Hallo,
Ik moet in bestelwagen led verlichting plaatsen, dat zal een LED strip worden die ik besteld heb, 128 led2835/m 12w/m..
Ik heb de test zojuist gedaan;
Bij 12,2v neemt deze 12w (1m)
Bij 12,3v neemt hij 13w
..
Bij 14,3v neemt hij bijna 24w..
Dus; hoe kan ik dat probleem best oplossen?
Bij draaiende motor neemt de LED strip 200% stroom..
Hoe stroom begrenzen of spanning simpel afvlakken?
7812 is ook niet te doen, omdat deze min 2 volt meer moet hebben aan ingang.
..
iemand een idee of dit probleem opgelost?? thnx
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
Een weerstand van ca. 1.5 ohm in serie met de voedingslijn zou het probleem al flink reduceren, denk ik. Lijkt me de simpelste oplossing. Zelf even bepalen welk vermogen de weerstand moet zijn. 5W lijkt me een redelijke waarde, met veiligheidsmarge.
Er bestaan ook low-drop spanningsregelaars die veel minder 'headroom' nodig hebben dan een 7812; bijv. de L4940 met 500mV. Maar denk dat ik zelf voor de oplossing met een weerstand zou gaan.
Uiteraard moet de weerstand of spanningsregelaar wel netjes z'n warmte kwijt kunnen, zonder brandgevaar. En een zekering lijkt me ook geen overbodige luxe.
Bij 14,3v neemt hij bijna 24w.
Maar in de titel staat 24W bij 13.4V? Welke waarde is het nu? Ik ben in m'n verhaal hierboven uitgegaan van 14.3V.
Op zaterdag 21 december 2024 00:14:21 schreef saxo:
Neen, gaat niet he, is een CV strip (Constant Voltage)
En waarom niet dan? Ik denk zelfs dat dat prima gaat. De leddriver bepaald dan de stroom. Bij 12 watt moet er dus 1 Ampere lopen. Je neemt dus een leddriver die exact 1 Ampere geeft.
Gevolg zal zijn dat er automatisch 12 volt over je ledstrip komt te staan.
Dat er op staat dat het een cv strip is betekend in dit geval eigenlijk alleen dat er een weerstandje in serie met de led(s) staat zodat je de boel ook met een constante spanning kunt voeden. Die spanning moet dan wel de juiste waarde hebben. en geen 14 volt zijn.
Dan kun je hem beter met een stroom gaan voeden.
Een andere mogelijkheid is om de boel te gaan PWM-en. Dat is het zuinigst maar geeft zeer waarschijnlijk wel weer storing op je radio. Of te wel een grote kans dat je geen dab+ ontvangst meer hebt. Habbywabby spullen zullen hier in elk geval slecht of niet werken.
Het makkelijkst is het om gewoon iets te kopen dat echt bedoeld is om in een auto te plaatsen. En zeer waarschijnlijk is het de bedoeling dat je de ledstrip die je nu hebt met de bijgeleverde adpter op het net aansluit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
CC driver is het simpelste (of het een CV of CC strip is maakt niet uit.)
Je kiest de stroom zo, dat de spanning voor de leds precies 12v is...
EricP
mét CE
Je hebt de verkeerde strip gekocht voor het doel. Dit zijn - vermoedelijk - 3 LEDs in serie met een kleine weerstand hard op de 12V. De headroom is minimaal tot afwezig, dus tjsa... de stroom varieert enorm met de spanning. Oh, dat had je reeds geconstateerd...
Of je scoort ergens een buck/boost converter die ongeacht wat er in gaat van 9 tot 15V 12.00V output produceert. Of ze knoopt er een CC driver voor die je instelt op de gewenste stroom. Dan zal er op de uitgang ook 12.0V staan, alhoewel dat een beetje mee zal bewegen met de temperatuur. Dat laatste is de nette oplossing, maar dat zal niet zo simpel zijn omdat het ook een buck/boost converter zal moeten zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
7812 is ook niet te doen, omdat deze min 2 volt meer moet hebben aan ingang.
Ik gebruik een 7812 regelaar aan board van mijn boot voor een LED strip Dat was geen Ali special ledstrip dus hij trekt niet meer als de spanning stijgt maar omdat hij ook niet speciaal voor automotive is gemaakt en dus waarschijnlijk niet de nodige protectie tegen transients heeft en ik ook niet weet of de regel electronica +14V aankan, heb ik er een 7812 voor zitten.
Dat hij niet perfect regelt onder de 14V maakt me niet uit. De spanning komt in ieder geval niet boven de 12V en LEDs zijn een heel constante belasting. Ik heb voor de zekerheid ook nog een TVS bij geplaatst en de twee protectie diodes uit de 7812 datasheet. Ik heb het voor montage eerst allemaal getest met een labvoeding. De 7812 's heb ik op koel profieltjes zitten.
Op zaterdag 21 december 2024 09:10:43 schreef fred101:
[...]Ik gebruik een 7812 regelaar aan board van mijn boot voor een LED strip Dat was geen Ali special ledstrip dus hij trekt niet meer als de spanning stijgt maar omdat hij ook niet speciaal voor automotive is gemaakt en dus waarschijnlijk niet de nodige protectie tegen transients heeft en ik ook niet weet of de regel electronica +14V aankan, heb ik er een 7812 voor zitten.
Dat hij niet perfect regelt onder de 14V maakt me niet uit. De spanning komt in ieder geval niet boven de 12V en LEDs zijn een heel constante belasting. Ik heb voor de zekerheid ook nog een TVS bij geplaatst en de twee protectie diodes uit de 7812 datasheet. Ik heb het voor montage eerst allemaal getest met een labvoeding. De 7812 's heb ik op koel profieltjes zitten.
Wat heb jij voor boordspanning?
de strip die je gekocht hebt, is dus niet voor automotive maar gewoon om op een 12V voeding te zitten.
paar diodes in serie zetten om de spanning te verlagen.
als je dan bij draaiende motor op 12V zit, zal je bij uitgeschakelde motor een 9-10V hebben en daar draaien die ledstrips ook prima op hoor
in mijn fiets verlaag ik zo met een diodebrug de stroom dat ze verbruiken terwijl ze nagenoeg hetzelfde licht geven. ze blijven ook koeler waardoor de leds langer leven dan.
mijn accu gaat van 12,6 naar 10V. over die diodes zit een schakelaar waarbij ik ze kan overbruggen als mijn accu tamelijk laag zit. dan krijgen de strips de volle accuspanning van pakweg 10V en branden ze toch feller dan op 8V
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 21 december 2024 09:25:48 schreef Ex-fietser:
[...]Wat heb jij voor boordspanning?
12V systeem met zonnepanelen, Victor lader (walstroom) en huis-accus. Ik heb bijna alles omgebouwd naar 12V. Als de walstroom wegvalt schakelt de boel naadloos over naar de inverter. Mijn werkplaats is natuurlijk nog wel allemaal 230V
Op zaterdag 21 december 2024 10:16:31 schreef fred101:
[...]
12V systeem met zonnepanelen, Victor lader (walstroom) en huis-accus. Ik heb bijna alles omgebouwd naar 12V. Als de walstroom wegvalt schakelt de boel naadloos over naar de inverter. Mijn werkplaats is natuurlijk nog wel allemaal 230V
Ok, Een erg nette oplossing met die 7812 is het dan niet. Maar werken zal het wel. Die 7812 doet waarschijnlijk niets. Hij kan niet regelen, omdat de de spanning zo laag is dat er geen regel headroom beschikbaar is. Het enige dat hij doet is een beetje spanning affakkelen. Eigenlijk doet die 7812 hetzelfde als wat Fcapri met zijn diodes doet.
denk dat een 7812 iets stabieler is.
die diodes nemen er altijd 0.6-1V vanaf.
met een diode op 9V heb je 8.4V over
met een diode op 14v heb je 13.4V over.
volgens mij regelt een 7812 helemaal niks meer als de spanning te laag is.
9v voeding, geeft de 7812 volgens mij net iets minder dan 9V
op 12V zal die net iets minder dan 12V geven
op 13V zal die rond de 12V geven (met rimpel)
op 14V zal die 12V geven
op 15V zal die 12V geven
maar die 7812 moet je ook ingangscondensatoren geven, uitgangcondensatoren, koelplaat...
een diode zet je gewoon in de bekabeling en verder niks. 2diodes, 3diodes... piece of cake om 0.6-1.2-1.8V weg te stoken. wil je 10V hebben met een 7812 moet je een 7809 gebruiken met een diode in zijn GND
Een buckboost converter lijkt me aangewezen.
Mss een instelbare die je wat lager dan 12V zet om de levensduur van de strip wat te verlengen.
En 12W per meter is 1A per meter...hou er rekening mee als je een converter bestelt of als je de strip vergeet uit te doen...
Op zaterdag 21 december 2024 10:58:11 schreef fcapri:
volgens mij regelt een 7812 helemaal niks meer als de spanning te laag is.
Ik heb wat Aliprintjes, volgens mij temperatuurschakelaars, die op 5 tot 20V of zo werken. Toen ik een methode zocht om er wat aan aan te passen bleken daar een 7812 en een 7805 achter elkaar te zitten. Het processorchippie krijgt zo nooit meer dan 5V en de 7805 hoeft nooit meer dan 7V af te fakkelen omdat de 7812 de rest overneemt. Nooit geweten dat het zo werkte dus was voor mij een eye-opener...
(Waarempelde betreffende foto's gevonden, als dit printje doet wat ik denk dan wordt ie gevoed met 5V en stuurt ie een paar 12V fans aan met 5V (boven een radiator met omkasting voor betere circulatie), het relais zou alleen maar extra stroom trekken en de stuurtransistor van de relaisspoel kan de <100mA ook wel rechtstreeks schakelen).
fred101
Golden Member
Bij een constante stroom (200mA ledstrip) werkt het prima. Ik heb het allemaal nagemeten en getest. Probeer het maar eens, een 7812 werkt prima op 12,5V maar alleen bij een constante stroom. Die 2V is vooral om snelle stroomwisselingen op te vangen maar bij mij zien ze geen stroom verandering. Onder de 12V interesseert mijn niet, dat kost, als ik het goed onthouden heb iets van 0,4V in ieder geval genoeg om de ledstrips gewoon te laten werken, daarnaast wordt het nooit zo laag (walstroom, generator en zonnepanelen)
De LEDs zien nooit meer dan 12V. Het is meer een soort van OVP . Een paar diodes is idd minder werk maar daar lig ik niet wakker van. Omdat deze strips gevoed werden door hun eigen adapter weet ik niet hoeveel meer dan 12V ze kunnen hebben. Nu zien ze zelfs bij 14,5V gewoon 12V.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb al in veel bussen ledstrip gemaakt, maar het komt sowiso niet veel voor dat de deuren open staan met draaiende motor. tevens zorgt de kabel naar achter voor veel spanningsval vanaf de accu. 12W is niet heel veel 1A bij 12V, paar diodes ertussen van 3A lost dat zo op.
je hebt ook van die 12V ledmodulen welke oa in reclamebakken gebruikt worden. die dingen hebben een converter aan boord, want de voeding regelt zichzelf bij, stroom verandert amper bij enige volt verschil.
In zo'n soorgelijke situatie (12V ledstrips ter vervanging van TL-lampjes in een camper) heb ik ook 7812's toegepast. Gaat prima ondanks dat het buiten de specificatie van de 7812 is, maar de opgenomen stroom was wel flink minder dan 1A per stuk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 21 december 2024 19:51:20 schreef ohm pi:
In zo'n soorgelijke situatie (12V ledstrips ter vervanging van TL-lampjes in een camper) heb ik ook 7812's toegepast. Gaat prima ondanks dat het buiten de specificatie van de 7812 is, maar de opgenomen stroom was wel flink minder dan 1A per stuk.
idd heeft zo'n 7812 regelaar minimaal 3V verschil tussen in en uitgang nodig. daar had je de 78R12 voor, die werkt met 0,5 verschil ook al.
bedankt voor vele reacties..
1) een stroom driver voorzien is te groot kan niet in een ALU profiel, is duur, en zal niet goed komen op een CV strip, daar de weerstanden berekend zijn op 12,2v.. gaat conflict geven.
2) LED strips voor automotive ..hmm deze ken ik niet mss heb ik iets gemist?
3) 7812 verhaal (ik weet dat die min 14v input moet hebben om te regelen.. en 1a max, daar mijn LED strip ca 1A is.. toch wat risky..
toch is het probleem niet eenvoudig weg te werken in een klein ALU profieltje..
Ik had ergens niet verwacht dat een Vcc verhoging van ca 13% (12,2 naar 13,8v) .. meer dan 100% verhoging in stroom en dus vermogen teweeg zou brengen.
Het simpelste zal zijn, om CC LED strips proberen te bestellen, ik heb deze, maar enkel op 24v.. heb de vraag gesteld aan enkele fabrikanten of ze de PCB willen aanpassen voor 12v. Maar dat zal een minimum afname vragen. En dat is ook niet de bedoeling, wil er wel wat maken voor bussen maar geen 100m of meer.
Een diode zou ik kunnen doen, maar deze gaat ook in 80% van de gevallen, dus motor uit.. een drop veroorzaken zodat de strip dan minder als 12v krijgt.. afwegen of het nodig is.
..n anders .. zo gewoon, iedereen gebruikt 12v DC LED strips in automotive toepassingen, maar de meeste zijn zich niet bewust van deze hoge stromen/vermogens bij draaiende motor ..
Thnx
Prettige feesten aan iedereen 
Op zaterdag 21 december 2024 22:49:37 schreef saxo:
Een diode zou ik kunnen doen, maar deze gaat ook in 80% van de gevallen, dus motor uit.. een drop veroorzaken zodat de strip dan minder als 12v krijgt.. afwegen of het nodig is.
..n anders .. zo gewoon, iedereen gebruikt 12v DC LED strips in automotive toepassingen, maar de meeste zijn zich niet bewust van deze hoge stromen/vermogens bij draaiende motor ..
Thnx
Prettige feesten aan iedereen
test het eens, hang er een diode tussen met niet draaiende motor.
hang er 2 diodes tussen.
stroom zal vermoedelijk van 1A zakken naar 0.8A ofzo en quasi geen zichtbaar verschil in lichtsterkte.
desnoods monteer je 2 strips.
2 strips die op 500mA werken zullen MEER licht geven dan 1 strip op 1A.
en dat is wat ik ook vaak doe met de fiets.
ik gebruik 1W leds (300mA op 3,2V) die ik op lagere spanning en stroom laat werken (2.9V 100mA ofzo). en monteer dan 3 zulke leds.
samen verbruiken ze minder dan 1W en toch meer lichtopbrengst.
automotive strips (alles voor auto/motor) zijn in principe berekent op 14,5V en verbruiken minder op 12V.
als je huis/tuin ledstrips hebt die exact berekent zijn voor 12V, dan gaan die versnelt stuk in een auto. en dat heb jij dus nu ook.
gokje met weerstanden:
als er 3 witte leds op zitten van 3,3V dan is er maar 2,1V over voor de weerstand. op 20mA (gokje van die stroom per 3leds) is de weerstand dan 100ohm. met 150leds dus 1A.
op 12,5V krijgt de weerstand 2,6V en heb je 26mA. met 150 leds zit je dan op 1,3A
met 13V krijgt de weerstand 3,1V en heb je 31mA. de totale strip trekt dan 1,55A
op 14,3V krijgt de weerstand 4,4V, loopt er 44mA per 3leds en heb je over de totale strip dan 2,2A
bereken de boel nu op 14,4V, dan zou de voorschakelweerstand 220ohm moeten zijn. er zit al 100ohm in. moet je 1/50ste van 120ohm toevoegen (alle 50 kleine stromen komen samen).
met een 2,4ohm weerstand in je voedingslijn krijg je bij 1A al 2,4V spanningsval en zakt de 14,4V al naar 12V.
zonder draaiende motor zal je strip dan ongeveer 500mA trekken of een goeie 6W.
mijn tip: sluit de ledstrips aan met een lange dunne kabel. die zal vanzelf dan ook voor 'weerstand' spelen. een diode in de kabel is ook makkelijk zat weg te werken. dat hoeft niet in het ledprofiel te zitten
. en laat de boel met niet draaiende motor maar op 500mA staan. dan loopt de accu ook minder snel leeg
hey fcapri,
1) ik kan maar 1 strip monteren in het ALU profiel.
2) Het zijn CV strips.. dus ze werken niet op 1a of 500ma.. het zijn geen strooomgestuurde LED strips..
3) Ik heb veel ervaring in LEDs.. heb nog nooit een rol 12v LED strips gezien die 'Automotive ready is, m.a.W. 14V..'
4) de voorschakelweerstand is in theorie mogelijk, maar in praktijk zou die dan ook een 2,5w discipelen, dus ja verloren vermogen terwijl we een efficiënte led strip willen brengen..
5) wat betreft de meerdere LED's met minder stroom aansturen heb je gelijk; ik heb nu LED strips tot 215Lm/w.. en dat is verwezenlijkt op die manier..klopt.
ik heb al een andere led strip genomen omdat de eerste te zwakke efficiëntie hadden (test van aliXXXXX.. brr) meer warmte dan licht
20w/m en weinig licht, ondanks de 180 led/m.. hoe ze het klaarspelen om nog zo'n lage-effiecientie led's te monteren..
Op zaterdag 21 december 2024 23:17:54 schreef saxo:
dissiperen..haha de auto corrector)
De discipelen met hun LED-lampjes: