Vacuum afstemcondensatoren en röntgenstraling

Ik ga binnenkort verhuizen, en wel naar een plek waar ik niet realistisch een draadantenne van enig formaat kan spannen. Maar ik heb wel een tuin, en zit dus te denken aan een "serieuze" magloopantenne.

Daar gebruik je meestal een vacuum afstemcondensator voor omdat de HF spanningen fors hoog kunnen worden als je over de 10w heen gaat.

Ik heb een spreadsheet calculator voor magloops wel eens gebruikt en dan kom ik met mijn vermogens meestal niet boven de 3kV uit. In dat geval is er geen risico op röntgenstraling. Maar stel dat ik meer vermogen maak dan gedacht, of dat op de een of andere manier de boel op zo'n manier de spanning opslingert dat er >10kV uit komt - is er dan een risico op röntgenstraling bij een vacuum afstemcondensator, of slaat de boel door voordat het gevaarlijk begint te worden?

Als er straling zou ontstaan is dat op dat moment m.i. uw minste probleem.
Het is een condensator. Er behoort geen ontlading te zijn waardoor een elektronenstroom loopt die röntgenstraling kan geven.

ledlover, Je hoeft je geen zorgen te maken.
Röntgenstraling is zgn remstraling.
elektronen die in een vacuum versneld worden en inslaan op een anode, zoals in een vacuumdiode bijvoorbeeld.
De versnelde elektronen bevatten op het moment van inslag een hoeveelheid energie , afhankelijk van de aangelegde spanning.
Bij de inslag op de anode wordt de snelheid nul en komt de kinetische energie vrij onder vorm van een foton. De golflengte van dat foton is omgekeerd evenredig met de versnellingsspanning.
Bij een potentiaalverschil van pakweg, hoger dan 15-25 kV, is de golflengte zo kort dat het in het zgn rontgenspectrum valt.
Hoe hoger de versnellingsspanning, hoe korter de golflengte en hoe doordringerder de X-straling in weefsel wordt.

Medische x-ray apparaten werken met een versnellingsspanning van 80 kV en hoger.
15KV straling zou waarschijnlijk al hoofdzakelijk tegengehouden worden door
de behuizing van je schakeling en zelfs door het glas van de vacuumcomponent.

En zelfs dat gebeurt niet bij een vacuumcondensator.
Bij een condensator vindt er wel ladingsverplaatsing plaats in de platen, maar er vloeien geen elektronen doorheen het medium, hier vacuum die straling zouden kunnen opwekken..

Dus als de condensator in bedrijf is, nul,nul röntgenstraling ongeacht hoe hoog de spanning over de condensator is.