Voor een Arduino projectje,mini trein rangeer station, zou ik graag dipslaytje maken.
Laatst zo een wegwerp E-sigarette in de prullen mand gevonden.
Merk :Fumot
Type :Tornado -25000- Black Ice
Heb dat zorgvuldig open geprutst en dan vind je binnenin het volgende,
-Het reservoir voor de liquide
-Twee gloei draadjes
-Een controler stuur pcb
-Een Tft color display ongeveer 3cm bij 4cm rechthoek met 12-pins FPC aansluiting
-Een touch knopje met bijhorende Pcb
-Een flow switch
-Een Lithium batterij 3.7-4.2 volt
Op het display, na veel malen vergroten vind ik CT018TN01_V1 013 1840
Op het controler printje zit een proccessor PUY F030K28 4E6TA2B en
een Spi-flash geheugen PUY PY25Q128HA 4G4 1PSE1
Op het flat cabeltje van het display staat pin 1 & 12 en F17QN1083-1 CDi
Nu ben ik al geruime tijd op het internet aan het zoeken naar de pin-out en welke driver chip erin zit,
ook foto's geupload om een match te vinden maar te vergeefs geen resultaat.
Wel een site gevonden van iemand die een ander type E-sigarette heeft ontleed.
Dan maar zelf aan de slag gegaan, met meten en testen
Pin 1 gnd ground
Pin 2 Led K backlight K
Pin 3 Led A Vdd backlight A
Pin 4 gnd ground
Pin 5 Rst Reset
Pin 6 Lcd-DCN Command of Data
Pin 7 Data in ? Dat ben ik niet zeker
Pin 8 Clock ? Dat ben ik niet zeker
Pin 9 Vdd power 3.3volt
Pin 10 Vdd power 3.3volt
Pin 11 Lcd-CS Chip Select
Pin 12 gnd ground
Aan de paar opschriften van het Pcb denk ik dat het om een Spi display gaat.
De aansluiting van Data In & Clock signaal ben ik nog niet zeker.
Dus heb zo een Logic Analyzer van Salea aangeschaft, maar daar moet ik nog leren mee werken.
Dit om uit te zoeken waar de Clock & Mosi zitten en de polariteit en fase van de signalen (Mode).
Mijn vraag is kent er iemand dit display en welke Arduino library te gebruiken voor bijvoorbeeld tekst op te schrijven?
Sorry, geen antwoord op je vragen... maar wel een schopje naar boven.
Ik heb ook recent een vape met een scherm gevonden, dus ik zal eens controleren of het een zelfde scherm is. Je kon er slotmachine spelletjes o.i.d. op spelen geloof ik. Wat een enorme verkwisting is dat toch, zat me er flink aan te ergeren toen ik 'm vond...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@TS: als je 470r-1k in serie zet, kan het niet zoveel kwaad als je de lijntjes verkeerd hebt, maar dan is het wel verstandig de data snelheid bij het testen nog niet al te hoog te zetten. Er is een Arduino TFT library, ik heb hem nooit gebruikt maar dat lijkt me een logisch begin.
De breedte, hoogte, pitch (virtuele breedte, soms groter dan de werkelijke breedte), front porch en back porch (lijnen boven en onder het beeld) zul je experimenteel moeten vaststellen, als je dat niet online kunt vinden.
Ja vindt het ook verkwisting.
Je kan er inderdaad spelletjes op spelen ook.
En ja ik weet je kan zo een schermpje op Ali bestellen, maar je vind ze zo in de kliko.
De tip van 1K in serie zal ik ter harte nemen bij testen, maar wil eerst verder nog proberen te meten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Je mag het best op meerdere fora tegelijk vragen, maar als je de link erbij zet hoeft niemand dubbel werk te doen:
https://forum.arduino.cc/t/tft-display-e-cigarette/1335484
Je zou met u8glib kunnen spelen:
https://docs.arduino.cc/libraries/u8g2/
https://github.com/olikraus/u8g2/wiki
(Dus kijken of er iets op het scherm verschijnt en zonee een andere controller gokken. Als je klok en data zeker weten goed hebt zou dat zo maar eens kunnen lukken..)
(Ik heb nog een schermpje uit een printer waar ik 's wat mee wil, en wat foto-sleutelhangers... Maar ook een klein bergje (andere - hd44780 vooral) schermpjes waarvan ik wel weet hoe ze aan te sturen, dus er is nog niet van gekomen...)
Met de gedachte van reverse engineeren vraag ik me af, als er iets bestaat
zoals bij I²C bijvoorbeeld om de adressen te scannen.
Maar bij Spi zou het dan een matrix met register adressen moeten zijn met een parameter voor bijvoorbeeld de Id op te vragen?
Op het andere forum had ik pas later de vraag gesteld en zal jullie zeker op de hoogte houden als er iets uit bus komt.(en visa versa)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Bij I2C is het eerste byte, waar het adres in zit, altijd op dezelfde manier ingedeeld, en je kunt zien of te een ACK krijgt op dat adres. De data van een SPI device is op geen enkele manier gestandaardiseerd, en in dit geval is er niet eens een datalijn in de andere richting.
Op vrijdag 27 december 2024 23:57:56 schreef Lucky Luke:
Je mag het best op meerdere fora tegelijk vragen, maar als je de link erbij zet hoeft niemand dubbel werk te doen:
https://forum.arduino.cc/t/tft-display-e-cigarette/1335484
INDERDAAD !
Nu nog een verwijzing van dat forum naar hier.
Op vrijdag 27 december 2024 21:52:45 schreef Gij Kieken:
.. je vind ze zo in de kliko. . .
Er in is al beter dan op straat 
== aanvulling ==
Dit had even over het hoofd gezien :
Op zaterdag 28 december 2024 11:17:04 schreef Gij Kieken:
Op het andere forum had ik pas later de vraag gesteld en zal jullie zeker op de hoogte houden als er iets uit bus komt.(en visa versa)
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (22%)]
Op vrijdag 27 december 2024 21:52:45 schreef Gij Kieken:
Ja vindt het ook verkwisting.
Je kan er inderdaad spelletjes op spelen ook.
En ja ik weet je kan zo een schermpje op Ali bestellen, maar je vind ze zo in de kliko.
De tip van 1K in serie zal ik ter harte nemen bij testen, maar wil eerst verder nog proberen te meten.
En bij die spelletjes kun je zeker door meer trekjes te nemen extra levens krijgen,terwijl je je echte leven loopt te verkorten. De fabrikanten van dit soort spullen zijn werkelijk nog erger dan ja wat eigenlijk.
Ik denk de TS eens met een schuin ook moet kijken naar die kleine oled display's die je bij ome ali kunt kopen. Je hebt ze zowel met een SPI en een I2C interface. Het is een soort van standaard waar veel van die grafische display's mee werken. Net als de oude 16 kar twee regel display's met de HD44780 chipset een soort standaard geworden zijn.
Wel een goed idee om dit soort e-waste van toch wel verderfelijke komaf te recyclen.
Anoniem
Op zaterdag 28 december 2024 13:41:01 schreef Ex-fietser:
[...]En bij die spelletjes kun je zeker door meer trekjes te nemen extra levens krijgen,terwijl je je echte leven loopt te verkorten. De fabrikanten van dit soort spullen zijn werkelijk nog erger dan ja wat eigenlijk.
Dit is echt een vindingrijk topic om met “afval” nog iets leuks te maken.
Jammer vindt ik dat er dan weer een betuttel reactie tussen zit, laat mensen toch zelf beslissen.
Zal wel grappig bedoelt zijn maar vaak zijn dit meepraters zonder over grenzen heen te kijken.
Veel erger is o.a. oorlog, vuurwerk en vulkaanuitbarstingen.
En ja neem ook maar een slof tabak in je noodpakket, kan nog van pas komen.
nonius
set SCE to AUX.
En bij die spelletjes kun je zeker door meer trekjes te nemen extra levens krijgen,terwijl je je echte leven loopt te verkorten.
Domheid is dodelijk.
Maar hé, ik ben wel cool en edgy!
Persoonlijk zou ik sommige onderdelen van zo'n E-sigaret best willen hebben (m.n. de oplaadbare Li-cel), maar uit hygiëne-oogpunt zie ik er van af.
benleentje
Golden Member
Maar bij Spi zou het dan een matrix met register adressen moeten zijn met een parameter voor bijvoorbeeld de Id op te vragen?
Bij spi heb je geen adressering dat is je CS lijn. Maar vaak heeft een spi display ook een CD commando/ data pinnetje. En toevallig zie ik op de pcb ook CS en CD/
staan. Het / teken zegt dat de C (commando) laag actief is maar volgens mij is dat gewoon standaard.
In het glas van het lcd zit de werkelijke controller en die heb je voor deze kleine display niet in heel erg veel uitvoeringen het scheelt al als je weet of het een kleuren of monochroom display is.
Je display kan bv 128x256als resolutie hebben terwijl er toch een 256x256 controller voor word gebruikt. Het maakt het niets uit je een 128x256 scherm instelt als een 256x256 omdat het ic dat ook aankan. Enkel het deel vanaf 129 en hoger zal je niet meer zien.
Op zaterdag 28 december 2024 19:03:13 schreef nonius:
[...]Domheid is dodelijk.
Maar te slim is ook niet altijd handig. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht dat er een ST7789 als chip in zit. Deze displays kosten nauwelijks meer dan een euro bij een betrouwbare leverancier. En dan zit er dus een chip met 1200 aansluitingen op!
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Hoi,
Als je zoekt op 'CT018TN01 board' in Google kom je uit bij een driverboard wat er bij hoort.
Misschien heb je er wat aan.
Even een update.
Heb eerst een soort pen plotter in mekaar gefrutseld om een juist etiket te maken voor op de logic analyzer te kleven.
De nummering van de bedrading klopte niet met wat op het scherm te zien was.
Dan nog wat metingen uitgevoerd, Pin 7 is Mosi en pin 8 SCL.
De clock frequentie is 12Mhz 50% duty cycle, Idle LOW en Sampling on Rising Edge.
Dan met de tip rew aan de slag, library's gedownload (ST7789_Fast en GFX)
De nodige #def's in gesteld en display opgestart.
Resultaat,- Wit scherm (de backlight is dus ON), De Reset handmatig LOW en HIGH geprobeerd.
Geen tekst zichtbaar en ook geen echte lijnen, wel zijn er wat wemelingen op het display te bespeuren.
Tweede test ili9488 library met de juiste #def's en pin bedrading.
Resultaat , terug backlight maar anders niets.
Nu zoek ik een manier om bij de ST7789 library bijvoorbeeld de frequentie instelling te wijzigen en de operating Mode(clock Idle en sampling).
Aangezien de bibliotheken met dependencies werken zal dat wel een doolhof zijn. Dus alle tips zijn welkom.
Ben ook al met de tip Sjoerd aan de gang.
Prettige feestdagen iedereen ! ! !
Ik gebruik deze library. Daar zitten drivers in voor meerdere display controllers. Dat is dan misschien makkelijker zoeken.