer uit maar dat is niks vergeleken bij wat er van boven de collector, door de collector naar de emitter loopt. Zoek eens in een goed boek op wat een transistor is en vooral hoe hij werkt. Wordt anders een heel erg lang topic.
Het is echt geen ingewikkeld circuit het is uit 1998.
Dat slaat nergens op.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
maakt dat uit?
dat maak je zelf uit 
Voor kwaliteitsweergave wil je inderdaad zo weinig mogelijk vervorming; wil je echter bovenal veel decibels dan komt het er niet zozeer op aan.
Verder helemaal akkoord met @fred101. En al mijn respect voor diegenen die al heel veel moeite en woorden aan u besteed hebben.
Op zaterdag 16 november 2024 21:50:44 schreef Paulinha_B:
[...] dat maak je zelf uit
Voor kwaliteitsweergave wil je inderdaad zo weinig mogelijk vervorming; wil je echter bovenal veel decibels dan komt het er niet zozeer op aan.Verder helemaal akkoord met @fred101. En al mijn respect voor diegenen die al heel veel moeite en woorden aan u besteed hebben.
Ja ik ben lastig gebor euh. 
Maar die met lagere THD is dus beter?
Paulinha_B
Honourable Member
Naja ik wil gewoon dezelfde. Die is prima. Maar de tda8563aq is meer beschikbaar en heeft 2.5% thd en die er nu op zit 10%.
Kan iemand mij uitleggen hoe deze transistor dan werkt? Dan snap ik het misschien.
Wat is is de basis emitter en collector en waar komt wat vandaan?
Waar de sturing heen gaat hebben we wel besproken nu denk ik. 
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (11%)]
Op zaterdag 16 november 2024 21:58:19 schreef Alienbliep:
[...]Ja ik ben lastig gebor euh.
De AQ lijkt nieuwer, de datasheet van de Q is van 1996, die van de AQ van 2001.
Ik zou er de zelfde in zetten bij voorkeur.
Hiewr de sheets van beide types.
https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/TDA8563AQ.pdf
https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/01/tda8563q.…
Op zaterdag 16 november 2024 22:30:53 schreef Alienbliep:
Naja ik wil gewoon dezelfde. Die is prima. Maar de tda8563aq is meer beschikbaar en heeft 2.5% thd en die er nu op zit 10%.Kan iemand mij uitleggen hoe deze transistor dan werkt? Dan snap ik het misschien.
Wat is is de basis emitter en collector en waar komt wat vandaan?
Waar de sturing heen gaat hebben we wel besproken nu denk ik.[bijlage]
Niemand weet wat ik hier getekend heb? 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 19 november 2024 14:42:56 schreef Alienbliep:
[...]Niemand weet wat ik hier getekend heb?
Welke transistor en welke tekening. Ik zie alleen maar een foto met wat rood's erop maar dat gaat niet over een transistor.
Als je wilt leren repareren moet je eerst bij de absolute basis beginnen, daar horen de meest voorkomende onderdelen bij en transistors is naast diodes het eerste actieve onderdeel wat je geleerd wordt. Elk goed boek over electronica behandelt ze. Dan leer je gelijk ook het verschil tussen stroom en spanning (en dat lekspanning geen ding is, het is lekstroom en doorslag spanning) Het gaat te ver om hier in een post "eventjes" uit te leggen hoe transistors werken. Waarvoor je eerst toch echt de basis van elektronica moet weten.
bv The "art of Electronics" als je echt de theorie wil leren. Elektronica voor dummies als je veel minder diep en meer praktisch wilt leren. Daarnaast zijn er honderden video's over transistors. Hele goede zijn van deze man W2AEW Hij werkt bij Tektronix. Dit is zijn transistor playlist. : https://www.youtube.com/watch?v=IrAUC4ZoNYY&list=PL4ZSD4omd_AzYwgi…
Op zaterdag 16 november 2024 21:58:19 schreef Alienbliep:
[...]Ja ik ben lastig gebor euh.
Maakt voor in een auto weinig uit omdat die al een zeer beroerde akoestiek heeft en motor plus rijgeluiden je weergave veel meer vernaggelen dan die THD.
nonius
set SCE to AUX.
Niemand weet wat ik hier getekend heb?
Niet echt. Ik zie een stukje electronicaprintplaat met daarop een paar SMD weerstandjes, keramische condensatoren en SOT-23 componenten (geen idee of dat transistors zijn, of FETs, of diodes, of misschien iets anders. Zonder leesbare opdruk blijft het gissen.) Eén SOT-23 component is met rood omcirkeld, zie ik.
Wat verwacht u dat iemand hier verder over kan zeggen?
't Is denk ik niet dat er niemand wilt helpen, maar zonder het door u aandragen van zinvolle informatie houdt het snel op.
Ik dacht trouwens dat het probleem opgelost was, dat u had gediagnosticeerd dat het probleem in een TDA8563 zat waarvoor u nu op zoek bent naar een vervanger?
Klopt.
Dat ene sot-23 component is juist de aansturing voor de mode/standby pins van de verstekers.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het werkt. Vooral omdat die rode lijn de sturing naar de versterkers is maar ik mag het omcirkelde geen transistor noemen.
En ik meet volgens anderen verkeerd, want in mijn ogen kan zonder ingaande spanning en aansturing het rode omcrikelde niet schakelen.
Zeg ik het verkeerd als een tansistor een soort schakelaar/relais is, maar dan een soort van regelbaar?
Met behulp van een kleine stroom op de basis wordt er een grotere stroom tussen de andere 2 pinnen geschakeld toch? Het uitgaande naar de versterkers zit toevallig ook op de Emitter als het een sot-23 transistor is.
Ik heb het filmpje hierboven gekeken.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zou beginnen met in deze thread te vermelden welke letters/cijfers er staan op de rood-omcirkelde component.
Dat zou alvast een beginnetje zijn. Misschien dat iemand vandaaruit uw vraag verder kan beantwoorden.
fred101
Golden Member
Op dinsdag 19 november 2024 19:48:14 schreef Alienbliep:
maar ik mag het omcirkelde geen transistor noemen..
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik schreef:
Welke transistor en welke tekening. Ik zie alleen maar een foto met wat rood's erop maar dat gaat niet over een transistor.
Op die foto staan wat krabbels en volgens mij TDA8563 of zo iets. En dat is geen transistor. Een SOT23 kan een npn of pnp transistor, zener, diode/dubbel-diode, mosfet, jfet, digitale transistor, Vref, spanning bewaker, spanning regelaar, etc etc zijn.
Maak een foto van die sot23 zodat we kunnen lezen welke code erop staat. Dan kunnen we met een hoop zoekwerk opzoeken welke componenten het kunnen zijn. Meestal kun je kiezen uit een stuk of 5 tot 10 verschillende. Meestal reverse engeneer ik dan een stuk, meet wat er op elke pin gebeurd en waar ze aanzitten.
Als het lijkt dat dit component schakelt dan kan het een tor zijn of een mosfet maar het kan ook een zener zijn als protectie van die pin.
Een tor kan een schakelaar zijn of een versterker, soms zelfs als protectie in gebruik als een soort "super-diode"
Ik heb geprobeerd te lezen wat er op de transistor staat maar het is te klein envaag. Iets van een 1. Meer kon ik er niet van maken.
Ondertussen heb ik 2 nieuwe tda8563aq's geplaatst. Dit omdat met het los halen van de mode pin bij 1 het probleem weg was.
Tot nu toe werkt alles weer naar behoren.
Bedankt voor jullie hulp.
Mvg
Stefan
Iets oudere maar loepzuivere klinkende nieuwe tda8563aq's