Hallo,

Ik heb een Geo Fennel laser waterpas, deze unit deed niets meer.
Met mijn beperkte kennis heb ik hem weer aan de gang gekregen door een draad brug te plaatsen (gele lijn op de print foto, de rode lijn is de voeding)
Ik kan de unit nu in en uit schakelen, dus dit stukje lijkt voor iets anders te zijn dan het in en uitschakelen
Is het veilig aan te nemen dat dit stukje er is voor als de accu spanning te laag wordt dat deze afgeschakeld wordt? net zoals bij schroefboormachines?
Zo ja is er iemand die dit component / schakeling herkent en weet hoe ik deze kan herstellen?

Alvast bedankt!

Dat is het leuke van elektronica ... het is net lego.

Dus om nou te zeggen wat dat blokje daar exact doet wordt erg lastig zonder de rest van de constructie te kennen.

Zomaar dingen overbruggen kan heel erg veel schade veroorzaken. In dit geval heb je heel veel geluk gehad. De volgende stap is gewoon dat onderdeel testen en vervangen.

Op zondag 24 november 2024 15:39:04 schreef fred101:
Zomaar dingen overbruggen kan heel erg veel schade veroorzaken. In dit geval heb je heel veel geluk gehad. De volgende stap is gewoon dat onderdeel testen en vervangen.

Ik heb het niet zomaar overbrugd, eerst gemeten en toen een bruggetje met een zekering gemaakt.
Ik wil dat onderdeel best testen maar als ik zoek op de tekst die erop staat kom ik niet verder.

Op zondag 24 november 2024 15:36:12 schreef Sine:
Dat is het leuke van elektronica ... het is net lego.

Dus om nou te zeggen wat dat blokje daar exact doet wordt erg lastig zonder de rest van de constructie te kennen.

Heb je hier wat meer aan?

Geel en rood als voorheen beschreven, oranje is de andere pin van het component en hoe die verder loopt. Paars zijn (wat ik denk) weerstanden.
Blauw komt van de aan / uit puls drukker die aan GND hangt. (die werkt)

Het apparaat werkt verder naar behoren, zoals ik al zei denk ik zelf dat dit een beveiliging is dat als de accu spanning te laag wordt hij dan de voeding onderbreekt.

Met deze info hoop ik dat iemand het soort schakeling herkent en mij kan vertellen wat dat component doet en waarmee ik het kan vervangen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Hoe kun je dat nu meten als je a) niet weet wat het onderdeel is en B) zo weinig basis kennis hebt dat je niet zeker weet of dat weerstanden zijn. Je hebt gewoon veel geluk gehad. Als het bv een spanningregelaar is dan kun je zo alles wat deze voedt kapot maken. Misschien niet direct maar soms wel.

Ik heb een apparaat op de bench gehad waarbij men ook zoiets had geprobeerd en daarbij 7V op een 3V3 rail heeft gezet waarbij bijna alle ICs zijn overleden. Maar je moet het zelf weten. Bij dit soort, waarschijnlijk dure electronica nogal een groot risico op kapot repareren.

Je zult moeten uitzoeken wat dat onderdeel is. Dat is meestal veel werk. Als je geluk hebt komt Arco langs, die is daar erg handig in. Ik heb even gezocht op KY maar dat leverde een 20 tal onderdelen op. Dan ga je per onderdeel de datasheet zoeken en kijken bij smd marking of deze overeen komt.

Op zondag 24 november 2024 15:58:50 schreef fred101:
Hoe kun je dat nu meten als je a) niet weet wat het onderdeel is en B) zo weinig basis kennis hebt dat je niet zeker weet of dat weerstanden zijn. Je hebt gewoon veel geluk gehad.

Ik heb een apparaat op de bench gehad waarbij men ook zoiets had geprobeerd en daarbij 7V op een 3V3 rail heeft gezet waarbij bijna alle ICs zijn overleden. Maar je moet het zelf weten. Bij dit soort, waarschijnlijk dure electronica nogal een groot risico op kapot repareren.

Je zult moeten uitzoeken wat dat onderdeel is. Dat is meestal veel werk. Als je geluk hebt komt Arco langs, die is daar erg handig in. Ik heb even gezocht op KY maar dat leverde een 20 tal onderdelen op. Dan ga je per onderdeel de datasheet zoeken en kijken bij smd marking of deze overeen komt.

Met logisch nadenken kom je een heel eind. Dit onderdeel zit tussen de + van de accu naar het bord, dus het was geen geluk maar goed nadenken voordat ik dat bruggetje plaatste.

Overigens is het apparaat niet duur (meer) 2dehands gekocht met dit defect (gokje genomen)

Ik zal eens verder zoeken, in ieder geval bedankt voor je moeite!

Mijn eerste gok, zonder verder iets van de schakeling te hebben gezien is dat dit een spanning regelaar zou kunnen zijn maar in dat geval, bij doorlussen, zou daarna het apparaat waarschijnlijk definitief kapot zijn geweest.

Als het een tor of MOSFET zou zijn als aan/uit schakelaar dan is de middel pin meestal de Drain of Collector en de meest rechtste pin de emitter of Source. Dan zou hij als schakelaar voor de high side kunnen zijn maar er zijn torren waarbij men wel andere pin outs toepast.

Links en rechts vanuit de standaard layouts welke de 3 pinnen onder en de ene pin boven plaatst. Uit latere posts maak ik op dat je dat waarschijnlijk niet weet want daar gebruik je de verkeerde omschrijving.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Op zondag 24 november 2024 16:11:43 schreef fred101:
Mijn eerste gok, zonder verder iets van de schakeling te hebben gezien is dat dit een spanning regelaar zou kunnen zijn maar in dat geval, bij doorlussen, zou daarna het apparaat waarschijnlijk definitief kapot zijn geweest.

Als het een tor of MOSFET zou zijn als aan/uit schakelaar dan is de middel pin meestal de Drain of Collector en de meest rechtste pin de emitter of Source. Dan zou hij als schakelaar voor de high side kunnen zijn maar er zijn torren waarbij men wel andere pin outs toepast.

Dankjewel! ik ga verder struinen op het internet.

p.s. de middelste pin aan de linkerkant waar geen printspoortje naartoe loopt meet 0 ohm door naar de pin rechts.

Die 0 ohm is correct in 99% van de gevallen zitten die pinnen intern doorverbonden.

Voor je toch op deze manier verder gaat. Een zekering er tussen is zinloos om 2 redenen.
1)omdat je niet weet hoeveel stroom er loopt en zekeringen zijn relatief traag.
2) het is bij ICs heel belangrijk niet over de max Vcc heen te gaan.

Als dit bv een spanning regelaar zou zijn en de accu is nu bijna leeg is dan zet je nu die spanning direct op je IC's. Dat kan net goed gaan. Maar als die accu straks weer vol is kan het net te veel zijn. IC's gaan meestal niet dood van te veel stroom maar te veel spanning. Daar helpt een zekering dus ook niet. Die beschermt alleen maar als er onderdelen stroom afwaarts zitten die schort zijn en dus al kapot. Zo bescherm je dan in ieder geval het PCB (als die zekering juist gekozen is qua snelheid en overstroom. Een 500mA springt bv niet bij 500mA.)

Geloof me, ik doe dit al heel veel jaar (van 95% van wat ik repareer zijn er geen schemas) en dingen doorverbinden zonder precies te weten wat het onderdeel is, is gewoon een heel slecht plan ( maar op de een of andere manier erg populair bij beginners en leken) Maar het is jou apparaat dus niemand houdt je tegen.

Je kunt achterhalen of het een Vreg is door op de Vcc poten van bekende IC's te kijken of de Vcc poot daarvan direct aan de middenpin van dat overbrugde onderdeel ligt. Wel op diverse ICs testen want als het een 5V is dan zou die weer via een 3V3 kunnen lopen.

Als die rode draad naar de accu gaat wordt het nog complexer als die accu via dat PCB ook wordt geladen.

Het doorverbonden onderdeel kan ook bij een stroomregeling voor de led(s) horen. Dan is doorverbinden goed voor een snelle (of langzame) dood van de led(s).

Ik denk dat dit een P-channel MOSFET is, gezien de constructie met een diode naar "pulsdrukker naar ground" met waarschijnlijk een transistor het de ground parallel daaraan.

De weerstand die je normaal tussen de gate en source zou zetten zit op de foto achter deze draden.

Aangenomen dat ik gelijk heb, is de vraag of de MOSFET zelf stuk is, of de aansturing ervan op één of andere reden (mogelijk terecht) niet aanwezig is.

Werkt het apparaat wel, zonder overbrugging, als je die pulsdrukker indrukt?

Op zondag 24 november 2024 16:15:38 schreef nukeface:
p.s. de middelste pin aan de linkerkant waar geen printspoortje naartoe loopt meet 0 ohm door naar de pin rechts.

Even voor duidelijke communicatie in de toekomst: Hou in de gaten dat er standaard layouts zijn ivm nummeren en links/rechts. De drie pinnen komen onder, de ene brede boven. De meest linkse is nu pin 1, de middel is 2, daarnaast 3 en die brede wordt meestal pin 4 (soms noemt men hem 5). Dus tussen pin 2 en 4 moet je 0 ohm meten. Ofwel tussen de middelste onder en de bovenste. Dat houdt communicatie duidelijk.

Sparkey, dat is idd ook een mogelijkheid. Kwestie van uit tekenen en kijken waar de gate aan zit. Waarschijnlijk kom je uiteindelijk bij een processor uit.

TS, je weet nu hoe je kunt zien of het een spanningsregelaar is of een high side schakelaar. Als het geen regelaar is dan moeten er stroom afwaarts regelaars zitten om de rest van de spanningen te maken. Er zal ook een stroombron voor de laser(s) zitten.
Als het een pulsdrukker is kun je hem overbrugd niet meer uitzetten, als het een regelaar is dan moet je heel goed uitkijken want waarschijnlijk mol je dan binnenkort het halve apparaat en dan is het einde oefening.

Testen kan ook door bij diverse ICs op de Vcc pin te meten wat daar voor spanning staat. Dan in de datasheet kijken of dat binnen de Vmax en Vmin valt. Waarschijnlijk zul je 3,3V en /of 5V vinden. Meet je op Vcc de directe accu spanning of andere waarden dan is het defecte ding waarschijnlijk een regelaar. Zijn de spanningen goed dan kan het Sparkeys optie zijn. Maar het kan ook iets anders zijn. Zonder meer info en metingen is dat lastig te zeggen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (46%)]

Op zondag 24 november 2024 17:11:15 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat dit een P-channel MOSFET is, gezien de constructie met een diode naar "pulsdrukker naar ground" met waarschijnlijk een transistor het de ground parallel daaraan.

De weerstand die je normaal tussen de gate en source zou zetten zit op de foto achter deze draden.

Aangenomen dat ik gelijk heb, is de vraag of de MOSFET zelf stuk is, of de aansturing ervan op één of andere reden (mogelijk terecht) niet aanwezig is.

Werkt het apparaat wel, zonder overbrugging, als je die pulsdrukker indrukt?

Zonder de overbrugging komt het apparaat niet in.

Ik heb zo'n zelfde component ergens anders van het bord gehaald en op deze plek gezet. Nu schakelt hij aan en uit zonder die brug en onder de 4 volt schakelt hij af, dit getest met een regelbare voeding (accu is 6 volt)

Als ik de gain aan GND leg gaat hij aan!

Dus nu alleen nog een vervanger vinden :)

Op dat andere component staat daar ook KY op?
-edit- Een KTA1001-Y zou kunnen, is een PNP transistor. 1=base 2=collector 3=emittor.

Er zit 200 ohm in de pin 1 aansluitig, meestal bij een fet zit er geen weerstand in.

Ik neem aan dat je met gain -> gate bedoeld?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]

Nogmaals, je hebt gewoon geluk dat het werkt maar het blijft een gevaarlijke methode. Onderdelen weghalen kan net zo verkeerd uitvallen als overbruggen. Het ding zit er niet voor niks.
Dit soort dingen doe je alleen als je een schema hebt en 120% zeker weet hoe het werkt en dat het veilig kan. Dus absoluut niet als je geen idee hebt wat het is en hoe het werkt, vooral omdat het ding niet is, noch doet wat jij dacht.

Dat hij bij 4V uitvalt komt waarschijnlijk omdat de rest van de electronica niet op de overgebleven 3,4V werkt.

Ik heb voor je gezocht en ik kon geen volt-detector vinden met een SOT89 behuizing. Wel een paar n-channel MOSFETs en een PNP transistor (KTA1001Y). Je moet dus even de uitgesoldeerde werkende testen. Dit mbv de diodetest op je multimeter. De pin bezetting is BCE. Dus de zwarte probe op pin 1, de rode op 2 en daarna 3. Beide moeten een Vf van ongeveer 0,65V geven (grofweg 0,6 tot 0,7). Een N-ch mosfet kan niet op die plaats, dan zou het een P moeten zijn.

Mogelijk is het wat anders maar dat zoeken we wel uit als je zeker weet dat het geen PNP tor is. Er vond grofweg zo'n 50 onderdelen met de marking KY

Dus even meten, als het idd een tor is dan kunnen we zoeken waar hij te koop is.

Als ik de gain aan GND leg gaat hij aan!

Die had ik gemist.
Wat bedoel jij met gain, welke pin ? Als dat pin 1 is dan klopt dat.

Overigens is 200 ohm voor een basis eigenlijk te laag dus een P-ch mosfet zou logischer zijn maar ik kan geen P-ch vinden met KY, alleen N-channel. Dus je moet echt even testen.

Precies, 200 ohm is te laag voor een bipolaire tor.

Een spanningsregelaar leek me erg onwaarschijnlijk vanwege het ontbreken van elke vorm van capaciteit; elke lineaire regelaar die ik ken heeft op zijn minst capaciteit op zijn uitgang nodig.

@henri62: jawel, alleen een slechte ontwerper zou daar geen weerstand plaatsen, want zonder die weerstand zou er kortstondig veel te veel stroom door de kleine tor of MOSFET aan de gate lopen.

In principe zou bijna elke P-channel MOSFET in een SOT-223 package met een voldoende lage Vgs(th) hier voldoen.

@TS: zou je dan het vervangende exemplaar eens kunnen meten of je een diode meet in één richting tussen pin 2 en 3 (kathode aan pin 3), en dat pin 1 geen verbinding heeft met de andere pinnen, met de multimeter in diode stand? Als je 0V meet tussen pin 2 en 3 in beide richtingen, kun je pin 1 kortstondig met pin 3 verbinden om de gate te ontladen en het dan nog eens proberen

Aangezien je ergens zo'n MOSFET hebt weggehaald, zal iets nu niet meer werken; als dat een functie is die je toch niet gebruikt, zou je kunnen overwegen om het zo te laten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (33%)]

Op zondag 24 november 2024 20:06:01 schreef henri62:
Op dat andere component staat daar ook KY op?
-edit- Een KTA1001-Y zou kunnen, is een PNP transistor. 1=base 2=collector 3=emittor.

Er zit 200 ohm in de pin 1 aansluitig, meestal bij een fet zit er geen weerstand in.

Ik neem aan dat je met gain -> gate bedoeld?

Ja, dat andere component is identiek qua uiterlijk en nummers (KY 210)

Ja sorry, ik bedoelde "gate"

Op zondag 24 november 2024 20:30:28 schreef fred101:
Nogmaals, je hebt gewoon geluk dat het werkt maar het blijft een gevaarlijke methode. Onderdelen weghalen kan net zo verkeerd uitvallen als overbruggen. Het ding zit er niet voor niks.
Dit soort dingen doe je alleen als je een schema hebt en 120% zeker weet hoe het werkt en dat het veilig kan. Dus absoluut niet als je geen idee hebt wat het is en hoe het werkt, vooral omdat het ding niet is, noch doet wat jij dacht.

Dat hij bij 4V uitvalt komt waarschijnlijk omdat de rest van de electronica niet op de overgebleven 3,4V werkt.

Ik heb voor je gezocht en ik kon geen volt-detector vinden met een SOT89 behuizing. Wel een paar n-channel MOSFETs en een PNP transistor (KTA1001Y). Je moet dus even de uitgesoldeerde werkende testen. Dit mbv de diodetest op je multimeter. De pin bezetting is BCE. Dus de zwarte probe op pin 1, de rode op 2 en daarna 3. Beide moeten een Vf van ongeveer 0,65V geven (grofweg 0,6 tot 0,7). Een N-ch mosfet kan niet op die plaats, dan zou het een P moeten zijn.

Mogelijk is het wat anders maar dat zoeken we wel uit als je zeker weet dat het geen PNP tor is. Er vond grofweg zo'n 50 onderdelen met de marking KY

Dus even meten, als het idd een tor is dan kunnen we zoeken waar hij te koop is.

Het was een EXACT hetzelfde component, wat is daar gevaarlijk aan dan? zo kun je toch uitsluiten of dat component de boosdoener is?

Ik zal hem eruit halen en doormeten. Bedankt!

In sommige gevallen kan het schadelijk zijn om een component uit een schakeling te verwijderen, zoals een zenerdiode die een spanning beperkt, of een onderdeel van een feedback loop van een spanningsregelaar, bijvoorbeeld.

Op zondag 24 november 2024 20:30:28 schreef fred101:

Je moet dus even de uitgesoldeerde werkende testen. Dit mbv de diodetest op je multimeter. De pin bezetting is BCE. Dus de zwarte probe op pin 1, de rode op 2 en daarna 3. Beide moeten een Vf van ongeveer 0,65V geven (grofweg 0,6 tot 0,7).

Gemeten, en tussen pin 1 en 2 meet ik 0.648 en tussen 1 en 3 ook! (gemeten bij het goede component)

De oude component meet tussen pin 1 en 2 0.439 en tussen pin 1 en 3 niets!

@SparkyGSX
Helaas heb ik de functie van de verwijderde component nodig, deze laat de laser draaien.

Op zondag 24 november 2024 22:20:23 schreef SparkyGSX:
In sommige gevallen kan het schadelijk zijn om een component uit een schakeling te verwijderen, zoals een zenerdiode die een spanning beperkt, of een onderdeel van een feedback loop van een spanningsregelaar, bijvoorbeeld.

Ah zo, ja wel logisch eigenlijk :)

Op zondag 24 november 2024 21:51:08 schreef SparkyGSX:
Precies, 200 ohm is te laag voor een bipolaire tor.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik geef toe: 200 Ohm is wat aan de lage kant, maar niet extreem. Waarschijnlijk is de voeding maar 4.6V oid (lithium cel of zo).
Dus de basis stroom zal dan waarschijnlijk (4.6 - 0.7 - 0.25)/200 = 0,01825 A zijn. Niet extreem dus en zeker plausibel.
PS: 0.7 VBE overgang, 0.25 VCE-sat van de stuurtor.

-edit- De TS bevestigd zelf ook al via de meting dan het waarschijnlijk een PNP-tor is.

Op zondag 24 november 2024 22:35:11 schreef henri62:
[...] Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik geef toe: 200 Ohm is wat aan de lage kant, maar niet extreem. Waarschijnlijk is de voeding maar 4.6V oid (lithium cel of zo).
Dus de basis stroom zal dan waarschijnlijk (4.6 - 0.7 - 0.25)/200 = 0,01825 A zijn. Niet extreem dus en zeker plausibel.
PS: 0.7 VBE overgang, 0.25 VCE-sat van de stuurtor.

De accu meet rond de 5.6 volt en er zit een houder bij voor 4 x een een 1.5 volt type C batterij.