Hallo allemaal,
Zie bijgevoegde foto aub. Dit is van een IKEA oven. We wilden andere langere, dikkere kabel inschroeven maar liepen tegen deze aan. Waar is het voor? Het is slecht geïsoleerd en tikt(e) gemakkelijk tegen de alu isolatiedeken aan die de ovenkamer omhuld. Waardoor we na loshalen en plaatsen ineens gedoe met aardlekschakelaar kregen maar oorzaak eigenlijk niet vonden behalve het wat extra wegdrukken van de isolatie zodat contact hiermee sowieso het probleem niet meer kan zijn. Als het één of ander filter is, waarom is de aarde dan events zo complex afgefilterd? Gr, een installateur.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zit de geel/groene draad niet op de plaats vd bruine?
Knip de stekker af en zet er een aftakdoos tussen. Zo blijft de garantie behouden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Heb het gevoel dat de TS of iemand in zijn omgeving dit zelf heeft veroorzaakt. De kans dat zoiets uit een fabriek komt is wel heel klein.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hm, jij daar zeggen zowat... Ik vroeg me al hoe zoiets ooit door de eindcontrole van de fabrikant zou kunnen komen.
Dus wellicht niet "gevalletje garantie", eerder "eigen schuld, dikke bult"...
Ja die heb ik zelf verwisseld. Had geen zin in nieuwe foto's. Maar na het terugwisselen kwam de ALS er nog steeds uit: De niet geïsoleerde bruine connector kwam tegen de isolatie.
Maar even terug on-topic: wat is dit voor samenstelling? een filter? En hoe zien jullie zo snel dat de aardedraad verkeerd aangesloten zat? Dit betreft blijkbaar een vrij algemeen circuitje dus er is vast een basistekening van. Dan kan ik zelf volgende keer ook sneller de fout herkennen.
Op zondag 8 december 2024 11:37:19 schreef Super Grover:
Ja die heb ik zelf verwisseld. Had geen zin in nieuwe foto's. Maar na het terugwisselen kwam de ALS er nog steeds uit: De niet geïsoleerde bruine connector kwam tegen de isolatie.Maar even terug on-topic: wat is dit voor samenstelling? een filter? En hoe zien jullie zo snel dat de aardedraad verkeerd aangesloten zat? Dit betreft blijkbaar een vrij algemeen circuitje dus er is vast een basistekening van. Dan kan ik zelf volgende keer ook sneller de fout herkennen.
Als je dergelijke fouten maakt, kun je beter afblijven van elektrische apparaten, ook al omdat je niet eens een idee hebt waaraan je werkt. Enkele simpele metingen zou al je vragen kunnen beantwoorden. Goed dat er aardlekschakelaars zijn.......
Meestal is het een klasse X condensator over fase en nul, vervolgens een common mode filterspoel, en vervolgens nog een klasse Y condensator tussen fase en aarde en nul en aarde.
Er zijn verschillende varianten. Soms zit die spoel er wel, soms niet. Het hangt allemaal af van hoe 'vuil' of juist gevoelig het apparaat is wat er achter zit.
Zoekwoord: mains filter topology.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een "netfilter" (zie google) die zich gewoonlijk bevindt aan de binnenkomende netaansluiting, bestaat meestal uit 2 kleine condensatortjes die met de aarde verbonden zijn en 1 grotere die over de 230v staat. Op de meestel netfilterblokjes staat een schema. Zie bijlagen.
De netaansluiting verwacht ik dus aan beider zijden vd grotere capaciteit. Dat was bij jou niet het geval. Vandaar de bemerking.
Bedankt @EricN en @Ledlover. Daar kan ik wat mee!
Aangezien men het aantal verbindingen dient te beperken vervang ik liever een te kort snoer voor een iets langer (groter gedimensioneerd) aansluitsnnoer. In deze keuken speelden nog vele extra overwegingen mee die ik je bespaar @buzzy. Heel vaak wordt bij apparaten voorzien in een schroefterminal achter de kabelinvoer. In dit geval niet. Dat ik bij het zoeken naar een mogelijkheid om op een knappe manier een snoer aan te zetten en een verwisseling maak wil nog niet zeggen dat ik niet weet wat ik doe. Ik ben ook iemand die consequent aftest wat ik oplever. Ik verwissel dus niet zonder benul twee draden om de klant of brandweer er dan vervolgens achter te laten komen. Vervolgens blijf ik wel graag het vertrouwen houden om andere mensen om raad te vragen zoals ik nu dus deed. Op dit forum haal ik informatie en op andere fora breng ik weer informatie zo is het leven nu eenmaal. Het is mij weinig informatief om dan over de onbekwame kam geschoren te worden.
Op zondag 8 december 2024 14:40:59 schreef Super Grover:
Heel vaak wordt bij apparaten voorzien in een schroefterminal achter de kabelinvoer.
Dat komt bij consumentenelektronica quasi niet meer voor, vanwege veel te duur. Er wordt daar letterlijk in centen gerekend,