Vanaf 28-12-2024 is voor alle oplaadbare draagbare apparaten een USB-C lader verplicht in de EU.
Vandaag een Philips scheerapparaat ontvangen met daaraan nog steeds een adapter met eigen baksel: soort van mini female eurosnoerconnector met poling.

Geldt de norm niet voor scheerapparaten (of voor Philips?... :+ )?

Die geldt niet voor scheerapparaten.
En het is geen norm maar een richtlijn.

Puur formeel: het is eigenlijk bedoeld voor draagbare "radioapparatuur", die richtlijn, de richtlijn 2014/53/EU bestond namelijk al. Daar is nu alleen een annex bij gekomen.

Ik vind het zeer dubieus dat de politiek zich hiermee bemoeid; stel je voor dat ze dit tien jaar eerder hadden gedaan, dan hadden we nu verplicht overal mini-USB stekkers aan gehad.

Het argument dat dit veel afval zou schelen omdat er dan minder kabeltjes en laders worden weggegooid vind ik ook onzin, die werden toch al niet meer meegeleverd met telefoons en andere apparaten. Daarbij kom ik vaker laders en kabeltjes (die ook gewoon stuk gaan) tekort dan dat ik ze over heb een weggooi.

Hadden ze echt niets beters te reguleren? Niets te doen voor het milieu, uitstoot van Schiphol, Tata, zoiets?

stel je voor dat ze dit tien jaar eerder hadden gedaan, dan hadden we nu verplicht overal mini-USB stekkers aan gehad.

Ze discussieren er al over sinds 2010, dus we hebben geluk dat ze het pas in 2022 eens werden... :)

Op maandag 30 december 2024 10:24:44 schreef SparkyGSX:
Ik vind het zeer dubieus dat de politiek zich hiermee bemoeid; stel je voor dat ze dit tien jaar eerder hadden gedaan, dan hadden we nu verplicht overal mini-USB stekkers aan gehad.

Dan waren we nu overgestapt van mini-USB naar USB-C. Men is begonnen met dit aan te kaarten in 2012, meer dan 10 jaar geleden dus.

Ik vind een standaard stekker goed, en nu het in een annex zit is het eenvoudig te upgraden naar een eventuele opvolger van de USB-C.
Het is jammer dat het in een wet vastgelegd moet worden, maar met bedrijven als Apple en dergelijke komt er zonder wet niks van een standaard.

Ik vel dus even geen oordeel over het feit dat het nu de politiek is die het regelt, maar met het feit dat het nu geregeld is ben ik wel tevreden.

Ik vind het wel griezelig dat de USB-C connector geschikt is verklaard voor 240W max.... (iele contactjes... :X )

Is het echt geschikt verklaard tot 240W? Waar staat dat dan?
Bij mobiele telefoons is de spanning al vastgelegd op 5V, dat zou betekenen dat er 48A mag lopen. Is inderdaad wel een beetje veel van het goede.

Op maandag 30 december 2024 10:07:27 schreef Arco:
Vanaf 28-12-2024 is voor alle oplaadbare draagbare apparaten een USB-C lader verplicht in de EU.
Vandaag een Philips scheerapparaat ontvangen met daaraan nog steeds een adapter met eigen baksel: soort van mini female eurosnoerconnector met poling.

Geldt de norm niet voor scheerapparaten (of voor Philips?... :+ )?

Ze zullen dan in 2025 wel met nieuwe modellen komen toch?
Deze heeft al een USBkabel... (inderdaad een eigen baksel)

Ook mobiele telefoons mogen na een handshake een veel hogere spanning ontvangen.

En met hogere spanningen kun je meer vermogen doen, Bij 240W heb je het dan over 48V, dus 5A verdeeld over twee pennen maakt 2,5A per pen.

Ik heb van het werk al jaren een laptop die enkel via een type-c aan een dock hangt. En daar gaat alles overheen. Thunderbolt video audio USB en de voeding voor de laptop zelf.

Prima uitvinding als je het mij vraagt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Op maandag 30 december 2024 11:17:57 schreef KlaasZ:
Is het echt geschikt verklaard tot 240W? Waar staat dat dan?
Bij mobiele telefoons is de spanning al vastgelegd op 5V, dat zou betekenen dat er 48A mag lopen. Is inderdaad wel een beetje veel van het goede.

Euh... daar hoort toch wat slim IC-werk bij die hoge spanning + laag amperage omtransformeert (naar laag voltage met veel amperes) in het apparaat?

https://www.ti.com/interface/usb/type-c-and-power-delivery/overview.ht…

Ik vind het voor laptops ook wel erg ver gaan. Zo een klein priegelig stekkertje, als dat afbreekt ben je de sigaar.

En bovendien kun je het stekkertje niet meer gebruiken voor dataverkeer als je adapter er in zit. Heel slecht idee.

Voor telefoons vind ik het wel goed dat er een standaard is. Daar is het ook veel waarschijnlijker dat je buitenshuis een keer wilt opladen op een geleende adapter.

Helemaal mee eens, maar de verplichting van prik via USB-C op laptops komt pas later. Ben blij met de Surface laptop die heeft een behalve USB-C voor prik, Thunderbolt ect. ook een foolproof magnetische aansluiting. Valt of trekt er wat dan laat het los en gaat het niet kaput.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Het argument dat dit veel afval zou schelen omdat er dan minder kabeltjes en laders worden weggegooid vind ik ook onzin, die werden toch al niet meer meegeleverd met telefoons en andere apparaten.

Nee, Dat is begonnen (naar ik zojuist lees in 2014) de vorige instantie van deze wet/richtlijn: toen werden alle telefoons verplicht met uSB -voor laden uitgerust en werd het sterk afgeraden om nog een lader mee te leveren. 1 mailtje naar Motorola en die lader werd nagestuurd.

Op maandag 30 december 2024 10:38:54 schreef Arco:
Ik vind het wel griezelig dat de USB-C connector geschikt is verklaard voor 240W max.... (iele contactjes... :X )

https://manhattanproducts.eu/pages/usb-c-pd-charging-everything-you-ne…

De stroom blijft beperkt tot iets van 5A. Kennelijk is er een 48V mode bijgekomen, zodat 240W mogelijk is. Ah. Bron gevonden:
https://www.graniteriverlabs.com/en-us/technical-blog/usb-power-delive… inderdaad 48V 5A.

Die 240W is dan wel realistisch het maximum wat er uit te halen valt: Boven de 50V gaan andere veiligheidseisen gelden, en zoals gezegd: 5A is wel ongeveer het max voor die "iele" contactjes.

[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]

Op maandag 30 december 2024 10:33:12 schreef GJ_:
[...]Dan waren we nu overgestapt van mini-USB naar USB-C. Men is begonnen met dit aan te kaarten in 2012, meer dan 10 jaar geleden dus.

Ik vind een standaard stekker goed, en nu het in een annex zit is het eenvoudig te upgraden naar een eventuele opvolger van de USB-C.
Het is jammer dat het in een wet vastgelegd moet worden, maar met bedrijven als Apple en dergelijke komt er zonder wet niks van een standaard.

Ik vel dus even geen oordeel over het feit dat het nu de politiek is die het regelt, maar met het feit dat het nu geregeld is ben ik wel tevreden.

De volgende stap is draadloos opladen en iedereen doet dat weer op zijn eigen manier met weer custom laders.......

@REW,
Ik heb bij mijn laatste moto (dit jaar gekocht ergens?) gewoon nog een 33W lader meegeleverd gekregen.

Op maandag 30 december 2024 12:14:58 schreef buzzy:
[...]De volgende stap is draadloos opladen en iedereen doet dat weeer op zijn eigen manier met weer al custom laders.......

Draadloos laden is nooit een goede stap, dat gaat altijd gepaard met verliezen en daarmee extra opwarming.

Daarnaast is de wereld het ondertussen wel eens over Qi draadloos laden, of Qi2 ondertussen. Zelfs dat merk van het aangevreten fruit doet er aan mee.

Op maandag 30 december 2024 12:14:58 schreef buzzy:
[...]De volgende stap is draadloos opladen en iedereen doet dat weeer op zijn eigen manier met weer al custom laders.......

Draadloos laden is universeel, ik kan de phone op de wekker leggen dan laad ie op. Werkt op appel en android. En de telefoon opladen in de kamer en de auto ook altijd draadloos. Dat is makkelijk wegens geen stekker inpluggen :-)

Op maandag 30 december 2024 12:15:09 schreef Sine:
@REW,
Ik heb bij mijn laatste moto (dit jaar gekocht ergens?) gewoon nog een 33W lader meegeleverd gekregen.

Ik heb bij m'n laatste moto (dit jaar ergens gekocht) gewoon geen lader meegeleverd gekregen. :-)
Misschien hangt het af van waar je hem koopt. Hmm. Kennelijk verkeerd onthouden. Op de advertentiepagina van waar ik hem heb gekocht staat bij dat er een 15W lader meegeleverd zou zijn.

Hadden ze echt niets beters te reguleren? Niets te doen voor het milieu, uitstoot van Schiphol, Tata, zoiets?

Precies dat. Maar dat schijnt niet belangrijk te zijn, je kunt beter ruzie maken en je gedragen als een kleuter in de kamer. En uiteraard onzinnige dingen verzinnen, dat is veel belangrijker....

Dat ze die zomertijd eerst maar eens afschaffen ;)

Voordat het topic ontspoort, het is natuurlijk helemaal geen slecht plan om zoiets te standaardiseren. En het milieu was echt niet de (enige) reden daarvoor.

Op maandag 30 december 2024 11:26:25 schreef Spog2:
[...]
Ze zullen dan in 2025 wel met nieuwe modellen komen toch?

Waarom zouden ze? Dat hoeft helemaal niet.

Nogmaals: alleen "radioapparatuur", geen scheerapparaten.

Op maandag 30 december 2024 12:20:58 schreef RAAF12:
[...]

Draadloos laden is universeel, ik kan de phone op de wekker leggen dan laad ie op. Werkt op appel en android. En de telefoon opladen in de kamer en de auto ook altijd draadloos. Dat is makkelijk wegens geen stekker inpluggen :-)
[bijlage]

Het grote voordeel is dat je USB connector niet verslijt. Elke dag inpluggen is wel veel.

Nou zou ik nog willen dat de dataverbinding voor fotos etc ook via die oplaadspoel loopt.

Op maandag 30 december 2024 13:26:34 schreef Hoeben:
[...]
Nou zou ik nog willen dat de dataverbinding voor fotos etc ook via die oplaadspoel loopt.

Aha, Ethernet over Power (EoP) ;o)

Het grote voordeel is dat je USB connector niet verslijt.

In mijn telefoon bouw ik in 10 minuten gewoon een nieuwe USB poort als ie stuk gaat. Kost 15 euro.
Nieuwe accu 10 seconden, 30 euro. Zo kan het ook.

En dat je lader via wifi verbinding maakt met de rest van je netwerk? Dat kan ook zonder die lader...

Op maandag 30 december 2024 10:33:12 schreef GJ_:
[...]Dan waren we nu overgestapt van mini-USB naar USB-C.

Nu dit wettelijk is vastgelegd, is het moeilijker en veel minder aantrekkelijk geworden om ooit nog een andere standaard te introduceren.

Op maandag 30 december 2024 14:13:19 schreef SparkyGSX:
[...] En dat je lader via wifi verbinding maakt met de rest van je netwerk? Dat kan ook zonder die lader...

[...]Nu dit wettelijk is vastgelegd, is het moeilijker en veel minder aantrekkelijk geworden om ooit nog een andere standaard te introduceren.

Absoluut niet. Die eerste stap was moeilijk, de overstap is gemakkelijk. Die USB-C staat niet in de wet zelf.