Even een nuance op deze kietelende vraag.
Het is mij bekend dat deze man is overleden op 15 april 1865, maar die bedoel ik niet. ;-)

Ik heb uit een spannend verleden een President Lincoln overgehouden.
Het zijn van die post-jeugd dingen, die je niet weggooit, maar in een krat laat zitten om whatever reden. Iets met sentiment, denk ik.

Nu heb ik dat apparaat ooit op een variabele voeding aangesloten, waarbij ik waarschijnlijk met mijn voet (Ik wil jullie de details besparen) een zwieper aan de regelpot heb gegeven, waardoor hij een veel te hoge spanning voor de kiezen heeft gekregen.
Ik heb er vervolgens nooit meer naar om gekeken en vroeg mij af of zoiets nog te repareren valt.

Is hier iemand met de kennis die daar eens naar zou willen kijken, uiteraard tegen vergoeding?

(ik ben al sinds 2004 member van dit forum.
De tijd dat ik stoeide met deze materie is nóg veel ouder. Ik denk zo rond 1993. Het defect is ergens in 1997 ontstaan.)

Misschien is simpel de zekering doorgeslagen.Maak eerst eens een foto van de ingewanden dan kunnen we wat zien.
is het deze ?

te hoge spanning op iets wat klinkt als HF zonder kabelboer snoeren, maar nog ether. er kan een crowbar inzitten die de zekering eruit geveegd heeft maar net zo goed heeft een elco knal gedaan en is er nog meer stuk. hangt helemaal af van de beveiligingen in de voeding.

@testman, ik probeer je te begrijpen. :-)

Ik had het ding ooit mee tijdens een oefening, toen ik nog als technicus bij defensie zat. Ik had het apparaat aangesloten op een regelbare voeding die in mijn shelter (werkplaats achterop een vrachtwagen) in een rek stond.
Ik klom uit de wagen en heb waarschijnlijk met mijn laars tegen dat wieltje aangezeten waardoor hij een flink hogere spanning kreeg.
Ik kwam er te laat achter.

Ik zal eens kijken wat hij precies doet.
Deze post was een impulsieve actie omdat ik toevallig een plaatje van een lincoln voorbij zag komen.
Ik heb dat ding ergens in een kist zitten en zal eens kijken wat het nog doet. :-)

Wacht...uit...

Op zondag 15 december 2024 20:17:31 schreef Fantomaz:
@testman, ik probeer je te begrijpen. :-)

Ik had het ding ooit mee tijdens een oefening, toen ik nog als technicus bij defensie zat. Ik had het apparaat aangesloten op een regelbare voeding die in mijn shelter (werkplaats achterop een vrachtwagen) in een rek stond.
Ik klom uit de wagen en heb waarschijnlijk met mijn laars tegen dat wieltje aangezeten waardoor hij een flink hogere spanning kreeg.
Ik kwam er te laat achter.

Ik zal eens kijken wat hij precies doet.
Deze post was een impulsieve actie omdat ik toevallig een plaatje van een lincoln voorbij zag komen.
Ik heb dat ding ergens in een kist zitten en zal eens kijken wat het nog doet. :-)

Wacht...uit...

ik dacht even de 27mc hobby die velen hebben gehad in de jeugd :P en ach, anders komt het leger nooit van die ouwe meuk af, want slijten doet het amper.

Op zondag 15 december 2024 20:23:15 schreef testman:
ik dacht even de 27mc hobby die velen hebben gehad in de jeugd :P en ach, anders komt het leger nooit van die ouwe meuk af, want slijten doet het amper.

Ik was radiomonteur bij defensie.
Klinkt spannender dan dat het werkelijk was hoor.
Maar wel een goede leerschool.

Ik had gesolliciteerd op die functie nadat ik 2 jaar daarvoor als radio bedienaar in vm Joegoslavie had gezeten.
Ik werkte met EZB radio's en toen ik hoorde dat een aantal CB apparaten uit de "President" reeks dat ook konden, wilde ik er ook een hebben.
Later dus monteur verbindingsmiddelen geworden en soms namen we die 27Mc meuk mee om mee te spelen wanneer we zelf niet geoefend werden maar slechts ondersteuning boden.

Anyway...
Ik heb de kist even geopend en moest ik vervolgens even door memory lane heen worstelen. :-)
Helaas mis ik de voedingskabel van de Lincoln.
Ik kan wel wat in elkaar flansen maar voor meer dan een snelle diagnose heb ik geen tijd. (studie)
Vandeweek even op zoek naar zo'n stekkertje en dan weer verder.

Als je met dat ding hierheen komt, wil ik wel eens kijken..
(ik zoek nog een verbindingskabel voor een an/grc9 O-) )

Op maandag 16 december 2024 05:44:33 schreef mel:
Als je met dat ding hierheen komt, wil ik wel eens kijken..
(ik zoek nog een verbindingskabel voor een an/grc9 O-) )

Had ik al gezegd dat ik 25 jaar geleden de FM9000's aan de wilgen had gehangen? ;-)

Helaas sta ik ver af van welke bron ook in die wereld.

Even een afrondende update...
Ik heb mijn Lincoln weer aan de spanning gezet en ergens in die 27 jaar inactiviteit zal er iets gereset zijn, want het apparaat lijkt weer te werken.
Ik moet nog even op zoek naar een GPA en dan kan ik weer wat gaan experimenteren...