Beste mensen, ik heb een oude videorecorder van JVC type HR-D320E. Deze stop telkens weer bij het terugspoelen voordat hij aan het einde van de band is.
Dit is eer recorder met VHS-indexzoeksysteem welke ik "UIT" heb gezet, hier kan het dus niet aan liggen. Nu ben ik op zoek naar de servicehandleiding. Kan iemand mij hieraan helpen?
Ik lees namelijk verschillende zaken in dit Forum, waar het aan zou kunnen liggen. Maar ik heb onvoldoende kennis en zou hierbij graag meer gegevens willen hebben. Vandaar de vraag.
Of kan iemand mij verder helpen aan een oplossing.
Klacht:
Ik gebruikt VHS EHG E240 banden en wanneer ik deze terug wil spoelen gaat dit in begin heel goed, eerst rustig en daarna hoge snelheid.
Echter wanneer de band bijna is teruggespoeld stop deze! Kan wel telkens op Rewind drukken maar dan stopt hij weer heel snel. Heft dit misschien te maken met "stroombegrenzer" van de aandrijfmotor?

onder de spoelschotels zitten optische sensoren, wellicht dat daar wat mis mee is??

neem aan dat je al eens een andere band ( kortere ) hebt geprobeerd? tevens spoelt de band wel ineens naar het einde van de tape? check ook de bandteller, soms staat die op 0 halverwege de tape en spoelt de machine naar het nulpunt.

Beste SMD,
Ik ben een leek m.b.t. Video's. Kun jij aangeven waar ik deze sensor kan vinden binnen de recorder?

Onder de spoelschotels, de zwarte schijven die in de spoelen van de band komen??

Mechanische slijtage kan ook nog vreemde gevolgen hebben. Als b.v. de tapetension te hoog of laag uitvalt.

Draait de band nog als hij ermee stopt, of draait die nog maar heel langzaam?
Mogelijk de aandrijfsnaar lam of het loopwerk vuil waardoor de band kleeft.
Beiden relatief simpel op te lossen maar blijf in de recorder af van de koppen en dergelijke, erg teer.

Ik heb een PDF van het mechanisch gedeelte (tekeningen + afregeling).
Het is te groot om hier te plaatsen (53 MB).
Stuur mij maar een mail als je het nog nodig hebt.
MVG,
Luc.

Beste mensen, heb documentatie op internet gevonden. Ik kijk eerst even rustig verder en zal status zsm doorgeven. Jullie allen heel erg bedankt. Griet Jan.

Op maandag 13 januari 2025 19:09:14 schreef smd:
onder de spoelschotels zitten optische sensoren, wellicht dat daar wat mis mee is??

Heel vaak helpt schoonmaken.

ik probeer erachter te komen hoe ik daarbij kom. Maar ik heb geen idee. Heb de boven en onderkant openliggen maar zie niet iets dat lijkt op een sensor. Hebben jullie een idee waar ik deze moet zoeken?

Is er niemand meer die mij kan helpen????

Ik zie in het midden een tussenwiel. Slipt deze?

Heb je het loopwerk gereinigd, en hoe?

Bedankt voor je reactie maus0611
Wat bedoel je met het loopwerk?
En wanneer er geen band in zit, krijg ik niets aan het draaien.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

met een dummy video cassette krijg je alles aan de gang..

Wellicht dat ik een open deur intrap maar probeer eens een 180 minuten video band als die wel tot het begin terugspoelt ligt het niet aan het mechaniek van het loopwerk zelf.
Ik meen me te herinneren dat de videoband lengte middels een schakelaar op de recorder zelf in te stellen was maar ook dat de 240 minutenbanden veel vaker problemen gaven want de videoband was dunner en sleet daardoor ook sneller.
Het terugspoelen verliep toen al problematisch omdat het loopwerk stopt met terugspoelen als de videoband te veel weerstand geeft.
Buiten bovenstaande om is het probleem ook zichtbaar omdat de videoband tijdens afspelen door de tensionbelt op spanning wordt gehouden en zal bij terugspoelen vrij moeten komen.

Op dinsdag 21 januari 2025 11:13:48 schreef JanMk:
Bedankt voor je reactie maus0611
Wat bedoel je met het loopwerk?
En wanneer er geen band in zit, krijg ik niets aan het draaien.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Alle punten waar de tape langs loopt als de recorder draait. Die vervuilen en kunnen kleverig worden, een tape terugspoelen kan dan moeizaam gaan.

Maar begin met controle van de snaar aan de onderzijde.

Beste mensen, bedankt voor het meedenken maar het blijkt dat ik niet voldoende kennis heb om dit probleem op te lossen.
Heb inmiddels een recorder geleend en ga hiermee de kopieën maken welke ik wel bewaren.
Nogmaals allen bedankt