Miele wasmachine W463 storing watertoevoer na demontage trommel

Hallo allen,
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ivm een gebroken kruis van de binnentrommel de machine uit elkaar gehaald en vzv een stalen kruis, nieuwe lagers en nieuwe simmering.
Bij het opstarten kreeg ik direct de melding : watertoevoer ( knipperend rode led) en ook een pieptoon.
Dom dacht ik; vergeten de waterkraan open te draaien, maar toen ik dat alsnog gedaan had en de stekker er een paar minuten uit had getrokken, loste dat niks op.
Ik hoor wel degelijk water in de trommel lopen maar na enkele minuten komt weer de melding en de pieptoon. Als ik vervolgens het water weg wil pompen dan doet de pomp dat wel maar deze stopt niet meer.
Heeft iemand een oplossing?
Zeefje schoongemaakt, ik zie geen lekkage bij de trommel of de slangen van de pomp e.d.
Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groeten,
Futuristic

Knap dat je dat voor elkaar gekregen hebt. Hopelijk gaat dat mechanisch terug nog een poos mee.

Dus als je de zeepbak er uit trekt zie je water sproeien in het zeepcompartiment?
Dat is met voldoende druk/stroming? Geen flut pisje?

Ik zou bij de pressostaat beginnen. Om te beginnen: nooit in de pressostaatsensor blazen met luchtdruk!! Met de mond (0,1bar) mag wel.
Trek de leiding aan de sensor eens los en blaas er in. Naar onder toe. Dat leidinkje komt aan het presostaatreservoir aan de trommel uit. Verstropt? Geknikt? Een gaatje in waardoor de opgebouwde druk ontsnapt?

Is er iets dat de pomp wel doet stoppen? Kun je een centrifugeer programma laten afwerken?

Blijft het relais vd pomp haperen? Pompt hij tegelijk met het waternemen?

Bedankt voor deze tips, ik ga ze morgen één voor één checken.
Bedoel je alleen dat slangetje van de sensor naar beneden naar dat plastic onderdeeltje onderaan de trommel?
Even voor mijn opheldering; de sensor is toch dat ronde component wat tegen de voor ( rechtsboven) tegen de trommel is geschroefd ? Vandaar loopt 1 slangetje naar boven naar het display/toetsenbord en de andere naar beneden ?
Waarom wordt er druk gemeten in de trommel? Kan het zijn dat bijv de rubber ring van de voorzijde nu niet meer goed afdicht ? Maar dan moet er toch water onder de wasmachine liggen of op zijn minst vochtige plekken?

...OFF Topic

"Kortsluiting", een van de meest misbruikte termen!

In persberichten, van niet deskundige journalisten, staat ook vaak als oorzaak van brand "kortsluiting"
De brandweer "misbruikt" het ook bij brand met een elektrische oorzaak. Terwijl het heel vaak overbelasting is of een rotte las (is ook overbelasting).

Bij "kortsluiting" hoort er een zekering door te smelten of in het geval van automaten, af te schakelen.
Het afschakelen van een aardlekautomaat (door een aardlek) wordt door "leken" ook als "kortsluiting" aangegeven.

Realiseer je wat je schrijft en roep niet zomaar kortsluiting :)

...ON Topic

als je een emmer omdraait en die in het water duwt dan ontstaat er in die emmer luchtdruk. Deze is evenredig met de diepte waarmee je de emmer in het water houdt. Als je dus een darmpje op de emmer maakt dan kun je de diepte vd emmer meten.

Neem dit omgekeerd. Je houd een emmer in een leeg vat mooi op zijn plaats. Als het water stijgt zal de luchtdruk in de emmer (luchtbel door omgedraaide emmer) toenemen en kun je via het geknutselde darmpje de waterhoogte aflezen op een manometer.

De emmer bij een wasmachine is dat wit/beige stukje in de trommel waar het pressostaatdarmpje vertrekt. De lucht in de wasmachine is niet hoger dan buiten de machine. Meer nog. Er is steeds ontluchting voorzien via de darm bovenaan de trommel.

Sommige modellen hebben halverwege de pressostaatdarm een luchtblaas om onbalans te meten en de sensor vd damplucht af te sluiten. Is dat wat in jouw machine zit? De sensor zit meestal op de printplaat.

@vergeten: alles goed met je? ;-)
Verkeerd topic of lees ik ergens over?

Hmm...
Als je zeker weten geen fout hebt gemaakt met bekabelen, of de slang van de niveaumeting, kan er ook gewoon wat stuk zijn gegaan met sleutelen.

Slang vanaf de trommel op het witte aansluitstuk moet richting de 'bal' rechts bovenaan de trommel, en daarna door naar de besturing. Geen knikken of knellen.

Trek anders de slang eens los van de besturing, start dan opnieuw een programma en laat hem daarna afpompen. Nu moet de pomp toch vrij snel stoppen. Niet? Dan ziet de machine de niveaumeting actief.

Is de vlotterschakelaar niet geactiveerd bij continu draaien pomp? De dunne slang naar pressostaat /druksensor niet vergeten aan te sluiten? vaak vergeten issue bij in elkaar te zetten. Wat ook kan, is dat machine slecht water neemt/ te traag.

Bedankt voor je tip!
Zeker weten hmmm ik heb 1 connector waarvan een draad van één naar de andere loopt , een lus als het ware, deze heb ik geplaatst op basis van een onduidelijke foto maar er waren geen andere vrije plaatsen dus …
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik de tips heb nagelopen.

Plaats daar dan foto's van, dan kunnen we meekijken. Verkeerd prikken is korsluiting. Er zijn hier enkele leden die toegang hebben tot schema's.
Wat is je locatie ongeveer?

Op donderdag 28 november 2024 22:41:58 schreef smd:
Is de vlotterschakelaar niet geactiveerd bij continu draaien pomp?

Daar dacht ik ook aan, maar het apparaat is verder wel te starten.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (49%)]

Vanmorgen de tips nagelopen: alles is aangesloten; slangetjes doorgeblazen. Wateraanvoer: er komt een flinke straal uit de slang en zeefje is schoon.
Zojuist ontdekt dat er lekkage is bij de rubberring van het pressostaat reservoir onderaan de voorzijde van de trommel. Kan dat de oorzaak zijn van de melding watertoevoer?

Wat vreemder is dat de machine geen water meer neemt ( was eerst wel het geval) en bovendien zojuist brandlucht uit de kier van het zeepbakje kwam, ik vermoed de pomp ( kreeg daarvoor de melding waterAFvoer ) had de knop op pompen centrifugeren gezet.
Is er nog hoop ? Of alle sleutelwerk voor niks ?

Als je lekkage had boven de pomp, heb je het kapje van de pompstekker vergeten te plaatsen en loopt stekkerbehuizing vol met water. maar natuurlijk is er hoop, het is een miele!!

Brandlucht uit de zeeplade. dat is een sluiting bij de waterwissel vermoed ik.
Nogmaals wat is je locatie? Misschien wel een Miele monteur in de buurt ;)

Op zaterdag 30 november 2024 13:50:06 schreef Futuristic:
Of alle sleutelwerk voor niks ?

Er is nog zeker hoop. Vooral niet opgeven. Eerst brandlucht localiseren.

Stekker vd pomp of motorgestuurde waterverdeler vd zeepbak?

Rubber rinf vh pressostaatresevoir naast de verwarmingsweerstand doet niets aan de hoogte meeting.

Wat ook wel eens wil fikken na waterschade is de microswitch in de vlotter vd bodemschakelaar (lekdetectie)

Heb zelf al een keer sluiting in de waterwissel gehad na reparatie, per ongeluk met natte handen stekker teruggezet en machine begon te sissen en stomen op dat punt, waterwisselprintje nat.

Hallo allen,
De status van de Miele W 463 is nu: lekkage onderaan bij het pressostaat reservoir opgelost.
Oorzaak van de brandlucht en rook via de kier van het zeepbakje nog niet kunnen achterhalen.
Machine neemt geen water maar als de Kuip vul met een emmer water dan pompt de pomp dit wel weg maar de pomp stopt niet meer. De Kuip is dan leeg en voorheen kon je dan het deurtje openen maar nu niet …en nog steeds de rode led met melding; ‘waterafvoer’ Het is net alsof de elektronica ervan uit gaat dat er water in de Kuip staat terwijl dat er niet is.
Iemand gaf de tip om te proberen om een slang los te koppelen van de pressostaat om te kijken of de pomp dan wel stopt ? Welke slang ; van de onderzijde trommel naar pressostaat of van de pressostaat naar het display?
Wat betreft de brandlucht: er zitten stekkers naast de stekker van het inlaatventiel weet iemand wat die doen / waarvoor ze zijn?

die stekkers zijn van de wisselklep in de zeepbak. deze schakelt om vanuit de waterinlaat. voorheen zaten er 3 ventielen in, maar dat was duur. en zit er een slang tussen zeepbak en pomp? dan check die op verstoppingen.

Op donderdag 28 november 2024 15:17:33 schreef EricN:

@vergeten: alles goed met je? ;-)

Alles is prima dank je.

Verkeerd topic of lees ik ergens over?

Ben er bang voor maar welk topic het moest zijn ben ik vergeten :-)

@vergeten: Dat is ook mijn achternaam :-)
@TS:
Darmpje vd elektronische drukvoeler op de print los leggen.

Drukvoeler gaat wel eens stuk maar in dit geval denk ik dat het iets anders is. De brandlucht zou een storing kunnen veroorzaken. De geur niet uiteraard maar de sluiting(kontaktbrand).

Volgens mij moeten we grondig alles nakijken. Mss schematisch te werk gaan en overbodigheden elimineren.
Heb je een schema? Heb je een megger? Woont er iemand hier in je regio? Heb je een foto van je typeplaatje? (In de deurrand)
De bediening kan ook waterschade hebben. Geeft ook wel eens deze problemen.

Aub woonplaats.
Dit kun je ook vermelden in je alias. Is handig. Voor lokale mensen die je willen helpen.