Dag allen,
Sinds deze middag krijg ik een kortsluiting vanaf wanneer ik mijn magnetron opzet of gewoon al open doe.
Waar begin ik de zoektocht?
Ik heb de magnetron al verplaatst naar een ander stopcontact ( magnetron is hier een kring op zich)maar hier blijft hetzelfde probleem dat de differentieel gewoon uitschakelt.

1. Uitzoeken of het de differentieel schakelaar is of de automaat. Je schrijft wel diff maar ben je 100% zeker?

2. Diff springt: veel kans een verwarmingselement dat verlies geeft of het draaiplateaumotortje dat zwemles gehad heeft.

3. Niet de diff maar de automaat: deurcontacten nakijken. Er zit een crowbar beveiliging op in de vorm van sequentieel schakelende contacten.

Dag Eric,
Bedankt voor de reactie. Het is wel degelijk de diff (ben elektricien van opleiding maar niet gekend met elektronica in die aard dat ik de fout er ineens uit zou kunnen halen).
Wordt het verwarmingselement ook aangestuurd als ik de deur open?
Er is geen draaiplateau aanwezig.
Mvg

Nee maar 1 fase kan dan wel verbonden worden daar de microgolf "wakker" wordt. De verwarming gaat pas aan als de andere fase verbinding maakt.

Dit alles in de ruime algemeenheid genomen. Elk toestel heeft zijn opbouw en zwaktes. Een foto vh typeplaatje helpt vernauwen.

Dag Eric,
Hierbij het typeplaatje:

Huiswerk op de post.(spam?)

Wat betreft onderdelen en opbouw vermoed ik nog steeds een verwarmingselement. Er zitten er 4 in.
Een toevalligheid kan ook alsnog. Bv een geklemde of verbrande draad of ander onheil

Extra info wat betreft mijn gedachtengang naar oorzaak. Er staan ook tips en trics in:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954/1

Ik denk dat het Hetelucht element aan achterzijde stuk is, dit is namelijk een typisch Indesjit/ Whirlpool klacht.. koppel deze af en doe de test nogmaals...

[Bericht gewijzigd door smd op (22%)]